Gå til innhold

Gjelder kjøpsloven på apotek?

Anbefalte innlegg

Gjest Skuffet og sur
Skrevet

Kasus er:

Apoteket solgte meg "billigversjonen" av Cipralex.

Eg har i den siste uka hatt tydelige angst og depresjons-symptmer. (angst i halsen, skjelving, vil bare sove, nedstemt)

Eg ringte nettopp apoteket for å høre om eg hadde reklamasjonsrett.

Svaret var negativt.

De rådet meg til å oppsøke lege, som kan skrive "kun original Cipralex" på resepten.

Fytti, sier eg.

Videoannonse
Annonse
Gjest Lykke til :)
Skrevet

Dersom legen har skrevet ut en medisin og apoteket har gitt deg en annen medisin uten å spørre deg hvorvidt du ønsker det billige alternativet har apoteket gjort en grov feil, og du har en god klagesak.

Dersom farmasøyten - som som h*n er pålagt av konkurransetilsynet - har spurt om du ønsker et billigere alternativ med samme virkestopper og du har takket ja, har du selv gjort et valg og må stå for det.

Jeg ville fulgt farmasøytens råd om å oppsøke fastlegen pånytt.

Onsdag1365380628
Skrevet

Jeg skjønner din frustrasjon, men jeg ville også fulgt farmasøytens råd om å oppsøke fastlegen og finne ut av dette. Det er en vanskelig oppgave for apoteket å finne ut av om det faktisk er medisinen som gjør deg nedstemt og gir angst. Om du i utgangspunktet var skeptisk til denne, kan det i seg selv gi slike symptomer.

Gjest smil til livet :o)
Skrevet

Dersom legen har skrevet ut en medisin og apoteket har gitt deg en annen medisin uten å spørre deg hvorvidt du ønsker det billige alternativet har apoteket gjort en grov feil, og du har en god klagesak.

Dersom farmasøyten - som som h*n er pålagt av konkurransetilsynet - har spurt om du ønsker et billigere alternativ med samme virkestopper og du har takket ja, har du selv gjort et valg og må stå for det.

Jeg ville fulgt farmasøytens råd om å oppsøke fastlegen pånytt.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod/dok/nouer/1997/nou-1997-6/4/3/6.html?id=343697

''3.3.6 Krav om forskrivning av billigste synonympreparat

Norske leger ble fra 22. april 1987 oppfordret til å forskrive det billigste legemidlet hvis det fantes flere likeverdige alternativer. Oppfordringen ble erstattet med et påbud om å forskrive billigste synonympreparat fra 1. april 1991.

Synonympreparater er preparater med samme virksomme stoff i samme mengde og samme legemiddelform (eks. tabletter, mikstur osv.), og som av Statens legemiddelkontroll er vurdert som terapeutisk (medisinsk) likeverdige. Prisene på generiske preparater kan variere betraktelig. Vanligvis vil originalpreparatet være dyrere enn de synonympreparatene som er kommet til etter at patentet på originalpreparatet er utløpt. For en del legemiddelgrupper har originalpreparatet likevel vært det dominerende på markedet. De legemidler som ble omfattet av ordningen med billigste synonympreparat var stort sett store legemiddelgrupper til behandling av bl.a. hjerte-karsykdommer, allergi, magesår og muskel-skjelettlidelser.

Innenfor flere legemiddelgrupper med stor omsetning og mange generiske preparater har man sett en endring i forbruksmønsteret, fra vesentlig forskrivning av originalpreparat til stadig større bruk av billigere synonympreparater. Markedsandelen for billigste generiske preparat målt i omsetning var ca. 34 pst. ved inngangen til 1991. Andelen økte til 42 pst. ved inngangen til 1992, og til 52 pst. ved inngangen til 1993. Grovt anslått medførte økningen en besparelse på 20 mill. kroner i 1992 (NMDs årsmelding, 1992). Totalt utgjør legemiddelgruppene som berøres av regelen om billigste synonym vel 10 pst. av totalomsetningen i kroner av registrerte legemidler.

