Gå til innhold

Bruk av benzo

Nils Håvard Dahl, psykiater

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ink1365380698
Skrevet

Fint at du tar inn artikler om benzo også. Og ikke bare det negative. Jeg for min del brukte det i 25 år- på veldig lave doser og klarte meg helt fint. Det var ssri som knekte meg og gjorde meg ufør- og som jeg fortsatt sliker med ettervirkniner av. Etter den opplevelsen har jeg måttet øke benzo, men er fortsatt på terapautiske doser. Hadde jeg ikke hatt dem, hadde jeg ikke hatt noe liv.

ink1365380698
Skrevet

Fint at du tar inn artikler om benzo også. Og ikke bare det negative. Jeg for min del brukte det i 25 år- på veldig lave doser og klarte meg helt fint. Det var ssri som knekte meg og gjorde meg ufør- og som jeg fortsatt sliker med ettervirkniner av. Etter den opplevelsen har jeg måttet øke benzo, men er fortsatt på terapautiske doser. Hadde jeg ikke hatt dem, hadde jeg ikke hatt noe liv.

En ting til som blir nevnt her.. alkohol---- hvorfor blir aldri dette angstskapende, avhengighetsdannende, skilsmissefremkallende,farlig sinnefremkallende, barn lider fremkallende stoffet aldri diskutert!!!

Gjest lalula
Skrevet

Forskjell på folk. Hadde jeg fortsatt på benzo hadde ikke jeg hatt noe liv. Jeg måtte opp og opp i dose hele tiden og skjønte selv at dette måtte jeg slutte med.

Gjest lalula
Skrevet

En ting til som blir nevnt her.. alkohol---- hvorfor blir aldri dette angstskapende, avhengighetsdannende, skilsmissefremkallende,farlig sinnefremkallende, barn lider fremkallende stoffet aldri diskutert!!!

Etter min mening skulle alkohol vært forbudt på lik linje med andre rusmidler. Tenk hvor mange hjem, mennesker, liv som har blitt ødelagt av alkohol.

Gjest lalula
Skrevet

Vet ikke hvor lett det er å få b-preparater utdelt hos lege lengre nå. For ca 4 år siden husker jeg at jeg ble ganskje sjokkert da jeg fikk utlevert 100 stk paralgin forte pga akutte ryggsmerter. Jeg hadde disse tablettene i flere år. Hadde ikke trengt mere en 10 kanskje.

Gjest smil til livet :o)
Skrevet

Etter min mening skulle alkohol vært forbudt på lik linje med andre rusmidler. Tenk hvor mange hjem, mennesker, liv som har blitt ødelagt av alkohol.

Hva med de som kan nyte en flaske god rødvin til maten? Ta ett glass hvitvin eller to en sommerkveld på terassen? Kose seg med ost og vin?

Alkohol har ødelagt mange liv, og hadde nok blitt forbudt om det hadde kommet idag. Men nå er det slik at alkohol er lovlig og flertallet bruker dette på en akseptabel måte. Selv om det selvfølgelig er mange triste skjebner knyttet til alkoholmisbruk. Både for den det gjelder og de rundt.

Men skal man forby alt som er farlig? Hva med fet mat? Folk dør av overvekt. Satt på spissen selvfølgelig.

Gjest lalula
Skrevet

[quote name=smil til livet :o)' timestamp='1274974610' post='4368235]

Hva med de som kan nyte en flaske god rødvin til maten? Ta ett glass hvitvin eller to en sommerkveld på terassen? Kose seg med ost og vin?

Alkohol har ødelagt mange liv, og hadde nok blitt forbudt om det hadde kommet idag. Men nå er det slik at alkohol er lovlig og flertallet bruker dette på en akseptabel måte. Selv om det selvfølgelig er mange triste skjebner knyttet til alkoholmisbruk. Både for den det gjelder og de rundt.

Men skal man forby alt som er farlig? Hva med fet mat? Folk dør av overvekt. Satt på spissen selvfølgelig.

Du har jo rett i det du sier, ingenting er sort-hvitt selvfølgelig. Noen kan drikke litt alkohol og tåle dette, mens andre blir sinte og voldelig. Man får nå ihvertfall ikke lyst til å sloss om man spiser fet man :-). Akkurat hvor man finner den som blir alkoholiker er vanskelig å vite på forhånd.

