Gå til innhold

Barnevernet inn i skolen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

I denne linken kan vi lese om en tiåring som i flere år har blitt utsatt for grov fysisk og psykisk vold av en medelev. En gang har han blitt slått i svime.

http://www.f-b.no/nyheter/10-aring-mobbet-og-slatt-til-svime-av-medelever-1.5345775

Ifølge artikkelen bruker skolen de fleste resursene på mobberen uten at det hjelper.

Hadde dette skjedd med barnet et annet sted ville det vel ganske kjapt ha vært en barnevernsak.

Hadde tilsvarende ting skjedd på en arbeidsplass ville både politi og arbeidstilsynet blitt koblet inn. Ledelsen på arbeidsplassen kunne blitt holdt strafferettslig ansvarlig for å ikke ha grepet inn.

Hva er det som gjør at barn mister sin rett til beskyttelse det øyeblikket de går inn i skolegården og jevelskapen utøves av medelever?

Også postet i forum for Foreldre-småbarn.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

18

• Sør

5

• Liliaceae

4

• EnolaGay

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest solfryd
Skrevet

Barn mister da ikke retten til beskyttelse straks de entrer skolegården...

de aller fleste skoler har gode handlingsplaner mot mobbing og tar tak i problemene. Dessverre er det sånn at noen likevel er svært uheldige med omstendighetene på de fleste områder slik at mobbing får lov til å utvikle seg.

Det er selvfølgelig ikke akseptabelt! Men hvis ikke skoleledelsen er oppegående nok til å ta tak i dette på en god og riktig måte, er barnet mye prisgitt sine foreldre. Og hva hvis ikke _de_ heller er særlig oppegående? Ja, da kan det gå riktig ille.

Jeg har en skikkelig fightermentalitet når det gjelder mine egne barn. Jeg hadde gått _langt_ for å få en slutt på slik jævelskap...

Gjest Istapp
Skrevet

Ja,det er en gåte for meg. Min sønn ble mobbet på skolen,det var grove ting som gjorde sterkt inntrykk. Han forandret adferd,men skolen pekte pilene mot hjemmet. De tok ikke selvkritikk,og tok ikke tak i mobbingen. Det gikk lang tid,og min sønn måtte lide mer,skolen tok det ikke på alvor. Ikke før BV undersøkte saken,både hjemme og på skolen,de hadde også samtaler med min sønn. De såg klart at dette var mobbing,og prøvde hardt for å få skolen til å innse alvoret.

Hadde vi hjemme behandlet min sønn,slik han ble behandlet på skolen,av både voksne og barn ville det vært omsorssvikt. Men på skolen er det tydeligvis lov. BV i skolen? Ja takk!

Gjest Istapp
Skrevet

de aller fleste skoler har gode handlingsplaner mot mobbing og tar tak i problemene. Dessverre er det sånn at noen likevel er svært uheldige med omstendighetene på de fleste områder slik at mobbing får lov til å utvikle seg.

Det er selvfølgelig ikke akseptabelt! Men hvis ikke skoleledelsen er oppegående nok til å ta tak i dette på en god og riktig måte, er barnet mye prisgitt sine foreldre. Og hva hvis ikke _de_ heller er særlig oppegående? Ja, da kan det gå riktig ille.

Jeg har en skikkelig fightermentalitet når det gjelder mine egne barn. Jeg hadde gått _langt_ for å få en slutt på slik jævelskap...

''Barn mister da ikke retten til beskyttelse straks de entrer skolegården...''

Å,hvem skal beskytte dem da?

Da jeg ba dem følge med fikk jeg til svar "Vi har ikke øyne i nakken". Og de hadde ikke ressurser til å fotfølge verken mobberene eller offeret.

Gjest solfryd
Skrevet

''Barn mister da ikke retten til beskyttelse straks de entrer skolegården...''

Å,hvem skal beskytte dem da?

Da jeg ba dem følge med fikk jeg til svar "Vi har ikke øyne i nakken". Og de hadde ikke ressurser til å fotfølge verken mobberene eller offeret.

