Gå til innhold

Avhengig av sukker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På grunn av vektoppgang bestemte jeg meg for at jeg skulle slutte å drikke brus og spise sjokolade og andre søtsaker i hverdagene. Dette gjorde jeg på mandag. Jeg har etter dette blitt i verre form enn før helgen. Jeg er slapp, i dårlig humør, svimmel, lett hodepine, tiltaksløshet og dårlig konsentrasjon.

Kan man bli avhengig av sukker og dermed få abstinenser når man "slutter"?

Et annet spørsmål; har lest at signalstoffene i hjernen kan påvirkes i negativ retning av nikotin. Burde jeg slutte med snus pga dette? Føler at det er tafatt å ta SSRI for å heve nivået av signalstoffer hvis nikotin ødelegger reseptorene...

Takker for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva har du spist i stedet for sukker?

Med vennlig hilsen

Skrevet

''Jeg er slapp, i dårlig humør, svimmel, lett hodepine, tiltaksløshet og dårlig konsentrasjon. Kan man bli avhengig av sukker og dermed få abstinenser når man "slutter"?''

JA! Jeg kuttet ut sukker og raske karbohydrater sist fredag og først nå har hodepinen gitt seg og kreftene begynner å komme tilbake. :o) Søtsuget er helt borte og jeg er god og mett hele dagen på 3 måltider. Jeg spiser mindre karbohydrater nå og bare såkalte "trege karbohydrater" (1 havreknekkebrød og 1 meget grove brødskive om dagen, sammen med en grov tekake http://lenabeatrice.net/kategori/lavkarbomat/brod/ ), har enten masse makrell i tomat, et tykt lag leverpostei eller philadelphiaost med epleskiver på og det holder i timesvis.

Til middagen spiser jeg laks, kylling, kjøttpudding, kotelett eller lignende med masse grønnsaker (gjerne en mos av blomkål og broccoli + gulrot ved siden av) og linser eller bønner / kikerter til. Dette holder blodsukkeret pent og stabilt og sukkersuget er borte og jeg er mett hele tiden omtrent.

Så hold ut noen dager til! Det går over! Jeg pleide alltid å måtte ha 2 suketter i en kopp te, nå er det mer enn søtt nok med bare en! Og det etter bare en eneste uke!

Skrevet

''Jeg er slapp, i dårlig humør, svimmel, lett hodepine, tiltaksløshet og dårlig konsentrasjon. Kan man bli avhengig av sukker og dermed få abstinenser når man "slutter"?''

JA! Jeg kuttet ut sukker og raske karbohydrater sist fredag og først nå har hodepinen gitt seg og kreftene begynner å komme tilbake. :o) Søtsuget er helt borte og jeg er god og mett hele dagen på 3 måltider. Jeg spiser mindre karbohydrater nå og bare såkalte "trege karbohydrater" (1 havreknekkebrød og 1 meget grove brødskive om dagen, sammen med en grov tekake http://lenabeatrice.net/kategori/lavkarbomat/brod/ ), har enten masse makrell i tomat, et tykt lag leverpostei eller philadelphiaost med epleskiver på og det holder i timesvis.

Til middagen spiser jeg laks, kylling, kjøttpudding, kotelett eller lignende med masse grønnsaker (gjerne en mos av blomkål og broccoli + gulrot ved siden av) og linser eller bønner / kikerter til. Dette holder blodsukkeret pent og stabilt og sukkersuget er borte og jeg er mett hele tiden omtrent.

Så hold ut noen dager til! Det går over! Jeg pleide alltid å måtte ha 2 suketter i en kopp te, nå er det mer enn søtt nok med bare en! Og det etter bare en eneste uke!

Takk for opplysende og godt svar! :-) Jeg skal holde ut, har bestemt meg for å klare det. Merker at humøret svinger mye hvis jeg spiser eller drikker ting med mye sukker i. Så skal klare dette! :-)

Har også planer om å slutte med snus, men skal vente til de verste sukkerabstinesene har gitt seg...

