cathlin Skrevet 3. juni 2010 Skrevet 3. juni 2010 Hei. Jeg lurer på teens beroligende effekt. Hva slags te man bør velge. Det eneste jeg vet om er kamillete. Hvordan stiller grønn te seg? Er sort te den verste pga høyt koffeininnhold? Tenker at det vil være bra for psyken å bytte ut en del av kaffen med te i forhold til stress. 0 Siter
Gjest vil også ha Skrevet 3. juni 2010 Skrevet 3. juni 2010 Jeg har tenkt på det samme. Snakket med ei venninne om det, som mente at jeg måtte kjøpe teen på helsekostforretninger for å få tak i uten koffein. Den svarte var visst verst, men alle en kjøper i butikken var ubrukelige til å roe ned. Jeg sover like dårlig på te som på kaffe. Kanskje noen her kan anbefale noen som har god smak(mange skikkelig sunne teer smaker papp og lite synes jeg)OG _er_beroligende og søvndyssende. 0 Siter
Gjest MissP. Skrevet 3. juni 2010 Skrevet 3. juni 2010 Alt av rooibush-te er koffeinfri og god, tror man kan finne dem med smakstilsetninger for variasjonens del. Spør på helsekostbuttikker, eller spør på apotek om de har noen beroligende teer! 0 Siter
Gjest Been there done that Skrevet 3. juni 2010 Skrevet 3. juni 2010 Litt på siden men lavendeldråpper på puta skal være avslappende. 0 Siter
mah-jong Skrevet 3. juni 2010 Skrevet 3. juni 2010 Kamillete er jo en god gammel släger.. Ikke alle liker den da, men Twinings har en urtete-serie der de har mange varianter som er gode, spesielt "Camomille&lime grass" er en favoritt her i huset, men de har også andre varianter.. På helsekost finner du en rekke teer, blant annet av Yogi-merket. Dyre er de, men gode også.. NOen er spesialdesigna for å være beroligende, men alle er ihvertfall koffeinfri. Hvis man skal være litt mindre avansert så er jo ihvertfall nypete både koffeinfritt og lett å få tak i. Og Rooibush-te er også veldig godt og fullt av mineraler og andre gode ting. 0 Siter
Gjest vil jeg også Skrevet 3. juni 2010 Skrevet 3. juni 2010 Kamillete er jo en god gammel släger.. Ikke alle liker den da, men Twinings har en urtete-serie der de har mange varianter som er gode, spesielt "Camomille&lime grass" er en favoritt her i huset, men de har også andre varianter.. På helsekost finner du en rekke teer, blant annet av Yogi-merket. Dyre er de, men gode også.. NOen er spesialdesigna for å være beroligende, men alle er ihvertfall koffeinfri. Hvis man skal være litt mindre avansert så er jo ihvertfall nypete både koffeinfritt og lett å få tak i. Og Rooibush-te er også veldig godt og fullt av mineraler og andre gode ting. Har ikke alle teene til Twining kofeein i seg? Jeg kan ta feil, men jeg trodde det. Har egentlig ikke forsket på dette:o) Hvis det er tilfellet, er det ikke bare tull og tøys med "beroligende" kamomillete? Nå blir jeg sikket mer gira enn mange andre. Om jeg drikker kaffe eller te etter tolv om formiddagen blir det ikke søvn på meg den natta etter all sannsynlighet. Ekstremt:o(( 0 Siter
cathlin Skrevet 4. juni 2010 Forfatter Skrevet 4. juni 2010 Litt på siden men lavendeldråpper på puta skal være avslappende. Det visste jeg ikke. Vanlige lavendeldråper som man får kjøpt på små, små flasker? 0 Siter
Gjest Been there done that Skrevet 4. juni 2010 Skrevet 4. juni 2010 Det visste jeg ikke. Vanlige lavendeldråper som man får kjøpt på små, små flasker? Ja husker ikke hvor jeg kjøpte det. Men er det lavendeldråper så er det lavendeldråper vil jeg tror Det er mange som bruker det for å få barn til å sove. Leste også at Kamillete skal virke beroligende, og at det drikkes på kvelden. 0 Siter
