Gå til innhold

NHD -psykologen spør om fysiske følelser

Anbefalte innlegg

Gjest somatisk
Skrevet

Jeg lurer på hva han vil opp nå, hvor vil han henne når han spør om hva jeg føler i kroppen når jeg snakker om ting. Han spør om hva jeg kjenner hvor. I mage, hender, osv. Hvis jeg blir sint så spør han hvor jeg kjenner sinnet sitter.

Hva slags metoder er det han bruker egentlig. Og hva vil han oppnå med det ? Hva slags terapi er det. Jeg er ptsd og deprimert.

Videoannonse
Annonse
Melba1365380968
Skrevet

Hei!

Jeg har også ptsd ++, og har fått slik type behandling som en del av opplegget. Det handler om at kropp og følelser i høyeste grad henger sammen, og slike spørsmål om hvor du kjenner sinnet ditt får deg til å øke kroppsbevisstheten din. Jeg hadde store problemer med at jeg ikke kjente min egen kropp, og denne typen behandling var utrolig nyttig i den sammenhengen. I tillegg fikk jeg masse psykomotorisk fysioterapi som også gikk ut på dette.

Du får lese litt om f.eks. "somatic experiencing" på google, og også spørre behandleren din om hvorfor han/hun bruker denne metoden. Mye enklere å samarbeide i behandling hvis man skjønner hverandre!

Lykke til!

Gjest Istapp
Skrevet

Fysisk og psykisk henger sammen. Jeg var mest dårlig fysisk tidligere,men fikk vite at det kom fra det psykiske. Har enda problemer med å tro det.

Skrevet

Støtter "Istapp" og "Melba". Dessuten slo det meg at dette er grunnleggende elementer i gestaltterapi.

Du kan jo spørre terapeuten din om du er usikker på metode og virkning?

Lykke til :-)

Skrevet

Psykosomatisk kroppsterapi eller noe slikt. Ikke noe for meg. hadde en behandler en gang som gnall om dette hele tiden. Hvor blir du varm når du blir sint, hva kjenner du i magen.... Ble så dritlei av å svare på dette, at jeg sluttet.

Men sikkert nyttig for noen.

Gjest Somatisk
Skrevet

Støtter "Istapp" og "Melba". Dessuten slo det meg at dette er grunnleggende elementer i gestaltterapi.

Du kan jo spørre terapeuten din om du er usikker på metode og virkning?

Lykke til :-)

Så jeg skal bli frisk fra min pstd ved å snakke om hvor i kroppen jeg kjenner ting når jeg er sint.

Lurer på hva som skjer i fortsettelsen av dette opplegget

Noen som har peiling på hva som blir neste skritt ;-) ?

Gjest mener jeg
Skrevet

Så jeg skal bli frisk fra min pstd ved å snakke om hvor i kroppen jeg kjenner ting når jeg er sint.

Lurer på hva som skjer i fortsettelsen av dette opplegget

Noen som har peiling på hva som blir neste skritt ;-) ?

Ja, forhåpentligvis terapeuten din. Snakk med han. Terapi er ikke noe som gjøres med deg. Du ikke bare skal vite hva som skjer, men drive det frem selv. Da må dere ha avklart hva slags terapi dette er og hvorfor den brukes på nettopp deg.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette er en type behandling som det ikke finnes noen dokumetasjon på er virksom. Jeg har ikke mye tro på det.

Gjest Somatisk
Skrevet

Dette er en type behandling som det ikke finnes noen dokumetasjon på er virksom. Jeg har ikke mye tro på det.

Du har sikkert rett NHD.

Jeg følte at dette var veeeeldig på sidelinja av det jeg kom for.

Det mentale trykket sitter ikke verken i hender eller skuldre. Det er den mentale følelsen av å ha blitt "herjet" med som trøkker mest. Den sitter i hodet, ikke i hendene. Det nevrotiske, angsten, følelsen av å rakne sitter også i hodet. Kroppen er bare toppen av et isfjell, det vil si, følelsene i kroppen. Følelsene i kroppen topper bare hele driten...

Gjest Nerda
Skrevet

Kanskje noe "bodynamic"greier. Vet ikke mye om det, men google kan nok hjelpe deg.

Hvis man skal lære seg kroppsbevissthet ved følelser ville jeg heller gått til en psykomotorisk fysioterapeut. Slikt er deres felt, ikke psykologens. Fortall at du ikke skjønner hva hn mener med de spørsmålene, hva han vil med de.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...