Gå til innhold

Tvangstanker/tvangshandlinger?

Anbefalte innlegg

Gjest litt usikker på dette
Skrevet

Jeg er en kvinne på 25 som lurer på om jeg er litt besatt av renslighet. Jeg vasker hendene ca. 30-50 ganger om dagen. Da vasker jeg dem enten to ganger eller bruker hånddesinfiseringsmiddel. Jeg vasker hender etter dobesøk, før jeg lager mat, før jeg spiser, etter å ha vært ute, etter å ha tatt på tastaturet til PCen, etter å ha tatt på dørhåndtak, håndtak på vinduer og alt annet som jeg eller andre kan ha tatt på uten å være helt ren på hendene. Jeg vasker kjøkken og bad med klorin. I tillegg desinfiserer jeg dørhåndtak, lysbrytere og alt annet som kan være møkkete 1-4 ganger i uka. Det varierer hvor nøye jeg er med dette. Jeg er mer hygienisk hvis jeg er deppa eller urolig.

Man skulle tro at jeg er veldig redd for bakterier fordi jeg er redd for å bli syk, men jeg bryr meg ikke om det. Kunne egentlig ønske at jeg lot være å vaske så mye fordi jeg vet at det er sunt med litt bakterier, men jeg føler meg så møkkete uten at jeg gjør det og føler meg mer rolig etter å ha desinfisert alt mulig. Dette tar jo også mye tid.

Jeg husker at NHD har skrevet at man er syk dersom man ikke klarer å være i jobb, men jeg jobber som vanlig. Er like nøye med hygienen på jobb som hjemme. Derfor lurer jeg på om jeg kanskje ikke har tvangstanker fordi jeg fungerer ganske greit.

Jeg prøver å skjule dette for andre og desinfiserer når jeg er alene. Men jeg synes det er vanskelig å vite hva som er normalt og ikke da jeg ikke vet hvor ofte andre vasker hender eller desinfiserer dørhåndtak, mobil osv.

Høres dette ut som tvangstanker/tvangshandlinger og hva gjør man i så fall med det? Jeg ser ikke for meg at man kan jobbe med dette uten å eksponere seg for bakterier, men jeg har prøvd å trappe det ned, men får det helt forferdelig og blir urolig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg synes helt klart dette ser ut som tvangstanker/handlinger.

Jeg har selv hatt det/har det. Jeg var stor sett i jobb, borsett fra ett år ca, da det hadde helt sklidd ut og jeg ikke fikk behandling. Så en kan ha tanker/handlinger selv om en klarer gå på jobb. Typisk for tvang er at det er ganske så skult.

Og at en blir rolig av å få gjort handlingene og urolig av å ikke få gjøre dem. Ofte har en tanker mot spesielle ting. Jeg var feks redd for blod/hiv, men ikke så redd for bakterier generelt.

Anbefaler deg å se innom www.ananke.no

Eneste behandling som hjelper mot tvang (eneste som hjalp meg iallefall....) er eksponering som du skriver.

Lykke til å stå på!! :)

Gjest verinoca
Skrevet

Om du vil sammenligne deg med andre kan jeg fortelle at jeg følger deg hit: ''Jeg vasker hender etter dobesøk, før jeg lager mat, før jeg spiser, etter å ha vært ute''

Men jeg vasker ikke hendene etter å ha tatt på PCen min, dørhandtak osv.

Vasker meg også hvis jeg føler jeg er skitten, eller jeg føler det har gått lang tid siden sist. Regner meg som over gjennomsnittet opptatt av hygiene, og det er som du skriver pga mikroorganismer - for å hindre evt smittespredning. Dette er en del av jobben min også, så det blir naturlig nok mye desinfisering der, men det er slik det skal være.

Om du føler du er avhengig og ikke kan gjøre ting dersom du ikke får vasket hendene, tror jeg kanskje du bikker over på yvangshandlinger, ja.

hvorfor skjer dette??
Skrevet

Du har prøvd å trappe ned, en fått stort ubehag. Dette er iallefall tvangshandlinger. Det finnes god hjelp! Ring fastlegen din i morgen og bestill time!

Lykke til :-)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, dette er nok tvangshanlinger. De med tvangshandlinger er enten vaskere, sjekkere eller tellere - en sjelden gang samlere.

Etter diagnosesystemet er det satt en grense på at tvangshandlingene skal legge beslag på minst 60 minutter per døgn for at diagnosen skal stilles.

For deg er det sikkert ikke avgjørende om dette tar 55 eller 65 minutter. Om det er så plagsomt at du ikke vil ha det slik, bør du søke hjelp.

Det finnes tre virksomme behandlinger:

1. Medisiner av typen SSRI

2. Kognitiv adferdsterapi med responsprevensjon (unnlate å gjøre det en føler seg tvunget til.)

3. Metakognitiv terapi.

Gjest prust
Skrevet

Jeg har ikke greie på dette med tvangshandlinger, men i forhold til håndvask, så gjør jeg følgende:

*Vasker hendene med såpe og vann etter dobesøk

*Vasker hendene med vann og såpe før jeg skal lage mat

*Vasker som regel hendene før jeg spiser, men ikke alltid

*Vasker hendene hvis de er synlig skitne, f.eks. etter hagearbeid

*Vasker alltid hendene når jeg har tatt i skittentøy for å fylle en vaskemaskin (altså ikke bare når jeg slenger et plagg i skittentøykurven)

Jeg desinfiserer aldri noe i huset. Hvis vi har diaré i huset, vasker jeg dørhåndtak, men ikke noe mer.