Det gjaldt seff da for _den_ skolen. Det er heldigvis ikke slik alle steder. (de fleste).

Og jeg står på mitt om at ikke skolen greier å beskytte barna, så må foreldrene gjøre det! Som forelder bør en da ta skjea i egen hånd og få en slutt på det, selv om en da må ty til upedagogiske metoder...

Jeg hadde rett og slett ikke funnet meg i at noen behandlet barnet mitt slik. Så om ikke skolen hadde hatt ressurser til å gjøre noe, hadde jeg ordnet opp selv.

Gjest Istapp
Skrevet

Det gjaldt seff da for _den_ skolen. Det er heldigvis ikke slik alle steder. (de fleste).

Og jeg står på mitt om at ikke skolen greier å beskytte barna, så må foreldrene gjøre det! Som forelder bør en da ta skjea i egen hånd og få en slutt på det, selv om en da må ty til upedagogiske metoder...

Jeg hadde rett og slett ikke funnet meg i at noen behandlet barnet mitt slik. Så om ikke skolen hadde hatt ressurser til å gjøre noe, hadde jeg ordnet opp selv.

Men hva ville du gjort da?

Skrevet

Det er greit å være tøff i trynet når man ikke står midt oppe i det selv.

Men dine handlinger for å beskytte barnet kunne i verste fall fått barnevernet på banen - i din disfavør.

De aller fleste foreldre er ikke forberedt på hvilket makt- og avmaktsappart de møter.

mvh

mvh

Gjest been there done that
Skrevet

Skolene er elendig på mobbing. Det viser seg gang på gang. Jeg har selv erfaring på området. Og skolen aner ikke hvordan de skal takle det. De tar heller ikke imot forskning, som jeg som forelder overleverte dem angeånde jentemobbing.

Gjest solfryd
Skrevet

Det er greit å være tøff i trynet når man ikke står midt oppe i det selv.

Men dine handlinger for å beskytte barnet kunne i verste fall fått barnevernet på banen - i din disfavør.

De aller fleste foreldre er ikke forberedt på hvilket makt- og avmaktsappart de møter.

mvh

mvh

Hva er det du insinuerer? At jeg skal denge mobberen?

Og hva vet vel du om hvilke erfaringer jeg har nettopp på dette området?

Du tar feil av meg.

Gjest solfryd
Skrevet

Men hva ville du gjort da?

Jeg ville i første omgang snakket med mobberen. Deretter foreldrene til mobberen. Til sist politianmeldt det.

Gjest been there done that
Skrevet

Det du kunne risikert med å ta saken i egne hender er at andre foreldre og skolen hadde sett på deg som en hysterisk mor. Det er forresten slik de ofte ser på foreldre av barn som blir mobbet.

Gjest solfryd
Skrevet

Skolene er elendig på mobbing. Det viser seg gang på gang. Jeg har selv erfaring på området. Og skolen aner ikke hvordan de skal takle det. De tar heller ikke imot forskning, som jeg som forelder overleverte dem angeånde jentemobbing.

Jeg synes det er rart at folk generaliserer og sier at "skolene er elendige på mobbing".

Noen skoler er det ja, men de aller fleste har handlingsplaner mot dette, pålagt dem av staten.

Leit med dine negative erfaringer.

Gjest Istapp
Skrevet

Jeg ville i første omgang snakket med mobberen. Deretter foreldrene til mobberen. Til sist politianmeldt det.

''Til sist politianmeldt det.''

Det angrer jeg på at jeg ikke gjorde.

Gjest solfryd
Skrevet

Det du kunne risikert med å ta saken i egne hender er at andre foreldre og skolen hadde sett på deg som en hysterisk mor. Det er forresten slik de ofte ser på foreldre av barn som blir mobbet.

Det hadde jeg nå driti langt oppi. Hensynet til hva andre måtte tro og tenke om meg ligger mye lavere på prioriteringsskalaen i forhold til at barnet mitt ble mobbet.

Gjest Istapp
Skrevet

Enig! Helt riktig det.

