Gå til innhold

Oxytocin mot autisme

Anbefalte innlegg

Gjest Madelenemie2
Skrevet

Hei! Jeg har hatt en flott dag med mange spennende forelesere, deriblant Simon Baron-Cohen, men det var en professor Andreassen som egnentlig kom med det nye jeg ikke hadde tenkt på nemmelig effekten oxytocin har på sosial adferd og øyekontakt m.m. Jeg kom da på at jeg alltid sa til min mann da jeg ammet at jeg føler meg så bra, jeg er så klar i hodet, det var som å våkne, føle seg mere med og bedre istand til å møte andre menneskers behov. Min mann sa i dag at han husket dette veldig klart, også fordi jeg liksom hadde det ganske motsatt av andre kvinner, slitenhet og ammetåke var helt fremmed, jeg tenkte jeg ammer barna fordi det er best for dem, men kanskje jeg også kjente instinktivt på denne velværen av klarhet og våkenhet. Nå var det nettopp dette Andreassen nevnte som en virkning av oxytocin og han nevnte at kanskje vil det en gang kunne inngå som en "behandling" mot autisme. Alle vansker blir jo ikke borte, men det er deilig å ta inn verden mer som andre gjør, hvis du skjønner. Nå vil jeg svært gjerne forsøke oxytocin, men siden det er på respet, må en lege skrive det ut til meg. Kan jeg be min fastlege eler psykiater om dette, vil de skjønne at dette kan være verdt forsøket? Evt. kan jeg kjøpe det uten resept i utlandet? Jeg tar fra før circadin som eneste medisin, søvnhormon, helt ufarlig og bra for meg for å sove bedre. Det lager ingen problemer for meg og "tømmer" ikke noen egne lagre for melatonin er min erfaring. Jeg vil gjerne ha tilbake den klarheten i hodet jeg hadde mens jeg ammet. Ellers var det mye annet spennende i dag, Finn Skårderud snakket veldig klart og tydelig om behandling og prognose av div personlighetsforstyrrelser og anorexia, jeg er sliten nå men veldig klar for nye forelesninger i morgen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk Syntocinon som er kunstig oxytocin da jeg hadde problemer med å amme. Dette selges med resept som nesespray. Du kan jo lufte dette med fastlegen??

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...