Nå var det vel benzo vi skulle diskutere her. Her også er det noen som har lettere for å utvikle avhengighet enn andre. Hvem er også her vanskelig å vite. Jeg tror personlig at jeg kunne ha blitt avhengig av den om jeg hadde fortsatt. Heldigvis hadde jeg det vettet at jeg sluttet. Nå er den kun "nødproviant."

ink1365380698
Skrevet

[quote name=smil til livet :o)' timestamp='1274974610' post='4368235]

Jeg kjenner svært få som benytter alkohol på den måten. Og enda færre par. Den ene vil som regel ha mer til det blir for mye og utrivelig. Vi driver med turisme, så jeg ser hvor mye folk drikker. Jeg har forresten tre- fire venninner som drikker vin hver kveld og enda flere venner som drikker øl hver kveld. Ungene misliker det svært. Selv om mor/far ikke er veldig beruset, så er de forandret og tydelig påvirket. Og på frokost Tv er det ukendtlig reklame for vin.....fy søren.

ink1365380698
Skrevet

Jeg kjenner svært få som benytter alkohol på den måten. Og enda færre par. Den ene vil som regel ha mer til det blir for mye og utrivelig. Vi driver med turisme, så jeg ser hvor mye folk drikker. Jeg har forresten tre- fire venninner som drikker vin hver kveld og enda flere venner som drikker øl hver kveld. Ungene misliker det svært. Selv om mor/far ikke er veldig beruset, så er de forandret og tydelig påvirket. Og på frokost Tv er det ukendtlig reklame for vin.....fy søren.

for ikke å snakke om fest på lokalet med ungdom ned til 15-16 år og oppover.... til gamle--- der går det for seg.

Gjest smil til livet :o)
Skrevet

''Jeg kjenner svært få som benytter alkohol på den måten. Og enda færre par. Den ene vil som regel ha mer til det blir for mye og utrivelig. Vi driver med turisme, så jeg ser hvor mye folk drikker. Jeg har forresten tre- fire venninner som drikker vin hver kveld og enda flere venner som drikker øl hver kveld. Ungene misliker det svært. Selv om mor/far ikke er veldig beruset, så er de forandret og tydelig påvirket. Og på frokost Tv er det ukendtlig reklame for vin.....fy søren.''

Da har vi nok en veldig forskjellig omgangskrets. Jeg kjenner ingen med de alkoholvanene du beskriver. Og jeg er helt klar på at man ikke drikker med barn til stede. Ett glass vin kan gjøre at barnet merker forandringen uten at du selv føler deg forandret.

Siden du driver med turisme er det jo ikke rart at du ser mange som drikker seg fulle. Er jo en velkjent ting at nordmenn på tur drikker mye.

ink1365380698
Skrevet

[quote name=smil til livet :o)' timestamp='1274989733' post='4368446]

''Jeg kjenner svært få som benytter alkohol på den måten. Og enda færre par. Den ene vil som regel ha mer til det blir for mye og utrivelig. Vi driver med turisme, så jeg ser hvor mye folk drikker. Jeg har forresten tre- fire venninner som drikker vin hver kveld og enda flere venner som drikker øl hver kveld. Ungene misliker det svært. Selv om mor/far ikke er veldig beruset, så er de forandret og tydelig påvirket. Og på frokost Tv er det ukendtlig reklame for vin.....fy søren.''

Da har vi nok en veldig forskjellig omgangskrets. Jeg kjenner ingen med de alkoholvanene du beskriver. Og jeg er helt klar på at man ikke drikker med barn til stede. Ett glass vin kan gjøre at barnet merker forandringen uten at du selv føler deg forandret.

Siden du driver med turisme er det jo ikke rart at du ser mange som drikker seg fulle. Er jo en velkjent ting at nordmenn på tur drikker mye.

Da har vi nok forskjellig omgangskrets ja:=)) Her hvor jeg bor er det hæla i taket...

Skrevet

Interresant lesing dette.

Registrerer bla. dette:

"Amerikanske pasienter derimot,

har høyere krav; de vil ha det

som virker best, og legene skriver i

større grad ut høy-effektive medisiner

som de vet gir rask symptomlindring."

I motsetning til Norge, har pasienter i USA mer å si enn her - hvor pasienten her ofte står med lua i handa og tar imot evn. en resept fra legen/psykriateren på et eller annet...som skal hjelpe..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...