Gå til innhold

Barnevernet inn i skolen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Voldsutøverne må vekk fra skolen. Enten på en annen skole eller en spesialskole. Det burde skjedd for lenge siden, absolutt senest etter guttens første legebesøk.

Om dette medfører at de får lang skolevei, mister sine omgangsvenner eller på andre måter opplever det som vanskelig, er fullstendig uinteressant.

Barn har rett på utdanning, og rett på å slippe å betale for denne utdanningen med fysisk og psykisk helse.

I denne konkrete saken er nok tilliten til skolen så pulverisert at det beste ville være å flytte barnet til en annen skole, med mindre både skoleledelse og eventuelt barnets lærere ble byttet ut.

Om voksne ble usatt for noe slikt på sin arbeidsplass ville ledelsen risikert strafferettslig forfølgelse om de hadde opptrått som denne skoleledelsen.

mvh

''Voldsutøverne må vekk fra skolen. Enten på en annen skole eller en spesialskole. Det burde skjedd for lenge siden, absolutt senest etter guttens første legebesøk.

Om dette medfører at de får lang skolevei, mister sine omgangsvenner eller på andre måter opplever det som vanskelig, er fullstendig uinteressant.

Barn har rett på utdanning, og rett på å slippe å betale for denne utdanningen med fysisk og psykisk helse.''

Helt enig!!

Også sender det ut en signaleffekt til andre om at dette godtas IKKE!

Videoannonse
Annonse
  • Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

18

• Sør

5

• Liliaceae

4

• EnolaGay

1

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

''Voldsutøverne må vekk fra skolen. Enten på en annen skole eller en spesialskole. Det burde skjedd for lenge siden, absolutt senest etter guttens første legebesøk.

Barn har rett på utdanning, og rett på å slippe å betale for denne utdanningen med fysisk og psykisk helse.''

Helt enig!!

Også sender det ut en signaleffekt til andre om at dette godtas IKKE!

Absolutte grenser og absolutte konsekvenser...

mvh

Skrevet

Hurra for de barnevernansatte i denne saken!

Ble ting bedre for barnet? Fikk barnevernets pålegg noen reell betydning.

Barnevernet har særdeles sterke virkemiddel å ta ibruk overfor foreldre og andre omsorgspersoner. Mulighetene til overstyring er store.

Tenk om barnevernet kunne gjort det samme overfor skoler som bedriver omsorgssvikt og tillater forhold som på en arbeidsplass for voksne ville vært ulovlig.

mvh

Hei,

De kom med pålegg til skolen, men jeg vet ikke hvor godt de ble fulgt opp.

Det korrekte er å bruke opplæringslovens §9a.3 mot skolen, og true rektor med §9a.7 (strafferamme på 3 måneders fengsel).

http://www.lovdata.no/all/tl-19980717-061-011.html#9a-3

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hei,

De kom med pålegg til skolen, men jeg vet ikke hvor godt de ble fulgt opp.

Det korrekte er å bruke opplæringslovens §9a.3 mot skolen, og true rektor med §9a.7 (strafferamme på 3 måneders fengsel).

http://www.lovdata.no/all/tl-19980717-061-011.html#9a-3

Med vennlig hilsen

Kjenner du til at noen noen gang har blitt dømt.

Dessverre tror jeg at barna i praksiss er rettsløse.

De som i ettertid går til sivilrettslig sak mot kommunen vil i de fleste tilfeller tape så det synger og i tillegg ende opp med å måtte skyhøye saksomkostninger for KS's kobbel av jurister og sakkyndige.

Privatpersoner har stort sett ikke økonomi til å vinne en sak mot kommunen. Det er rått parti i rettssalen.

mvh

Skrevet

Kjenner du til at noen noen gang har blitt dømt.

Dessverre tror jeg at barna i praksiss er rettsløse.

De som i ettertid går til sivilrettslig sak mot kommunen vil i de fleste tilfeller tape så det synger og i tillegg ende opp med å måtte skyhøye saksomkostninger for KS's kobbel av jurister og sakkyndige.

Privatpersoner har stort sett ikke økonomi til å vinne en sak mot kommunen. Det er rått parti i rettssalen.

mvh

Du har rett i det. Det er synd, men man står bedre med en lov enn uten, i hvert fall.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Du har rett i det. Det er synd, men man står bedre med en lov enn uten, i hvert fall.