Skrevet

Hva har du spist i stedet for sukker?

Med vennlig hilsen

Har byttet ut brus med BonAqua m/kullsyre (altså uten kunstig søtning, har intoleranse for aspartam og acesulfam k), og sjokkis/drops er byttet ut med grønnsaker og frukt. Spesielt gulerøtter, kålrot, banan og pære. Har også begynt å spise mer kalorifattig mat, men rik på proteiner.

Skrevet

Har byttet ut brus med BonAqua m/kullsyre (altså uten kunstig søtning, har intoleranse for aspartam og acesulfam k), og sjokkis/drops er byttet ut med grønnsaker og frukt. Spesielt gulerøtter, kålrot, banan og pære. Har også begynt å spise mer kalorifattig mat, men rik på proteiner.

(Kokte) gulrøtter (og poteter) har faktisk mer "raskt sukker" enn hvis du spiser hvitt sukker med skje! (Altså, blodsukkeret ditt øker raskere med kokt gulrot enn hvis du knasker sukkerbiter.)

Banan er den frukten som har mest karbohydrater (blir til sukker).

Finn en liste over "glysemisk indeks" på nettet, så ser du hva som går raskt i blodet.

Med vennlig hilsen

Skrevet

(Kokte) gulrøtter (og poteter) har faktisk mer "raskt sukker" enn hvis du spiser hvitt sukker med skje! (Altså, blodsukkeret ditt øker raskere med kokt gulrot enn hvis du knasker sukkerbiter.)

Finn en liste over "glysemisk indeks" på nettet, så ser du hva som går raskt i blodet.

Med vennlig hilsen

Eller glyKemisk :-)

Skrevet

Eller glyKemisk :-)

Det også! ;-)

Takk!

Med vennlig hilsen

Skrevet

Med vennlig hilsen

Jojo, men jeg knasker rå gulerøtter. Og spiser frukt. Men føler ikke jeg har erstattet alt godteriet med nytt sukker. Og det må uansett være sunnere å spise grønnsaker enn slikkerier???

Poteter går det veldig lite av, hender en sjelden gang at vi lager oss bakte poteter men that's it.

Disse grønnsakene har vel dessuten fiberinnhold som er godt for fordøyelsen?

Skrevet

Jojo, men jeg knasker rå gulerøtter. Og spiser frukt. Men føler ikke jeg har erstattet alt godteriet med nytt sukker. Og det må uansett være sunnere å spise grønnsaker enn slikkerier???

Poteter går det veldig lite av, hender en sjelden gang at vi lager oss bakte poteter men that's it.

Spis grønnsaker som vokser over jorden. :)

Skrevet

Spis grønnsaker som vokser over jorden. :)

Spaghetti?

Eller er det frukt?

;-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Spaghetti?

Eller er det frukt?

;-)

Med vennlig hilsen

Hehe, ikke sist jeg sjekket.

Gjest Dolores77
Skrevet

Ja, de fleste blir gretne og får kortere lunte når de har lavt blodsukker, og er du vant til å ha et høyt blodsukker skal det ikke mye til før du kjenner ubehag som kan ligne abstinenser. Sukker er "mat" for hjernen, men det er også "dop" for hjernen, og den får et kick når du dylter i deg sukker i ulike former...

det tar noen dager å bli kvitt søtsuget,

krom skal visst være bra mot det.

Spis mange små regelmessige måltider, fiberrike.

Får du søtbehov, så spis heller en frukt.

Skrevet

Jeg spiser gulrot, ikke i mengder, men tar gjerne en til middagen. :o) Noe karbohydrater trenger kroppen min ellers blir jeg helt tussete, dessuten har jeg ikke noe vektproblem så det er ingen grunn til å bli fanatisk lavkarbo for min del. :o)

Putt på litt mer fett til hvert måltid så skal du se du er mett mye lengre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...