cathlin Skrevet 4. juni 2010 Forfatter Skrevet 4. juni 2010 Ja husker ikke hvor jeg kjøpte det. Men er det lavendeldråper så er det lavendeldråper vil jeg tror Det er mange som bruker det for å få barn til å sove. Leste også at Kamillete skal virke beroligende, og at det drikkes på kvelden. Takk. Problemet er å få kamillete til å smake godt og jeg må ha noe å drikke på dag-tid. 0 Siter
cathlin Skrevet 4. juni 2010 Forfatter Skrevet 4. juni 2010 Kamillete er jo en god gammel släger.. Ikke alle liker den da, men Twinings har en urtete-serie der de har mange varianter som er gode, spesielt "Camomille&lime grass" er en favoritt her i huset, men de har også andre varianter.. På helsekost finner du en rekke teer, blant annet av Yogi-merket. Dyre er de, men gode også.. NOen er spesialdesigna for å være beroligende, men alle er ihvertfall koffeinfri. Hvis man skal være litt mindre avansert så er jo ihvertfall nypete både koffeinfritt og lett å få tak i. Og Rooibush-te er også veldig godt og fullt av mineraler og andre gode ting. Mm. Jeg er litt lei Jogi-teene. Syns alle smaker det samme. Roribush, takk for tips. 0 Siter
cathlin Skrevet 4. juni 2010 Forfatter Skrevet 4. juni 2010 Alt av rooibush-te er koffeinfri og god, tror man kan finne dem med smakstilsetninger for variasjonens del. Spør på helsekostbuttikker, eller spør på apotek om de har noen beroligende teer! Jeg syns ikke apotek-teer smaker noe godt. 0 Siter
cathlin Skrevet 4. juni 2010 Forfatter Skrevet 4. juni 2010 Jeg har tenkt på det samme. Snakket med ei venninne om det, som mente at jeg måtte kjøpe teen på helsekostforretninger for å få tak i uten koffein. Den svarte var visst verst, men alle en kjøper i butikken var ubrukelige til å roe ned. Jeg sover like dårlig på te som på kaffe. Kanskje noen her kan anbefale noen som har god smak(mange skikkelig sunne teer smaker papp og lite synes jeg)OG _er_beroligende og søvndyssende. Mm- jeg trenger ikke nødvendigvis noe søvndyssende, men noe som kan roe litt ned på dagtid-ettermiddag når man er stressa. 0 Siter
mah-jong Skrevet 4. juni 2010 Skrevet 4. juni 2010 Har ikke alle teene til Twining kofeein i seg? Jeg kan ta feil, men jeg trodde det. Har egentlig ikke forsket på dette:o) Hvis det er tilfellet, er det ikke bare tull og tøys med "beroligende" kamomillete? Nå blir jeg sikket mer gira enn mange andre. Om jeg drikker kaffe eller te etter tolv om formiddagen blir det ikke søvn på meg den natta etter all sannsynlighet. Ekstremt:o(( Kamillete er både koffeinfri og visstnok beroligende. Det virker sikkert ikke på alle da.. :-D Twinings har en egen serie med ren urte/frukt-te. Tror generelt serien heter 'Twinings Wellbeings Tea'.Den selges sjelden i vanlige butikker, men for eksempel pleier innvandrerbutikker å ha dette, i tillegg til andre tesorter, gjerne det tyrkiske merket Dogadan (som har mye koffeinfritt, sitronte, mandarinte, nypete, kamillete osv). Her er et eksempel på en sånn Twinings-tea, pakkene ser nokså like ut: http://www.goodnessdirect.co.uk/cgi-local/frameset/detail/759545_Twinings_Camomile___Lime_Flowers_Tea_20b.html 0 Siter