Med vennlig hilsen

Jeg blir ikke enig med meg selv om hva som er verst. Ingen paragraf, eller en sovende paragraf.

Det er både et tankekors og en tragedie at voksne har et strekere rettsvern på dette området enn barn.

mvh

Skrevet

Jeg blir ikke enig med meg selv om hva som er verst. Ingen paragraf, eller en sovende paragraf.

Det er både et tankekors og en tragedie at voksne har et strekere rettsvern på dette området enn barn.

mvh

Det er jo det samme på andre områder:

Hvis to barn sloss så blir de fortalt at "slikt bør man ikke gjøre" og vanligvis får begge skylden.

Hvis to voksne sloss, blir det ofte en rettssak.

For ikke å snakke om straffeutmålingen for saker med incest mot barn.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det er jo det samme på andre områder:

Hvis to barn sloss så blir de fortalt at "slikt bør man ikke gjøre" og vanligvis får begge skylden.

Hvis to voksne sloss, blir det ofte en rettssak.

For ikke å snakke om straffeutmålingen for saker med incest mot barn.

Med vennlig hilsen

Etter som barn er lettere å kue, brukes det som regel mindre fysisk makt når barn blir voldtatt, derav mildere straff.

Hvem må vi stemme på for at det skal bli forandret.

mvh

Skrevet

Etter som barn er lettere å kue, brukes det som regel mindre fysisk makt når barn blir voldtatt, derav mildere straff.

Hvem må vi stemme på for at det skal bli forandret.

mvh

Det er vanskelig å si. AP (sist de var i regjeringen) fikk økt strafferammen for grov voldtekt til maks 21 år (samme som for mord), og gjort en rekke grep vedr. mindreårige. Problemet nå er at dommere ikke bruker strafferammen, men ofte ligger under minimumsgrensen.

Knut Storberget er i gang med å "tvinge" dem til å dømme strengere straffer, uten at jeg har detaljene foran meg.

Andre ting er kanskje å støtte Stine Sofies Stiftelse (fra Baneheia-saken), som kjemper for slikt.

Vedr. "vanlig mobbing" så kjenner jeg ikke til spesifike stiftelser.

Med vennlig hilsen

Gjest Been there done that
Skrevet

Med fare for å be om noe du allerede har utdypet: Hva mener du - helt konkret - skal gjøres fra skolens side? Og foreldrenes side?

Kreve at det ikke skjer mobbing. At mobbing er helt uakseptabelt. Det som ofte skjer er at skolen ikke helt greier å tro på det. Hent inn kompetanse fra foreksempel senter for atferdsforskning.

Skrevet

Det du skriver høres veldig fint ut, men jeg tror ikke det hadde funket.

For det første ville det å ha med mamma eller pappa på skolen vært stigmatiserende og virket mot sin hensikt. For det andre tror jeg kanskje du undervurderer kraften i mobbingen. Du ville ikke hatt noen autoritet på skolen. Mobbing må stoppes med autoritet.

Ville du gjort dette om det innbar at dere måtte selge huset og flytte inn i en liten leilighet? Ville du gjort dette om du ikke fikk permisjon og måtte si opp jobben og risikerte å bli arbeidsledig over lengre tid?

Jeg tror mange undervurderer den avmakt foreldre opplever i møte med en skoleledelse som forholder seg passiv til at deres barn utsettes for kriminell vold på skolen.

De fleste har i utgangspunktet tillit til skolen og når de sier de skal gjøre noe med det, tror de på skoleledelsen. Både den første, andre og tredje gangen. Skoleledelse kan være fryktelig flinke til å holde foreldre med godt snakk.

For hvem vil vel tro at lærere og rektor vil sitte med hendene i fanget å se på at barn blir jevnlig misshandlet!?

Jeg hadde nok godt rett på ditt andrevalg. Byttet skole til barnet.

mvh

Jeg tror dessverre du har veldig rett PieLill.

Gjest been there done that
Skrevet

Skolen er også på mange områder bakbunnet i forhold til mobbing.

Det mest grunnleggende er at de ikke har mulighet til å utvise mobbere i lengre perioder eller permanent. Barn har jo rett til å oppholde seg på en skole i skoletiden selv om de gir blanke i å lære noe og ødelegger andres muligheter til det samme.

