Gå til innhold

Leter etter ord...

Anbefalte innlegg

Gjest ubetydelige meg
Skrevet

Har vært på mitt første møte med dps i dag. Som ventet så gikk det ikke så bra, jeg slet veldig med det å prate om meg selv og følte meg veldig "synlig" der jeg satt. Hjertet hamret i vei og jeg var nervøs og ukonsentrert. Fikk ny time, med "hjemmelekse" om å skrive ned det jeg føler og tenker på forhånd. Vil dette hjelpe meg? Hvordan finner jeg ord? Er det noen teknikker dere bruker for å gjøre dette lettere?

Videoannonse
Annonse
Gjest har vært der
Skrevet

Det er ingen lett vei igjennom dette. Du må tåle både smerte og helvete for å komme igjennom det. Ingen har hittil dødd av det så vidt jeg vet, selv om man kan tro det på visse tidspunkt.

Skriv ord for ord, det trenger ikke være perfekt. La behandleren din lese det du skriver om du ikke greier å si noe. Husk det er ikke nå ting skjer, det som har skjedd, har skjedd og kommer ikke til å skje igjen. Det som er ubehagelig nå er kun tanker og minner. Disse kan du bare se på og la dem dra videre. Dagen idag og morgendagen er ubrukt. Ikke la fortiden ødelegge den.

Lykke til ;)

Gjest ubetydelige meg
Skrevet

Det er ingen lett vei igjennom dette. Du må tåle både smerte og helvete for å komme igjennom det. Ingen har hittil dødd av det så vidt jeg vet, selv om man kan tro det på visse tidspunkt.

Skriv ord for ord, det trenger ikke være perfekt. La behandleren din lese det du skriver om du ikke greier å si noe. Husk det er ikke nå ting skjer, det som har skjedd, har skjedd og kommer ikke til å skje igjen. Det som er ubehagelig nå er kun tanker og minner. Disse kan du bare se på og la dem dra videre. Dagen idag og morgendagen er ubrukt. Ikke la fortiden ødelegge den.

Lykke til ;)

Tusen takk for kloke ord og støtte. Må vel jobbe meg igjennom en del ting for å klare å leve det livet jeg drømmer om.

Gjest Ellipse
Skrevet

Jeg tror det er slik for mange i starten. Husker mitt første møte med en psykolog...Å du godeste...hehe, kan flire av det nå:-) Men der og da var det ikke så greit. Bena mine var som gelé, og jeg var redd jeg skulle svime av av bare nervøsitet. Stammet og stotret,og følte meg som verdens største idiot. Men det gikk lettere etter hvert.

Håper du får en behandler som du har kjemi med, det betyr mye. Flinke psykologer/psykiatere er eksperter til å hjelpe pasienten på gli. Men jeg synes det høres lurt ut å skrive ned noen tanker og følelser til neste time, så har dere noen holdepunkter å gå ut fra. Hvor lenge er det til neste time?

Ang. skrivinge: Ikke fokuserer på at det du skriver må være "perfekt", det er tross alt ikke en skrivekonkurranse du deltar i;-) Jeg vet jo ikke hva slags problemer du har søkt hjelp for, men kan jo prøve å gi noen skrivetips:

Er det noen tema som du synes er spesielt viktige for deg å jobbe med i terapien? Da kan jo det være nyttig å notere og ta opp nå i begynnelsen, så en kan velge fokus og sette opp passende behandlingsmål....

Hvis det før neste time oppstår situasjoner i hverdagen din som du opplever utfordrende, kan du jo skrive om hvordan du reagerte der og da, og dine tanker rundt det?

Har du kjent deg spesielt trist/nedfor, glad, sint, sliten el.l. kan du jo prøve å identifisere årsaker til følelsen(e) - finnes det noen klar årsak? Hva gjør du når ulike følelser dukker opp, hvordan påvirker de deg? Har du lett for å skille ulike følelser fra hverandre? osv.

Dette var bare noen forslag=o)

Øsker deg lykke til!

Gjest ubetydelige meg
Skrevet

Jeg tror det er slik for mange i starten. Husker mitt første møte med en psykolog...Å du godeste...hehe, kan flire av det nå:-) Men der og da var det ikke så greit. Bena mine var som gelé, og jeg var redd jeg skulle svime av av bare nervøsitet. Stammet og stotret,og følte meg som verdens største idiot. Men det gikk lettere etter hvert.

Håper du får en behandler som du har kjemi med, det betyr mye. Flinke psykologer/psykiatere er eksperter til å hjelpe pasienten på gli. Men jeg synes det høres lurt ut å skrive ned noen tanker og følelser til neste time, så har dere noen holdepunkter å gå ut fra. Hvor lenge er det til neste time?

Ang. skrivinge: Ikke fokuserer på at det du skriver må være "perfekt", det er tross alt ikke en skrivekonkurranse du deltar i;-) Jeg vet jo ikke hva slags problemer du har søkt hjelp for, men kan jo prøve å gi noen skrivetips:

Er det noen tema som du synes er spesielt viktige for deg å jobbe med i terapien? Da kan jo det være nyttig å notere og ta opp nå i begynnelsen, så en kan velge fokus og sette opp passende behandlingsmål....

Hvis det før neste time oppstår situasjoner i hverdagen din som du opplever utfordrende, kan du jo skrive om hvordan du reagerte der og da, og dine tanker rundt det?

Har du kjent deg spesielt trist/nedfor, glad, sint, sliten el.l. kan du jo prøve å identifisere årsaker til følelsen(e) - finnes det noen klar årsak? Hva gjør du når ulike følelser dukker opp, hvordan påvirker de deg? Har du lett for å skille ulike følelser fra hverandre? osv.

Dette var bare noen forslag=o)

Øsker deg lykke til!

Tusen takk for gode råd. Det med å prøve å identifisere årsaken til følelsene mine skal jeg prøve ut. Har ny time om ei uke, så har litt tid på meg heldigvis, for synes det er vanskelig å beskrive hvordan jeg har det og hvorfor jeg reagerer som jeg gjør da jeg ikke alltid forstår det selv en gang... Sliter bl.a. med angst for ting/situasjoner jeg egentlig veit er "ufarlig" for meg, men som jeg blir veldig redd for for det og så blir tankene om meg selv og hva jeg kan klare ofte veldig negative.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...