Gå til innhold

Er asperger en psykisk lidelse?

Anbefalte innlegg

Gjest Madelenemie2
Skrevet

Hei! Jeg har søkt på dette flere ganger på nettet, men jeg finner ikke helt et tilfredstillende svar på det. Min psykiater sier det ikke er det og at man kun er disponert for psykisk sykdom, men at isolert sett er asperger kun en medfødt hjerneorganisk forstyrrelse. Noe jeg jo liker å høre, men så har jeg en liten bok på 253 sider ( 5 studiepoeng mener jeg å huske)(psykiatri, av Jannicke Engelstad Snoek og Knut Engedal) der står jo nevnt autsimespekterforstyrrelser og derunder asperger syndrom( en side ca). Når det står i en bok om psykiatri tenker man automatisk at det nok er en psykisk lidelse. Men jeg føler meg ikke psykisk syk, jeg har kun et sett av problemer som byr på en del utfordringer for meg, men med den gode oppfølgingen jeg får på sykehuset så går det jo bra, man klarer studier ,og jobb vil NAV hjelpe meg med å få på sikt. (Det finnes mange muligheter hvis jeg ikke får en jobb når jeg er på intervju. Dessuten har jeg tenkt å skrive mail til en hyggelig lege på Rikshospitalet som forsker på autisme, jeg tenkte jeg kunne spørre han om han trenger hjelp med noe siden han jobber 12 timer dager har jeg hørt) Jeg er nøyaktig og har jobbet på lab før slik at jeg tenkte kanskje jeg kan få en fot innenfor (som det heter) I vertfall har jeg fått mail av han før og han var veldig snill.(det merket jeg på ordene han valgte) Siden jeg får penger av NAV kan jo han slippe å betale for jeg tenkte jeg kunne gjøre dette ved siden av studiene, mest fordi jeg har hatt en del uro inni meg med tanke på om jeg får jobb og fordi jeg likte noe ved han, en entusiasme som beroliget meg. Jeg er vist høflig og hyggelig, men jeg kan plutselig si noe feil, det er mitt handikap, det kan dreie seg om noe så enkelt som at noen en dag spør meg på en konferranse hvor jeg kommer fra og jeg sier adressen min. Det er nemmelig ikke det de vil vite. Så det er ikke store alvorlige ting, men små ting som setter meg i det man kaller "feil lys", jeg har nemmelig gode karakterer og egner meg godt for å gjøre detaljert og nøyaktig arbeide. Men til det første : Er asperger syndrom en psykisk lidelse i følge deg og andre i helsesektoren.

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Asperger er en psykisk lidelse. Den er i diagnosesystemet plassert under kapittel P som omhandler psykiske lidelser. Koden er F84.5.

Madelenemie
Skrevet

Asperger er en psykisk lidelse. Den er i diagnosesystemet plassert under kapittel P som omhandler psykiske lidelser. Koden er F84.5.

Hei!

Takk, jeg kan ha misforstått min psykiater da for min psykiater er veldig erfaren.

Men det er rart at jeg ikke føler meg syk?

Ikke er jeg deprimert, ustabil, sint, kriminell el. l. jeg tenker at når det er hjerneorganisk så er det faktisk ganske somatisk, ikke bare diffuse ting med andre ord.

Man er født sånn, men det er jo de med down syndrom også.

Jeg skal nå lete opp definisjonene, takk

Gjest atferdsforstyrrelse?
Skrevet

Heter det ikke psykiske lidelser og atferdsforstyrrelser?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hei!

Takk, jeg kan ha misforstått min psykiater da for min psykiater er veldig erfaren.

Ikke er jeg deprimert, ustabil, sint, kriminell el. l. jeg tenker at når det er hjerneorganisk så er det faktisk ganske somatisk, ikke bare diffuse ting med andre ord.

Det er symptomenes art, mer enn grunnlaget for lidelsen som avgjør om det kalles en psykisk lidelse eller ikke.

Mange (alle?) psykiske lidelser har har et organisk/biokjemisk grunnlag. Det er symptomene som avgjør hvor de blir plassert i diagnosesystemet.

Madelenemie
Skrevet

Det er symptomenes art, mer enn grunnlaget for lidelsen som avgjør om det kalles en psykisk lidelse eller ikke.

Mange (alle?) psykiske lidelser har har et organisk/biokjemisk grunnlag. Det er symptomene som avgjør hvor de blir plassert i diagnosesystemet.

Hei!

Ja TAKK for at du minnet meg om det!

Det må jeg huske på nå.

Jeg har nemmelig 2 sønner med asperger som ingen vil tro har asperger fordi de i dag er så vanlige, derfor tenker jeg at de egentlig ikke trenger diagnosen kanskje ikke fremtiden.

Men de fikk hjelp så tidlig i livene sine, mens jeg slet livet av meg (følte jeg) i årevis i arbeidslivet fordi jeg ikke ante at jeg hadde denne fomen for vansker. Slik at jeg husker min psykiater også sa noe om det en gang, at hvis jeg hadde fått hjelp tidligere ville jeg nok ikke opplevd vanskene som så enorme fordi man får et redskap til å forstå hva som er vanskelig og hvorfor og ikke minst muligheter til å klare seg bedre i arbeidslivet.

I dag er det forøvrig mye mer god hjelp å få for barn med disse vanskene enn når jeg vokste opp. Jeg slet jo med angst som barn, men ingen tenkte på lyddemping den gang eller bare at man trengte hjelp til å oppdage andre barn.