Man kommer ikke til å komme særlig langt før man kan flytte mobberne til en annen skole eller til en spesialskole.

mvh

Man kommer langt med kunnskap og vilje. Det er foreksempel laget et program om hvordan avsløre jentemobbing av senter for atferdsforskning. Tror jeg så det på Puls en gang. Det mangler på kunnskap og det mangler på vilje til å skaffe seg kunnskap.

Skrevet

''Du må gjerne tro det. Men det ender bare med at hele familien blir tilnærmet utstøtt, og iallefall får dere selv skylden.''

Igjen vil jeg si at jeg tror dette tilhører unntakene.

Det er bra at du tror det er enkelt og det er bra at du tenker at du aldri skal finne deg i at dine barn blir mobbet. Men som mobbet blir man på mange måter den svake part. Men om noen kan komme med en suksesshistorie eller erfaringer om hva man gjøre så er jo det helt flott :)

Skrevet

Man kommer langt med kunnskap og vilje. Det er foreksempel laget et program om hvordan avsløre jentemobbing av senter for atferdsforskning. Tror jeg så det på Puls en gang. Det mangler på kunnskap og det mangler på vilje til å skaffe seg kunnskap.

Jo, man kan komme langt.

Men når elever slår andre elever i svimet, er toget gått. Da er det hensynet til eleven som ikke vil føle seg trygg med voldsutøverne på samme skole som må telle.

Man trenger også absolutt grenser og absolutte konsekvenser som en del av virkemidlene.

mvh

Skrevet

Jo, man kan komme langt.

Men når elever slår andre elever i svimet, er toget gått. Da er det hensynet til eleven som ikke vil føle seg trygg med voldsutøverne på samme skole som må telle.

Man trenger også absolutt grenser og absolutte konsekvenser som en del av virkemidlene.

mvh

I følge denne kan mobberene i ytterste konsekvens måtte bytte skole. Men jeg kjenner ikke godt nok til regelverket.

http://www.utdanningsetaten.oslo.kommune.no/getfile.php/utdanningsetaten%20%28UDE%29/Internett%20%28UDE%29/Satsingsomr%C3%A5der/Miljo/VED__MISTANKE_OM_MOBBING_2.pdf

Skrevet

Jeg hadde aldri tenkt på det, men jeg tror faktis at barnevernet kan være en ide, når man finner ut at man ikke blir hørt. Men det tar lang tid. For skolen kan være flink til å prate etter munnen.

Skrevet

Jeg hadde aldri tenkt på det, men jeg tror faktis at barnevernet kan være en ide, når man finner ut at man ikke blir hørt. Men det tar lang tid. For skolen kan være flink til å prate etter munnen.

''For skolen kan være flink til å prate etter munnen.''

Jeg kjenner flere som jeg vil karakterisere som særdeles oppegående foreldre som smertelig har erfart det.

Har kanskje noe med at man på forhånd ikke klarer å forestille seg at skolen kan opptre så useriøst. - Om man ikke har erfart det selv, eller vært tett på andre som opplever det.

mvh

Skrevet

I følge denne kan mobberene i ytterste konsekvens måtte bytte skole. Men jeg kjenner ikke godt nok til regelverket.

http://www.utdanningsetaten.oslo.kommune.no/getfile.php/utdanningsetaten%20%28UDE%29/Internett%20%28UDE%29/Satsingsomr%C3%A5der/Miljo/VED__MISTANKE_OM_MOBBING_2.pdf

Tror det var et lurveleven i en Sørlandskommune for noe år siden fordi de ville flytte mobbere til annen skole. Kjenner ikke enden på historien.

Synes muligheten til utvisning burde styrkes, terskelen senkes og nedfelles i skolens reglement.

F.eks.

"Ved .... kan elever utvises (bli plassert på annen skole) etter forutgående skriftlig advarsel. Ved vold, trusler om vold og herverk kan elever utvises direkte."

Kanskje også noe som gir en tidsfrist for skolen til å løse mobbeproblemene før mobbere må utvises.

Per idag risikerer barn som terroriserer andre barn alt for lite. Dette taper både mobbeofrene, skolemiljøet og mobberne som ikke får klare grenser på.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...