Gjest Been there done that
Skrevet

Jeg synes det er rart at folk generaliserer og sier at "skolene er elendige på mobbing".

Noen skoler er det ja, men de aller fleste har handlingsplaner mot dette, pålagt dem av staten.

Leit med dine negative erfaringer.

Skolen vår hadde da handlingsplan de også. Ingenting av det ble effektuert. Jeg var på et foredrag med en forsker på dette. Han fortalte at skolene veldig ofte takler dette dårlig. De begynner heller å se på mobbeofret og foreldrene som litt spesielle. Han mente at for å håndtere mobbing måtte man ha ansvarlige som tok ledelsen. Det kan ta lang tid før du fatter hva som skjer. For meg tok det vel 1 og 1/2 år før vi snakket med rektor. Ingen fortalte oss at skolen hadde en person som skulle jobbe med dette, sosiallærer. Vi var i kontakt med en klasseforstander som fremsto som tøff men likevel ikke gjorde noe. Helsestasjonen hørte på oss, men de hadde heller ingenting å komme med. De var maktesløse og viljeløse hele gjengen. Og som sagt forskeren sa at dette var helt typisk. Gå inn på barneombudets side og les alle de tragiske historiene barn selv forteller. Alt for mange barn blir mobbet i dag til at vi kan si at skolene er flinke til dette.

Gjest jernir
Skrevet

Dessverre er det sånn at noen likevel er svært uheldige med omstendighetene på de fleste områder slik at mobbing får lov til å utvikle seg.

Nettopp derfor bør barnevernet kobles inn.

Gjest Been there done that
Skrevet

Det hadde jeg nå driti langt oppi. Hensynet til hva andre måtte tro og tenke om meg ligger mye lavere på prioriteringsskalaen i forhold til at barnet mitt ble mobbet.

Du må gjerne tro det. Men det ender bare med at hele familien blir tilnærmet utstøtt, og iallefall får dere selv skylden. Hva skulle du gjort med hviskende og tiskende jenter som holder andre utenfor? Banker du de, får du foreldrene og skolen på nakken. Du kan flytte, gå til avisen. Men det er ganske tøffe tiltak. Den forskeren jeg hørte foredraget til frarådet å ta kontakt med foreldrene til mobberne. Dette kunne være direkte farlig. Trolig fordi din unge får skylda uansett, og mobbingen bare fortsetter. Utrolig men sant.

Skrevet

''Hva er det som gjør at barn mister sin rett til beskyttelse det øyeblikket de går inn i skolegården og jevelskapen utøves av medelever?''

Jeg vet om et tilfelle hvor skolen sendte bekymringsmelding om hjemmet til en elev. BV kom på besøk, og fikk informasjon rundt hva som skjedde.

Enden på visen var at BV krevde strakstiltak fra skolen for å forhindre mobbing, og mye annet.

Med vennlig hilsen

Gjest solfryd
Skrevet

Skolen vår hadde da handlingsplan de også. Ingenting av det ble effektuert. Jeg var på et foredrag med en forsker på dette. Han fortalte at skolene veldig ofte takler dette dårlig. De begynner heller å se på mobbeofret og foreldrene som litt spesielle. Han mente at for å håndtere mobbing måtte man ha ansvarlige som tok ledelsen. Det kan ta lang tid før du fatter hva som skjer. For meg tok det vel 1 og 1/2 år før vi snakket med rektor. Ingen fortalte oss at skolen hadde en person som skulle jobbe med dette, sosiallærer. Vi var i kontakt med en klasseforstander som fremsto som tøff men likevel ikke gjorde noe. Helsestasjonen hørte på oss, men de hadde heller ingenting å komme med. De var maktesløse og viljeløse hele gjengen. Og som sagt forskeren sa at dette var helt typisk. Gå inn på barneombudets side og les alle de tragiske historiene barn selv forteller. Alt for mange barn blir mobbet i dag til at vi kan si at skolene er flinke til dette.

Veldig leit det dere har opplevd, men jeg velger likevel å tro at dere har vært mer uheldige enn det som er "vanlig".

Håper det går bra med barnet ditt nå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...