Gå til innhold

NHD: Cipralex

Anbefalte innlegg

Gjest another user
Skrevet

En dame jeg har omsorg for har brukt 10mg cipralex over noen måneder mot en ganske alvorlig sosial angst.

Etter å ha pratet med henne ang dette sier hun at hun har sluttet, men hun har tatt medisinen av og til. Hun syntes ikke de virket i det hele tatt.

Hun er villig til å prøve på nytt i høyere dose og ta den hver dag. Et problem er at jeg ikke får henne med til lege pga angsten akkurat nå. Jeg vet det ligger mere cipralex på apoteket som jeg kan ta ut.

Spørsmålet er hvordan hun skal trappe opp igjen? Hun har vært uten cipralex i ca 2 måneder. Antar at hun trenger en mye høyere dose for å få virkning.

Videoannonse
Annonse
Gjest tenker jeg
Skrevet

Det er fint at du vil hjelpe din venninne, men det er viktig at du ikke tar over rollen som legen hennes skal ha. Det er nærliggende å tenke at det er høyere doser som skal til, men dette bør gjøres i samråd med lege. Slik kan legen følge med i utviklingen og vurdere eventuelle dosejusteringer eller medisinbytter.

Kanskje du kan følge med henne til legen?

Gjest another user
Skrevet

Det er fint at du vil hjelpe din venninne, men det er viktig at du ikke tar over rollen som legen hennes skal ha. Det er nærliggende å tenke at det er høyere doser som skal til, men dette bør gjøres i samråd med lege. Slik kan legen følge med i utviklingen og vurdere eventuelle dosejusteringer eller medisinbytter.

Kanskje du kan følge med henne til legen?

Det gjelder min mor og jeg vet at jeg ikke greier å få henne med til legen. Da må jeg i tilfelle bære henne og det vet jeg ikke om jeg orker. Hun brukte jo 10 mg cipralex i samråd med lege, så det skulle nå ihvertfall være greit å ta det igjen. Hun må kanskje gå via 5 mg? Ellers må jeg vel ta en telefon til legen å få høre hva vi gjør videre. Takk for svar.

Gjest tenker jeg
Skrevet

Det gjelder min mor og jeg vet at jeg ikke greier å få henne med til legen. Da må jeg i tilfelle bære henne og det vet jeg ikke om jeg orker. Hun brukte jo 10 mg cipralex i samråd med lege, så det skulle nå ihvertfall være greit å ta det igjen. Hun må kanskje gå via 5 mg? Ellers må jeg vel ta en telefon til legen å få høre hva vi gjør videre. Takk for svar.

Jeg ville tatt den telefonen til legen, nettopp for å se til at han er på banen. Hadde hun lite bivirkninger sist hun startet opp kan hun sikkert prøve rett på 10 mg. Om hun er nervøs for bivirkninger, kan en prøve noen dager med 5 mg først. Mange starter rett på 10 mg, så det er ikke noe farlig ved det i hvert fall. Det blir litt etter hva en foretrekker.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hun kan starte direkte på 10 mg og ta den hver dag. Først da kan en evaluere om dosen er korrekt.

Gjest another user
Skrevet

Hun kan starte direkte på 10 mg og ta den hver dag. Først da kan en evaluere om dosen er korrekt.

Hei, bør hun bruke den i lang tid før man kan evaluere dosen?

Jeg stoler heller ikke på at hun kommer til å ta dem hver dag. Enkelte mennesker er så stae at de gjør som de selv har tenkt uansett om de får høre noe annet 100 ganger :/

Gjest another user
Skrevet

Jeg ville tatt den telefonen til legen, nettopp for å se til at han er på banen. Hadde hun lite bivirkninger sist hun startet opp kan hun sikkert prøve rett på 10 mg. Om hun er nervøs for bivirkninger, kan en prøve noen dager med 5 mg først. Mange starter rett på 10 mg, så det er ikke noe farlig ved det i hvert fall. Det blir litt etter hva en foretrekker.

Takk skal du ha for svar ;)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg stoler heller ikke på at hun kommer til å ta dem hver dag. Enkelte mennesker er så stae at de gjør som de selv har tenkt uansett om de får høre noe annet 100 ganger :/

Jeg snur på rekkefølgen.

Førstmå vedkommende bestemme seg om hun skal ta Cipralex (som forordnet) eller ikke. En mellomting er meningsløs. Da er det bedre å ikke ta den.

Hun må bruke den i 4 uker før en sikker evaluering kan gjennomføres.

Skrevet

Kanskje den fins i sånn depotsprøyte-ting?

Gjest another user
Skrevet

Jeg snur på rekkefølgen.

Førstmå vedkommende bestemme seg om hun skal ta Cipralex (som forordnet) eller ikke. En mellomting er meningsløs. Da er det bedre å ikke ta den.

Hun må bruke den i 4 uker før en sikker evaluering kan gjennomføres.

Takk for svar, jeg skal gå på henne og forklare innstendig hvordan dette er. Hun har ikke sovet på mange netter, og det virker ikke som det jeg sier går inn. Må vel passe på litt framover.

Gjest another user
Skrevet

Kanskje den fins i sånn depotsprøyte-ting?

Tror ikke det finnes AD i sprøyteform i det hele tatt, men er ikke sikker.

Skrevet

Tror ikke det finnes AD i sprøyteform i det hele tatt, men er ikke sikker.

Nei, det gjør kanskje ikke det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...