Gå til innhold

asperger= dysleksi

Anbefalte innlegg

Gjest Madelenemie2
Skrevet

Hei! Ja selv om noe fra en forelesning ble gjenkalt med det du sa i går ang. om asperger er en psykisk lidelse, så må jeg nok likevel tenke mer på dette, selv om du kanskje har rett. Jeg kom nemmelig på i natt eller i dag tidlig mens jeg lå og tenkte føre jeg stod opp at min psykiater sa følgende "du har ingen psykisk sykdom, du kan sammenligne asperger med dysleksi, du er ikke ordblind, men sosialt blind, det er noe feil med speilnevronene". Også forklartte min psykiater noe jeg ikke lenger husker ordrett, men som heller ikke er vesentlig, håper du skjønte tankegangen. Men kanskje er psykiatere uenig med hverandre, for mens min psykiater sier det er en utviklingsforstyrelse og at diett bare er tull, så finnes det leger som mener det helt motsatte. Men det jeg ikke fikk svar på av disse legene var om det var noe jeg spiste feil som gikk over i morsmelken, siden mine 2 sønner viste autistisk adferd fra fødselen. Jeg klarte å amme dem et år, men med den ene var det ikke akkurat kos, for han likte ikke å sitte på noens fang. Dessuten er de ikke vaksinert så ikke kan disse legene skylle på vaksiner heller, men jeg er jo vaksinert.

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Din psykiater har helt rett. Dine barns vansker har verken med hva du har spist eller med vaksinasjon å gjøre.

Madelenemie
Skrevet

Din psykiater har helt rett. Dine barns vansker har verken med hva du har spist eller med vaksinasjon å gjøre.

Hei!

Takk for svar på det ene,

men da tolker jeg det dit hen at dere er uenige i det andre spørsmålet, at jeg ikke har en psykisk sykdom/lidelse, samt at asperger kan sammenlignes med dysleksi, bare at det er ulik form for blindhet, jeg har "mind-blindness",

man sier vel ikke at mennesker med dysleksi er psykisk syke?

Det er svært viktig for meg og komme til en helt konkret overbevisning og ett svar.

Er mine sønner da født psykisk syke fordi de er født med asperger? Det er IKKE miljø for jeg har 3 helt normalt sosiale barn også som ligner på sin pappa. Slik at dette tror jeg nok viser at det er noe ganske så genetisk.

Gjest forskjellige synspunkter sikkert
Skrevet

Kanskje dere legger forskjellig i definisjonen på "psykisk lidelse"? (Du og NHD eller NHD og din psykriater)

Jeg ville ikke ha kalt Asperger for en psykisk lidelse men jeg er heller ingen lege. Men forstår veldig godt hva du mener!

Det er veldig interressant å lese innleggene dine forresten, jeg syns du forklarer ting veldig bra :) og jeg er litt opptatt av Asperger. (Holder på å utrede datteren vår - men tror ikke at hun har det egentlig). Ble litt skuffet da du skrev at kosthold ikke har noe effekt da gluten- og melkefri diett liksom er "håpet" vårt. Men vi skal prøve uansett da.

Skrevet

Hei!

Takk for svar på det ene,

men da tolker jeg det dit hen at dere er uenige i det andre spørsmålet, at jeg ikke har en psykisk sykdom/lidelse, samt at asperger kan sammenlignes med dysleksi, bare at det er ulik form for blindhet, jeg har "mind-blindness",

man sier vel ikke at mennesker med dysleksi er psykisk syke?

Det er svært viktig for meg og komme til en helt konkret overbevisning og ett svar.

Er mine sønner da født psykisk syke fordi de er født med asperger? Det er IKKE miljø for jeg har 3 helt normalt sosiale barn også som ligner på sin pappa. Slik at dette tror jeg nok viser at det er noe ganske så genetisk.

dine gutter er ikke psykisk syke fordi de har f[tt diagnosen Asperger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...