''

Med utgangspunkt i hva trådstarter skriver så har legen gjort som h#n er forpliktet til. Skrevet resept på billigere synonympreparat. Man må søke og begrunne hvorfor man ønsker det opprinnelige preparatet.

Skrevet

Det er dessverre slik. Legen er pålagt å skrive ut billigere synonymprepareter dersom det finnes. Når du nå reagerer dårlig på dette vil det være grunn nok til at legen på neste resept kan skrive at du skal ha den ordentlige cipralex.

Se forøvrig svaret mitt til "Lykke til:)"

Gjest Lykke til :)
Skrevet

[quote name=smil til livet :o)' timestamp='1275333892' post='4370875]

http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod/dok/nouer/1997/nou-1997-6/4/3/6.html?id=343697

''3.3.6 Krav om forskrivning av billigste synonympreparat

Norske leger ble fra 22. april 1987 oppfordret til å forskrive det billigste legemidlet hvis det fantes flere likeverdige alternativer. Oppfordringen ble erstattet med et påbud om å forskrive billigste synonympreparat fra 1. april 1991.

Synonympreparater er preparater med samme virksomme stoff i samme mengde og samme legemiddelform (eks. tabletter, mikstur osv.), og som av Statens legemiddelkontroll er vurdert som terapeutisk (medisinsk) likeverdige. Prisene på generiske preparater kan variere betraktelig. Vanligvis vil originalpreparatet være dyrere enn de synonympreparatene som er kommet til etter at patentet på originalpreparatet er utløpt. For en del legemiddelgrupper har originalpreparatet likevel vært det dominerende på markedet. De legemidler som ble omfattet av ordningen med billigste synonympreparat var stort sett store legemiddelgrupper til behandling av bl.a. hjerte-karsykdommer, allergi, magesår og muskel-skjelettlidelser.

Innenfor flere legemiddelgrupper med stor omsetning og mange generiske preparater har man sett en endring i forbruksmønsteret, fra vesentlig forskrivning av originalpreparat til stadig større bruk av billigere synonympreparater. Markedsandelen for billigste generiske preparat målt i omsetning var ca. 34 pst. ved inngangen til 1991. Andelen økte til 42 pst. ved inngangen til 1992, og til 52 pst. ved inngangen til 1993. Grovt anslått medførte økningen en besparelse på 20 mill. kroner i 1992 (NMDs årsmelding, 1992). Totalt utgjør legemiddelgruppene som berøres av regelen om billigste synonym vel 10 pst. av totalomsetningen i kroner av registrerte legemidler.

''

Med utgangspunkt i hva trådstarter skriver så har legen gjort som h#n er forpliktet til. Skrevet resept på billigere synonympreparat. Man må søke og begrunne hvorfor man ønsker det opprinnelige preparatet.

Skulle den til meg egentlig? Det er trådstarter som ikke kjenner regelverket, ikke jeg.. :)

Det er imidlertid litt uklart om dstarters lege har skrevet ut billigvarianen til å begynne med eller ikke, men siden trådstarter er så tydelig på at h*n burde hatt "orginalen" og i tillegg adresserer ansvaret hos farmasøyten gikk jeg ut fra at legen hadde foreskrevet "orginalen" mens apoteket hadde opplyst og gitt valget om å preferere det rimeligste alternativet. Har dette skjedd uten informasjon har farmasøyten gjort en feil, har trådstarter gjort et valg er trådstarter selv ansvarlig.

Men mulig jeg misforstod.

hvorfor skjer dette??
Skrevet

Så lenge du har fått en medisin med samme virkestoff, er det ingen automatikk i at den billigere varianten er årsaken til at du er deprimert (jeg er dog fullstendig klar over at for noen er virkningen annerledes på generisk substitusjon).

Med mindre det står "ikke generisk substitusjon" eller tilsvarende på resepten, kan apoteket gi deg en billigere variant av preparatet. Du kan få originalprep (uten at IGS er påført resepten), men da må du betale mellomlegget selv.

