Gå til innhold

Hvor lenge på Cipralex?

Gjest Han vil jo selv og har støtte hos andre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mann begynte på Cipralex for over to år siden da vi hadde hatt en del problemer i forholdet vårt.

Han har hatt psykiske problemer tidligere, men akkurat hva det er snakk om vet jeg ikke.

Han har blitt veldig flat i humøret, han bidrar lite til forholdet på det følelsesmessige plan, har liten interesse for sex fått osv

Vi går til familierådgiver og hun er bla psykolog, hun mener min mann har gått altfor lenge på disse og at han bør kutte ut og se hvordan ting arter seg.

Jeg mener det samme som henne. Slik han har blitt over tid er såpass tungt for forholdet og det blir til at jeg er eneste som drar i forholdet for å få det på bane. Han vil, men får ikke til noe.

Legen hans anbefaler på det sterkeste å ikke slutte. Han mener min mann var såpass nedfor da han begynte på dem (det harmonerer ikke helt med hva jeg opplevde men jeg er såklart ikke hans lege) Samtidig så følger ikke legen opp med blodprøver eller noe. Jeg har måttet mase på mannen min for at han skal be legen om vanlige sjekker og blodprøver og sånn.

Min mann går fast til legen sin men de sitter langt over tiden hver gang og prater om løst og fast, til like stor glede for legen får jeg et inntrykk av etter hva mannen min kan fortelle.

Min mann ønsker å prøve å kutte ut og se hvordan ting går men han er redd for å "bli gal" som han sier. Jeg prøver å fortelle at vanlig depresjon ikke gir galhet ved seponering av Cipralex men at han kan få tilbakefall av depresjonen.

Er det forsvarlig at han seponerer Cipralexen? I hvilet tempo kan han i såfall det? Er det noe vi skal følge med på?

Jeg skulle ønske han kunne gjort dette i samarbeid og med full oppfølging av fastlegen sin, men legen vil altså ikke, samt at han skjærer ut som seriøs lege på mange ting, så som skriver ut feil medisinering, gir feilbehandling (sakt av andre leger som har tatt over pasientene) følger dårlig opp sykdommer ol.

Som mannen min sier, han får aldri tilbud om noen sjekk, aldri hjerte, aldri blodprøver, ingen ting. Dette tross for at min mann også har 50 % nedsatt lungekapasitet og røyker mye. (legen sa til og med at han bare kunne fortsette å røyke når han hadde 70% l.kap. Han ba ham ikke slutte før nå når det var gått så langt)

Hvordan håndterer vi dette? Min mann ønsker å seponere i samarbeid med psykologen, men hun går vi ikke til særlig ofte så vi bør vite hva vi gjør hvis sep.

Videoannonse
Annonse
Gjest men det er nå meg da
Skrevet

Hvis han er misfornøyd med legen bør han vel heller skifte lege. Så kan han seponere sammen med den nye legen. Dersom den nye legen heller ikke mener han bør seponere, så er det kanskje n grunn til det. Jeg ville ikke gjort noe som ikke var i tråd med legens anbefalinger, men trodde jeg legen tok feil ville jeg byttet lege.

Skrevet

Hvis han er misfornøyd med legen bør han vel heller skifte lege. Så kan han seponere sammen med den nye legen. Dersom den nye legen heller ikke mener han bør seponere, så er det kanskje n grunn til det. Jeg ville ikke gjort noe som ikke var i tråd med legens anbefalinger, men trodde jeg legen tok feil ville jeg byttet lege.

I normale fall bør og ville jeg/vi hatt full tillit til legen, men i forhold til denne legen så har det forekommet såpass mye rart i løpet av de senere år (og det ikke bare vedr. oss) at vi begge har mistet mye tillit til legen.

Og han fører seg mer som en kompis ovenfor min mann og sitter og bruker over timen hver gang på å snakke hobby, bil ol

Men det er ikke bare, bare å bytte lege, og ikke midt i en behandling så derfor henvendelse hit bla. Og vi har jo også uttalelsen og hjelp til en viss grad hos psykologen som har samlivsterapien vår.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Uten å kjenne mannen din, tør jeg ikke overprøve legens vurdering.

Jeg kan dog kommentere et par forhold.

- Om/når han skal slutte, bør dette skje med 25% per måned.

- Han blir ikke "gal" om han slutter.

- Vanlig behandlingstid ved førstegangs depresjon er 1 år. Ved andregangs 2-5 år.

- Det er stor sannsynlighet for at mye av det du beskriver som et problem har sammenheng med Cipralex.

Gjest men det er nå meg da
Skrevet

I normale fall bør og ville jeg/vi hatt full tillit til legen, men i forhold til denne legen så har det forekommet såpass mye rart i løpet av de senere år (og det ikke bare vedr. oss) at vi begge har mistet mye tillit til legen.

Og han fører seg mer som en kompis ovenfor min mann og sitter og bruker over timen hver gang på å snakke hobby, bil ol

Men det er ikke bare, bare å bytte lege, og ikke midt i en behandling så derfor henvendelse hit bla. Og vi har jo også uttalelsen og hjelp til en viss grad hos psykologen som har samlivsterapien vår.

Det du skriver nå får meg ikke til å endre mening om at jeg ville byttet lege. Bytte av lege er bedre enn en lege man ikke stoler på og ikke har tillit til. Dere har jo fortsatt psykologen også mens han bytter lege. Hvis dere likevel ikke stoler på legen ser jeg ingen fordeler med å bli.

Skrevet

Uten å kjenne mannen din, tør jeg ikke overprøve legens vurdering.

Jeg kan dog kommentere et par forhold.

- Om/når han skal slutte, bør dette skje med 25% per måned.

- Han blir ikke "gal" om han slutter.

- Vanlig behandlingstid ved førstegangs depresjon er 1 år. Ved andregangs 2-5 år.

- Det er stor sannsynlighet for at mye av det du beskriver som et problem har sammenheng med Cipralex.

Takk for svar.

Vi skal snart til psykologen/fam.rådg. igjen og vil ta det opp med henne da, kanskje hun kan følge ham opp når han trapper ned i tempoet du mener er korrekt.

Så lenge han selv er såpass motivert så får vi satse på at det er det riktige å gjøre i vårt tilfelle.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...