cathlin Skrevet 4. juni 2010 Forfatter Skrevet 4. juni 2010 Kamillete er både koffeinfri og visstnok beroligende. Det virker sikkert ikke på alle da.. :-D Twinings har en egen serie med ren urte/frukt-te. Tror generelt serien heter 'Twinings Wellbeings Tea'.Den selges sjelden i vanlige butikker, men for eksempel pleier innvandrerbutikker å ha dette, i tillegg til andre tesorter, gjerne det tyrkiske merket Dogadan (som har mye koffeinfritt, sitronte, mandarinte, nypete, kamillete osv). Her er et eksempel på en sånn Twinings-tea, pakkene ser nokså like ut: http://www.goodnessdirect.co.uk/cgi-local/frameset/detail/759545_Twinings_Camomile___Lime_Flowers_Tea_20b.html Okei da. Siden dere alle foreslår kammille så må jeg jo prøve det på nytt. Og roribush. Syns bare grønn te høres mer spennende ut. Men, den er muligens da ikke beroligende. Takk for alle svarene:-) 0 Siter
mah-jong Skrevet 5. juni 2010 Skrevet 5. juni 2010 Okei da. Siden dere alle foreslår kammille så må jeg jo prøve det på nytt. Og roribush. Syns bare grønn te høres mer spennende ut. Men, den er muligens da ikke beroligende. Takk for alle svarene:-) Ser at du nevner andre steder at du skal drikke på dagen også, egentlig bare som en god kopp med noe varmt og avslappende, så ser jeg ikke noe problem med å prøve grønn te også. Jeg slapper fint av med hvilkensomhelst type te -men på kvelden dropper jeg både svart og grønn te, pga koffeinet. Tok lang tid før jeg likte kamillete, drikk noe du liker. :-) 0 Siter
cathlin Skrevet 5. juni 2010 Forfatter Skrevet 5. juni 2010 Ser at du nevner andre steder at du skal drikke på dagen også, egentlig bare som en god kopp med noe varmt og avslappende, så ser jeg ikke noe problem med å prøve grønn te også. Jeg slapper fint av med hvilkensomhelst type te -men på kvelden dropper jeg både svart og grønn te, pga koffeinet. Tok lang tid før jeg likte kamillete, drikk noe du liker. :-) Hm-m. Det er visst forskjelig kvalitet på kamille-teen også. Te har sikkert lavere koffein-innhold enn kaffe. Jepp. Jeg trenger på en måte ting med beroligende effekt. 0 Siter
mah-jong Skrevet 6. juni 2010 Skrevet 6. juni 2010 Hm-m. Det er visst forskjelig kvalitet på kamille-teen også. Te har sikkert lavere koffein-innhold enn kaffe. Jepp. Jeg trenger på en måte ting med beroligende effekt. Da er uansett viktig at du faktisk liker teen. :-) Men som nevnt, kamillete med lime-grass eller sitron synes jeg er veldig godt. JEg synes kamillete med søtning er litt kvalmende,den litt pussige kamillesmaken forsterkes av søtningen. Grønn te: du kan trekke den ganske kort, både for å venne deg til smaken og å ikke få med for mye oppkvikkende stoffer. For meg tror jeg at settingen er viktigst mhp om jeg blir beroliget av tekoppen - jeg tror en hvilkensomhelst type te vil være beroligene hvis jeg 'setter meg ned for å kose meg med den' - altså at situasjonen er viktigere enn koffeininnholdet i koppen.. Jaja - lykke til! 0 Siter
Dorthe Skrevet 6. juni 2010 Skrevet 6. juni 2010 Da er uansett viktig at du faktisk liker teen. :-) Men som nevnt, kamillete med lime-grass eller sitron synes jeg er veldig godt. JEg synes kamillete med søtning er litt kvalmende,den litt pussige kamillesmaken forsterkes av søtningen. Grønn te: du kan trekke den ganske kort, både for å venne deg til smaken og å ikke få med for mye oppkvikkende stoffer. For meg tror jeg at settingen er viktigst mhp om jeg blir beroliget av tekoppen - jeg tror en hvilkensomhelst type te vil være beroligene hvis jeg 'setter meg ned for å kose meg med den' - altså at situasjonen er viktigere enn koffeininnholdet i koppen.. Jaja - lykke til! Grønn te er veldig godt med mynte. I innvandrerforretningene nå får man kjøpt frisk mynte i bunter som man koker opp sammen med teen, jeg dyrker i verandakassa mi og det kommer igjen år etter år. Man får også kjøpt tørkede blader som smaker godt i teen. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.