Skrevet

Skulle den til meg egentlig? Det er trådstarter som ikke kjenner regelverket, ikke jeg.. :)

Det er imidlertid litt uklart om dstarters lege har skrevet ut billigvarianen til å begynne med eller ikke, men siden trådstarter er så tydelig på at h*n burde hatt "orginalen" og i tillegg adresserer ansvaret hos farmasøyten gikk jeg ut fra at legen hadde foreskrevet "orginalen" mens apoteket hadde opplyst og gitt valget om å preferere det rimeligste alternativet. Har dette skjedd uten informasjon har farmasøyten gjort en feil, har trådstarter gjort et valg er trådstarter selv ansvarlig.

Men mulig jeg misforstod.

Svaret var ment til deg. Jeg leste nok litt for fort og så første avsnitt hvor du skrev at trådstarter har en god sak. Fikk ikke med meg avsnittet ditt om farmasøyten. Så innlegget var ment til deg basert på øverste avsnitt om en god sak. Men jeg ser jo når jeg leser nøyere nå at du kan reglene.

''Det er imidlertid litt uklart om dstarters lege har skrevet ut billigvarianen til å begynne med eller ikke, men siden trådstarter er så tydelig på at h*n burde hatt "orginalen" og i tillegg adresserer ansvaret hos farmasøyten gikk jeg ut fra at legen hadde foreskrevet "orginalen" mens apoteket hadde opplyst og gitt valget om å preferere det rimeligste alternativet. Har dette skjedd uten informasjon har farmasøyten gjort en feil, har trådstarter gjort et valg er trådstarter selv ansvarlig.

''

Enig. Og det der flere tolkningsmuligheter.

Jeg forstod det slik at trådstarter ikke fikk noe valg på apoteket. Og dersom trådstarter ikke har fått valget har legen foreskrevet et synonympreparat. Har trådstarter fått valget er trådstarter selv ansvarlig.

Skrevet

Jeg fikk samme reaksjon som deg på billigversjonen av Cipralex (Escitalopram Ratiopharm). Spurte NHD om bivirkninger i en tidligere tråd, hvor han svarte noe sånt som at på gruppenivå har man samme resultater med substituttpreparater som originalene, men at man vet at på individnivå er det ikke alltid slik. Jeg ringte apoteket ca en uke etter jeg hadde fått generisk bytte (legen skrev Cipralex på resepten, men at generisk bytte kunne foretas), og forklarte bivirkningene. Farmasøyten fylte ut et skjema ang bivirkninger som de er pliktige å innrapportere, og jeg fikk levere tilbake hele esken med full tilbakebetaling. Betalte kun et lite mellomlegg for å få ekte Cipralex, og begynner nå å bli bedre igjen. God service med andre ord, og det skulle bare mangle spør du meg. Ingen har godt av å gå og ta medisin man blir syk av.

Gjest ikke sur lenger :o)
Skrevet

Jeg fikk samme reaksjon som deg på billigversjonen av Cipralex (Escitalopram Ratiopharm). Spurte NHD om bivirkninger i en tidligere tråd, hvor han svarte noe sånt som at på gruppenivå har man samme resultater med substituttpreparater som originalene, men at man vet at på individnivå er det ikke alltid slik. Jeg ringte apoteket ca en uke etter jeg hadde fått generisk bytte (legen skrev Cipralex på resepten, men at generisk bytte kunne foretas), og forklarte bivirkningene. Farmasøyten fylte ut et skjema ang bivirkninger som de er pliktige å innrapportere, og jeg fikk levere tilbake hele esken med full tilbakebetaling. Betalte kun et lite mellomlegg for å få ekte Cipralex, og begynner nå å bli bedre igjen. God service med andre ord, og det skulle bare mangle spør du meg. Ingen har godt av å gå og ta medisin man blir syk av.

Takk for svar. Eg fikk tak i vanlig Cipralex i dag. Gleder meg til full virkning igjen. :o)

Skrevet

Så vidt jeg vet gjelder kjjøpsloven også på ting du kjøper på apotek. Men det er mange grunner til at det du beskriver ikke gir reklamasjonsrett. Du visste at du fikk "billigversjonen" og godtok det. Begge skal være like, og skal derfor i realiteten være samme produkt. Det er også et spørsmål om refusjon, skulle du hatt originalpreparatet måtte du betalt et mellomlegg

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...