Gå til innhold

sobril vs vival NHD

Gjest Henrik Wiklunds barnebarn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går det an å gi noe svar på hvor mye vival man skal ta for ca å få ca samme effekt som en gitt dose sobril?

Jeg har vel veldig ujevne mellomrom tatt en kvart til en halv tablett 10mg sobril. Den lille pakningen jeg fikk har jeg hatt i x antall år. Nå sist når jeg var hos legen hadde jeg brukt opp pakken, så jeg spurte om jeg kunne få en ny. Selv om jeg knapt bruker den har det vært en veldig trygghet å ha den i lomma. Vi fant imidlertid ut at til mitt bruk var det kanskje mer hensiktsmessig med vival, da den virker raskere, så legen skrev ut en pakke med 5mg vival. Legen skrev at jeg skulle ta en tablett ved behov, men det tror jeg blir alt for mye. Jeg har jo delt 10mg sobril i doser på fire. Hvor mye vival tilsvarer omtrent 10/4 sobril?

Lurer også på om vivalen virker like lenge som sobril, eller om den også slutter å virke raskere?

Videoannonse
Annonse
hvorfor skjer dette??
Skrevet

5 mg vival tilsvarer 10 mg sobril. En kvart tablett av det ene tilsvarer da en kvart tablett av det andre.

Vival har en halveringstid på 20-50 timer (individavhengig), mens halveringstiden på sobril er 10-15 timer. Vival sitter med andre ord lengre i kroppen enn sobril.

Vær obs på at om du bruker syrenøytraliserende legemidler vil det kunne påvirke virkningen av vival (men ikke sobril).

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Vanligvis regner en 1:2,5.

Dvs Vival 5 mg tilsvarer Sobril 12,5 mg.

Skrevet

5 mg vival tilsvarer 10 mg sobril. En kvart tablett av det ene tilsvarer da en kvart tablett av det andre.

Vival har en halveringstid på 20-50 timer (individavhengig), mens halveringstiden på sobril er 10-15 timer. Vival sitter med andre ord lengre i kroppen enn sobril.

Vær obs på at om du bruker syrenøytraliserende legemidler vil det kunne påvirke virkningen av vival (men ikke sobril).

Takk.

''Vival har en halveringstid på 20-50 timer (individavhengig), mens halveringstiden på sobril er 10-15 timer. Vival sitter med andre ord lengre i kroppen enn sobril.''

Har du noen kilde på dette med halveringstiden på vival? Fant det ikke i felleskatalogen...

hvorfor skjer dette??
Skrevet

Takk.

''Vival har en halveringstid på 20-50 timer (individavhengig), mens halveringstiden på sobril er 10-15 timer. Vival sitter med andre ord lengre i kroppen enn sobril.''

Har du noen kilde på dette med halveringstiden på vival? Fant det ikke i felleskatalogen...

Søk på valium i stedet. Er to sider av samme sak. Der står det under avsnittet "egenskaper"

Skrevet

Søk på valium i stedet. Er to sider av samme sak. Der står det under avsnittet "egenskaper"

Ahh. Takk, det tenkte jeg ikke på.

Skrevet

Vanligvis regner en 1:2,5.

Dvs Vival 5 mg tilsvarer Sobril 12,5 mg.

Takk for svar. Gikk nå inn på interaksjoner og ser at:

''N05B A04 Oxazepam - Z9PP Antikonsepsjonsmidler av kombinasjonstype (p-piller,p-plaster, vaginalring)

nedsatt konsentrasjon av oksazepam (60-70 prosent)''

Det kommer ikke opp noen interaksjon på vival. Vil det si at jeg har 60-70 prosent reduksjon av virkning på sobril, men at det ikke er denne reduksjonen på vival? Da vil vel vival virke mye sterkere enn sobril? Eller?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...