Skrevet

Jeg har ikke greie på dette med tvangshandlinger, men i forhold til håndvask, så gjør jeg følgende:

*Vasker hendene med såpe og vann etter dobesøk

*Vasker hendene med vann og såpe før jeg skal lage mat

*Vasker som regel hendene før jeg spiser, men ikke alltid

*Vasker hendene hvis de er synlig skitne, f.eks. etter hagearbeid

*Vasker alltid hendene når jeg har tatt i skittentøy for å fylle en vaskemaskin (altså ikke bare når jeg slenger et plagg i skittentøykurven)

Jeg desinfiserer aldri noe i huset. Hvis vi har diaré i huset, vasker jeg dørhåndtak, men ikke noe mer.

Dette høres litt mer normalt ut :)

Skrevet

Ja, dette er nok tvangshanlinger. De med tvangshandlinger er enten vaskere, sjekkere eller tellere - en sjelden gang samlere.

Etter diagnosesystemet er det satt en grense på at tvangshandlingene skal legge beslag på minst 60 minutter per døgn for at diagnosen skal stilles.

For deg er det sikkert ikke avgjørende om dette tar 55 eller 65 minutter. Om det er så plagsomt at du ikke vil ha det slik, bør du søke hjelp.

Det finnes tre virksomme behandlinger:

1. Medisiner av typen SSRI

2. Kognitiv adferdsterapi med responsprevensjon (unnlate å gjøre det en føler seg tvunget til.)

3. Metakognitiv terapi.

Takk for svar. Jeg har ikke sett sammenhengen, men når du skriver tellere så må jeg innrømme at jeg trolig har litt problemer med det også. Jeg teller alt og deler på midten. Det gjelder egentlig det meste, men særlig tekst. Jeg har peiling på hvor mange bokstaver det er i alle ord og regner ut midten av alle setninger. Har bare tenkt at det er en vane jeg har lagt meg til, men må innrømme at det er litt slitsomt når jeg leser teksten på TV.

Hvis jeg regner med både vasking og telling så går det mange timer hver dag...

Jeg kan skjønne hvordan jeg skal unngå vasking for jeg må bare sitte der og føle meg møkkete og unngå å vaske hendene eller lage noen regler for når jeg kan vaske dem og annet. Men forstår ikke helt hvordan jeg skal slutte med tellingen for det er noe jeg gjør automatisk hele dagen. Klarer ikke se en setning og ikke dele den på midten for det er noe jeg har gjort i så mange år at det har blitt en del av synet mitt. Tror ikke at jeg kan klare å slutte med dette på samme måte som med vaskingen. Det er kanskje her SSRI kommer inn...

Skrevet

Du har prøvd å trappe ned, en fått stort ubehag. Dette er iallefall tvangshandlinger. Det finnes god hjelp! Ring fastlegen din i morgen og bestill time!

Lykke til :-)

Takk :)

Skrevet

Om du vil sammenligne deg med andre kan jeg fortelle at jeg følger deg hit: ''Jeg vasker hender etter dobesøk, før jeg lager mat, før jeg spiser, etter å ha vært ute''

Men jeg vasker ikke hendene etter å ha tatt på PCen min, dørhandtak osv.

Vasker meg også hvis jeg føler jeg er skitten, eller jeg føler det har gått lang tid siden sist. Regner meg som over gjennomsnittet opptatt av hygiene, og det er som du skriver pga mikroorganismer - for å hindre evt smittespredning. Dette er en del av jobben min også, så det blir naturlig nok mye desinfisering der, men det er slik det skal være.

Om du føler du er avhengig og ikke kan gjøre ting dersom du ikke får vasket hendene, tror jeg kanskje du bikker over på yvangshandlinger, ja.

Takk for svar! Jeg kan jo virke som om jeg er redd for bakterier, men jeg er absolutt ikke redd for å bli syk så det er ikke for å unngå smitte. Det er mer for å føle meg ren og rolig.

Skrevet

Hei!

Jeg synes helt klart dette ser ut som tvangstanker/handlinger.

Jeg har selv hatt det/har det. Jeg var stor sett i jobb, borsett fra ett år ca, da det hadde helt sklidd ut og jeg ikke fikk behandling. Så en kan ha tanker/handlinger selv om en klarer gå på jobb. Typisk for tvang er at det er ganske så skult.

Og at en blir rolig av å få gjort handlingene og urolig av å ikke få gjøre dem. Ofte har en tanker mot spesielle ting. Jeg var feks redd for blod/hiv, men ikke så redd for bakterier generelt.

Anbefaler deg å se innom www.ananke.no

Eneste behandling som hjelper mot tvang (eneste som hjalp meg iallefall....) er eksponering som du skriver.

Lykke til å stå på!! :)

Takk for tips! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...