Takk

Gjest sjøstjerna
Skrevet

''Mange (alle?) psykiske lidelser har har et organisk/biokjemisk grunnlag. ''

Hadde dette vært allment kjent, så ville kanskje det vært mindre tabu med psykiske lidelser.

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Forresten er det ingen medisiner mot asperger, slik at det er en stor forskjell på dette og andre psykiske lidelser.

Jeg kan ikke få noen medisiner mot sanseforstyrrelser som støyømfindtlighet, men det finnes musikerørepropper, som man får av øreleger.

Lysømfindtlighet må avhjelpes med solbriller, og når man misforstår så er det ingen medisiner som gjør metaforer, overdrivelser eller ordtal forståelige, man må bare lære/øve inn teknisk så mye som mulig.

Det er det man kan få hjelpe med av psykiatere når man har asperger, kun det, det finnes ingen medisiner.

Skrevet

Har aldri registrert at Aspeger er en psykisk lidelse, men untak hvis det er depressiv eller angst problem i tillegg. Det jeg har registrert er at Asperger er f;rst og fremst nevrologisk betinget.

Skrevet

Hei!

Forresten er det ingen medisiner mot asperger, slik at det er en stor forskjell på dette og andre psykiske lidelser.

Jeg kan ikke få noen medisiner mot sanseforstyrrelser som støyømfindtlighet, men det finnes musikerørepropper, som man får av øreleger.

Lysømfindtlighet må avhjelpes med solbriller, og når man misforstår så er det ingen medisiner som gjør metaforer, overdrivelser eller ordtal forståelige, man må bare lære/øve inn teknisk så mye som mulig.

Det er det man kan få hjelpe med av psykiatere når man har asperger, kun det, det finnes ingen medisiner.

Hei!

Jeg bare lurte på noe. Jeg er også ømfindtlig for støy (og litt for lys). Hvordan fungerer musikkøreproppene? Er de kun å få hos ørelege, og er de bedre en vanlige ørepropper man får kjøpt på apoteket? Jeg har en sett meg om etter noe som kan dempe støy når jeg trenger å konsentrere meg om blant annet lesing.

Takk for svar hvis du har anledning.

Skrevet

Hei!

Tror den difinisjonen som fins i kode F 84.5 vil bli justert med tiden, for slik den fremstilles i dag, er den ikke dekkende nok, noe som mange er enig i.

Gjest segunda
Skrevet

Det er og blir feil å snakke om psykisk lidelse selvom det står i diagnosesystemet og har koden F84.5. Asperger kan være lykkelige mennesker og de lider ikke pga. asperger tilstanden, men de kan være disponert for lidelser.

Dette handler om definisjon av ordet lidelse. Psykisk tilstand ville være bedre begrep.

Gjest atferdsforstyrrelse
Skrevet

Hei!

''Forresten er det ingen medisiner mot asperger, slik at det er en stor forskjell på dette og andre psykiske lidelser.

''

Det er mange psykiske lidelser det ikke er medisiner mot

Skrevet

Det er og blir feil å snakke om psykisk lidelse selvom det står i diagnosesystemet og har koden F84.5. Asperger kan være lykkelige mennesker og de lider ikke pga. asperger tilstanden, men de kan være disponert for lidelser.

Dette handler om definisjon av ordet lidelse. Psykisk tilstand ville være bedre begrep.

Godt poeng. Det er klart at hvis AS ligger under psykiske lidelser, vil det ble oppfattet som det.

Skrevet

Hei!

Jeg bare lurte på noe. Jeg er også ømfindtlig for støy (og litt for lys). Hvordan fungerer musikkøreproppene? Er de kun å få hos ørelege, og er de bedre en vanlige ørepropper man får kjøpt på apoteket? Jeg har en sett meg om etter noe som kan dempe støy når jeg trenger å konsentrere meg om blant annet lesing.

Takk for svar hvis du har anledning.

Du kan jo sjekke om det vet det i en musikkforetning,

Skrevet

Heter det ikke psykiske lidelser og atferdsforstyrrelser?

Har ikke merket noe til psykiske lidelser, f;r jeg ble rammet av en depresjon i voksen alder, selv om jeg har hatt Asperger syndrom gjennom hele livet. Kanskje det var noe spessielt men.

Skrevet

Hei!

Ja TAKK for at du minnet meg om det!

Det må jeg huske på nå.

Jeg har nemmelig 2 sønner med asperger som ingen vil tro har asperger fordi de i dag er så vanlige, derfor tenker jeg at de egentlig ikke trenger diagnosen kanskje ikke fremtiden.

Men de fikk hjelp så tidlig i livene sine, mens jeg slet livet av meg (følte jeg) i årevis i arbeidslivet fordi jeg ikke ante at jeg hadde denne fomen for vansker. Slik at jeg husker min psykiater også sa noe om det en gang, at hvis jeg hadde fått hjelp tidligere ville jeg nok ikke opplevd vanskene som så enorme fordi man får et redskap til å forstå hva som er vanskelig og hvorfor og ikke minst muligheter til å klare seg bedre i arbeidslivet.

I dag er det forøvrig mye mer god hjelp å få for barn med disse vanskene enn når jeg vokste opp. Jeg slet jo med angst som barn, men ingen tenkte på lyddemping den gang eller bare at man trengte hjelp til å oppdage andre barn.

Takk

Det er akkurat det. En ser kanskje for mye p[ adferden en hvodan de har det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...