Gå til innhold

Rosiner, veldig usunt?


Gjest rosinen i mandelen

Anbefalte innlegg

Gjest rosinen i mandelen

Ofte får jeg lyst på noe godt, men har bestemt meg for ikke og spise godis for ofte...

Hva med rosiner og mandler, er det sunt, usunt, passe sunt, bedre enn godis eller like ille?

Snakker ikke om mengder her selvfølgelig, men et par håndfuller om dagen?

Bra, ikke bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest klsks

Rosiner er sunt, men veldig fetende i større megder. Å spise en håndfull hver dag ville jeg ikke gjort om jeg skulle ned i vekt i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Både rosiner og mandler inneholder jo masse verdifulle stoffer og er langt nyttigere enn sjokolade og annen rask mat.

Imidlertid er både rosiner og mandler veldig energirikt og anbefales vel ikke i store mengder om en er på slankekur, og da særlig ikke rosiner, som er veldig søte.

Er man på lavkarbo-diett innegår gjerne nøtter som en del av denne.

Men jeg er ingen spesialist, altså! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

illuminatum

Rosiner er sunt, men veldig fetende i større megder. Å spise en håndfull hver dag ville jeg ikke gjort om jeg skulle ned i vekt i hvert fall.

Rosiner er da ikke mer "fetende" enn druer. Det er sukker i rosinene som omdannes til fett om det ikke blir forbrukt.

Mange steder jeg har lest sier at det er greit med en håndfull nøtter om dagen. Da får du med deg de fleste gode stoffene og ikke alt for mange kalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosiner er da ikke mer "fetende" enn druer. Det er sukker i rosinene som omdannes til fett om det ikke blir forbrukt.

Mange steder jeg har lest sier at det er greit med en håndfull nøtter om dagen. Da får du med deg de fleste gode stoffene og ikke alt for mange kalorier.

''Rosiner er da ikke mer "fetende" enn druer.''

Siden de er sterkt konsentrert, er det jo veldig mye mer sukker i pr gram enn i druer, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sksksd

Rosiner er da ikke mer "fetende" enn druer. Det er sukker i rosinene som omdannes til fett om det ikke blir forbrukt.

Mange steder jeg har lest sier at det er greit med en håndfull nøtter om dagen. Da får du med deg de fleste gode stoffene og ikke alt for mange kalorier.

Har da aldri sagt at det er mer fetende enn druer. Hvis målet er vektnedgang bør en ikke spise for mye av nøtter, druer eller rosiner, da alt dette er energirikt. Men sunt er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ughabugah

Sunnere enn sjokolade :D

men du kan ikke spise ubegrenset, er jo kalorier.

Også hører jeg det inneholder litt muggsopp så en skal egentlig ikke spise mer enn ca. en neve om dagen eller hva det nå var.

Samme med nøtter. ER sunt fett, men masse kalorier. De anbefaler ca. en neve om dagen.

Pass på om du spiser nøtter at du drikker. HØrte om en som ble innlagt sykehus pga han hadde spist masse nøtter uten å drikke, og da hadde alt samlet seg i en stor klump i magen, ble innlagt med sterke magesmerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dolores77

Rosiner er da ikke mer "fetende" enn druer. Det er sukker i rosinene som omdannes til fett om det ikke blir forbrukt.

Mange steder jeg har lest sier at det er greit med en håndfull nøtter om dagen. Da får du med deg de fleste gode stoffene og ikke alt for mange kalorier.

Rosiner er mer fetende enn druer, for når druene soltørker lagres energien og konsentreres i de innskrumpede druene - rosiner, og energinivået per "drue" vil være høyere enn på ferske druer.

Se også banan. En grønn banan har mange færre kalorier enn en overmoden banan. Jo modnere jo mer kalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Rosiner er full av sukker....

Mandler har mye sunt fett....

Men litt av begge deler er fremdeles mye sunnere enn godis som er laget på sukker farget/smaksatt med ulike E-stoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

illuminatum

Rosiner er mer fetende enn druer, for når druene soltørker lagres energien og konsentreres i de innskrumpede druene - rosiner, og energinivået per "drue" vil være høyere enn på ferske druer.

Se også banan. En grønn banan har mange færre kalorier enn en overmoden banan. Jo modnere jo mer kalorier.

Energi pr rosin er vel det samme som i druer. Dog vil 100 gram rosiner har mer energi enn tilsvarende mengde druer.

Uansett er det forskjell i forhold til nøtter.

Nøtter har fettstoffer vi trenger, mens druer/rosiner har lite vitaminer i forhold til sukkermengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...