Gå til innhold

tilbakevendende depresjoner ledd i hva?

Anbefalte innlegg

Gjest grublerpådet
Skrevet

Selv om jeg har det ganske bra nå, kan jeg ikke legge fra meg tanken på hva som egentlig feiler meg. Hadde allerede som fireåring en slags sosial angst. I barndommen hadde jeg også en del tvangssymptomer, som nå er helt borte. Har vel mer eller mindre hatt symptomer på sosial angst gjennom hele barndom (fra 4 års alder) og ungdommen. På slutten av videregående utilklet jeg depresjonssymptomer. Fikk etterhvert medisiner som hjalp. Har senere hatt flere depressive perioder. To ganger vært innlagt for dette og suicidaltanker. Fikk ene gangen diagnosen tilbakevendende depresjon, aktuell episode alvorlig med melankoli (eller noe lignende). Andre gangen fikk jeg tentativ diagnose eupf. Jeg merselv at jeg hadde symptomer på det da, men er usikker på om jeg har symptomer på det når jeg ikke er deprimert. Kanskje jeg delvis er som en med eupf inni meg, men uten å la det komme ut, men vet ikke helt hva som er normalt og hva som er sykt. Da jeg fikk dette som tentativ diagnose, var jeg mye i fysisk aktivitet for å dempe indre uro. Førte det til at jeg ikke ble oppfatta som deprimert med personlighetsforstyrra? Kan det ha vært en blanda episode som ledd i bipolar sykdom?

Har vært sykmeldt mange måneder på grunn av depresjon, men fungerer nå greit i en jobb som hjelpepleier. Føler jeg kan samarbeide greit med de fleste. Har i perioder tatt lett til tårene når jeg har følt jeg har fått kritikk, men uten å se mørkt på alt for det.

Har hatt problem med fysisk kontakt, det går litt opp og ned. I jobb sammenheng går det fint. På hjemmebane bedre nå. Har et barn jeg er glad i, og som jeg til nå har greid ta meg godt av.

Føler det er noe sosialt jeg ikke forstår, men har god språkforståelse tror jeg.

Klart meg fint på skole.

Når jeg har vært deprimert, har jeg følt meg trett, hatt søvnvansker, følt meg tiltaksløs, men når jeg ser tilbake nå, klarte jeg en del likevel. Hadde mye selvmordstanker, men gjorde aldri noe forsøk. Mye uro, dårlig selvfølelse, mye grubling. På det verste liten matlyst. Visste ikke det selv, men var i følge legen mimikkfattig og med latenstid før jeg svarte på spørsmål. Klarte likeel å mobilisere krefter og skjule depresjonen på jobb (inntil jeg måtte sykemeldes på grunn av tangsinnleggelse)

Men hva tror du disse depressive episodene er del av? Eupf? Asberger? Bipolar lidelse? Eller bare "vanlig" depresjon?

Videoannonse
Annonse
Gjest Nerda
Skrevet

Jeg tør si meg sikker på at du bør utredes med tanke på bipolar lidelse type 2.

Især om du har respondert dårlig på antidepressiva er det grunn til å mistenke en bipolar lidelse der oppturen ikke har manifestert seg ennå. Da er det på tide å forsøke stabilisator i stedet, f.eks. Lamictal

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...