Gå til innhold

angst?

Anbefalte innlegg

Gjest tom31
Skrevet

Hei,

jeg tror jeg lider av en form for angst. Det begynte med en smerte utover venstre arm, noe jeg oppsøkte lege om m.t.p hjertesykdom eller lignende. Legen fant ikke noe galt med hjertet mitt, men tror dette handler om angst. Jeg har en konstant uro i kroppen, stiv i muskler, tungpustet, svimmel og skjelvinger, noe press i brystet....noen som kjenner seg igjen? Ofte får jeg en fornemmelse av at noe skjer i kroppen, som et anfall...da blir jeg enda mer svimmel, og en redsel som "skyter" gjennom kroppen....som da fører til at jeg skjelver fra topp til tå og får en trang til å gråte.

Jeg har mange "usunne" tanker i hodet, tanker om at nå stopper hjertet eller at jeg mister kontrollen. Tør ikke belaste kroppen noe særlig i frykt for hjertet....osv..

Er en utrolig vond følelse, det sliter meg totalt ut med at jeg hele dagen går og gjesper og er trøtt.

Dette er det verste jeg noen gang har vært borti. Om noen har noen råd eller noe så hadde jeg vært takknemmelig.

Bør jeg gå til lege å få tatt mer prøver for å utelukke hjertet?

Tusen takk for all hjelp!!

Videoannonse
Annonse
Gjest lalula
Skrevet

Jeg har mange "usunne" tanker i hodet, tanker om at nå stopper hjertet eller at jeg mister kontrollen. Tør ikke belaste kroppen noe særlig i frykt for hjertet....osv.. Er en utrolig vond følelse, det sliter meg totalt ut med at jeg hele dagen går og gjesper og er trøtt.

Akkurat disse tankene tror jeg det er som fører til alle disse symptomene hos deg. Når du tenker at "nå stopper hjertet" så vil du jo få panikk. Greier du istedet å "ta" disse tankene med en gang de kommer og heller tenke "dette er ikke farlig, det er bare angst, ingenting å bry seg om" f.eks? Prøve og ufarliggjøre dette rett og slett, ikke bry deg så mye om det.

Vet det ikke er enkelt, ja, men jeg tror å jobbe med tankene (og evt medisiner) er det som må til for å bli frisk/bedre.

Gjest tom31
Skrevet

Jeg har mange "usunne" tanker i hodet, tanker om at nå stopper hjertet eller at jeg mister kontrollen. Tør ikke belaste kroppen noe særlig i frykt for hjertet....osv.. Er en utrolig vond følelse, det sliter meg totalt ut med at jeg hele dagen går og gjesper og er trøtt.

Akkurat disse tankene tror jeg det er som fører til alle disse symptomene hos deg. Når du tenker at "nå stopper hjertet" så vil du jo få panikk. Greier du istedet å "ta" disse tankene med en gang de kommer og heller tenke "dette er ikke farlig, det er bare angst, ingenting å bry seg om" f.eks? Prøve og ufarliggjøre dette rett og slett, ikke bry deg så mye om det.

Vet det ikke er enkelt, ja, men jeg tror å jobbe med tankene (og evt medisiner) er det som må til for å bli frisk/bedre.

Hei,

takk for tilbakemelding....det er utrolig slitsomt, og det med å gå å gjespe hele dagen kjenner jeg veldig godt igjen!

Prøver hele tiden å jobbe med meg selv som du sier, men det er ikke lett...det føles litt ukontrollert på en måte.

Uansett, godt å få svar fra andre som har det på lignende måte, tror av og til at jeg holder på å bli gal.... :(

Tom

Skrevet

Kanskje får du svar fra psykiateren, men for meg høres dette ut som (panikk)angst hvis dette dukket opp relativt brått.

Det du kan spørre deg om er hva som kan ha utløst det. Har du f.eks vært inne i en stressa periode? Har du mange bekymringer?

Hvis det er angst, kan det hjelpe med medisiner av typen SSRI f.eks ciralex. Og trening hjelper, spesielt siden du er redd for det merkelig nok. Når du tilrettelegger og forsøker å unngå det du er redd for gir du angsten rett i at det er farlig.

Veldig mange opplever perioder med angst i livet sitt. Hvis du tenker at det vil hjelpe å ta en ekstra tur til legen for å være sikker på at det ikke er hjertet ville jeg kanskje gjort det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...