Gå til innhold

"Psykiatrisk pasient"

Anbefalte innlegg

Gjest solfryd
Skrevet

Hva legger dere i dette uttrykket?

Er man "psykiatrisk pasient" hvis man sliter med angst, depresjon og trenger hjelp av psykiatrien?

Eller er begrepet mer "forbeholdt" de med tyngre lidelser som f.eks chizofreni og andre psykoselidelser?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ser på det som alle som får hjelp av psykiatrien, uansett om det er lett eller alvolig.

Gjest solfryd
Skrevet

Jeg ser på det som alle som får hjelp av psykiatrien, uansett om det er lett eller alvolig.

Ok. Tidligere regnet jeg "psykiatriske pasienter" for å være de som er så alvorlig syke at de har vært eller må være innlagt i perioder.

Men uansett er vel uttrykket utdatert. ;-)

Gjest idiotisk begrep
Skrevet

Jeg får hjelp av folk i psykiatrien, men har aldri definert med som psykiatrisk pasient annet enn de to og en halv dagene jeg var frivillig innlagt på en psykiatrisk avdeling for lenge siden. Jeg får jevnlig hjelp i forhold til somatikk også, men regner meg ikke som en somatisk pasient av den grunn.

Gjest Istapp
Skrevet

Vi er vel alle pasienter innimellom,uten at vi trenger noe stempel av den grunn :-)

Gjest idiotisk begrep
Skrevet

Ok. Tidligere regnet jeg "psykiatriske pasienter" for å være de som er så alvorlig syke at de har vært eller må være innlagt i perioder.

Men uansett er vel uttrykket utdatert. ;-)

Man trenger ikke være alvorlig psyksisk syk for å ha vært innlagt noen dager på psykiatrisk. Og om en blir lagt inn hvert femte år da, er en psykistrisk pasient de fem årene i mellomtiden? Jeg selv fikk et lite sammenbrudd etter skilsmisse og altfor lite søvn. Hjelpetrengende et par dager til jeg fikk søvnen på rett kjøl.

De rundt meg tenker ikke på meg som psykisk syk, og da ser jeg ingen grunn til å tenke på meg som psykiatrisk pasient. Jeg ser psykologen min noen ganger i året, men det gjør likevel ikke at jeg identifiserer meg med begrepet. Jeg synes fortsatt at det er et begrep best egnet til å beskrive noen som er innlagt her og nå, om en da må bruke dette begrepet.

Synes fortsatt det er et

Skrevet

Synes Bruker er en betegnelse som klinger bedre i mine ører.

Om så at man trenger hjelp være seg av psykisk eller fysisk art så er man Bruker av en tjeneste... Hvilken hjelp som mottas er uvesentlig

Skrevet

Jeg tenker at jeg psykiatrisk pasient er en som er eller har vært og muligens kommer til å bli igjen, innlagt ved psykiatrisk avdeling.

Gjest skjrpns
Skrevet

Man trenger ikke være alvorlig psyksisk syk for å ha vært innlagt noen dager på psykiatrisk. Og om en blir lagt inn hvert femte år da, er en psykistrisk pasient de fem årene i mellomtiden? Jeg selv fikk et lite sammenbrudd etter skilsmisse og altfor lite søvn. Hjelpetrengende et par dager til jeg fikk søvnen på rett kjøl.

De rundt meg tenker ikke på meg som psykisk syk, og da ser jeg ingen grunn til å tenke på meg som psykiatrisk pasient. Jeg ser psykologen min noen ganger i året, men det gjør likevel ikke at jeg identifiserer meg med begrepet. Jeg synes fortsatt at det er et begrep best egnet til å beskrive noen som er innlagt her og nå, om en da må bruke dette begrepet.

Synes fortsatt det er et

Ja, idiotisk begrep. Gleder meg til den dagen man også snakker om somatiske pasienter som en ensartet gruppe med samme behov og problemer. Men den dagen kommer nok aldri.

I media presterer de til og med å kalle en for psykiatrisk pasient om man ikke har mottatt eller får behandling. Det er i alle fall helt høl i huet, for da har man jo egentlig ikke status som pasient i det hele tatt. Så hvis du bare er litt smådeppa pga kjedelig livssituasjon, kan media altså finne på å definere deg som psykiatrisk pasient. Skjerpings!

Gjest skjrpns
Skrevet

Jeg tenker at jeg psykiatrisk pasient er en som er eller har vært og muligens kommer til å bli igjen, innlagt ved psykiatrisk avdeling.

Jeg synes det er trist hvis du definerer deg selv og identifiserer deg selv som "psykiatrisk pasient".

Gjest skjrpns
Skrevet

Om så at man trenger hjelp være seg av psykisk eller fysisk art så er man Bruker av en tjeneste... Hvilken hjelp som mottas er uvesentlig

Det er visst populært å kalle en "bruker" innen psykisk helsevern, mens det i somatikken heter "pasient". Trodde man skulle likestille psykiske og fysiske lidelser, hvorfor er det da på denne måten? Tullete spør du meg.

Skrevet

Jeg synes det er trist hvis du definerer deg selv og identifiserer deg selv som "psykiatrisk pasient".

Og hvem har sagt at jeg gjør det?

Skrevet

'Jeg tenker at jeg psykiatrisk pasient' Det er nok denne skrivefeilen som gjør at skjrpns får inntrykk av at du definerer deg selv som psykiatrisk pasient.

Skrevet

Når jeg går til behandling for en sykdom, fysisk eller psykisk er jeg pasient, ikke bruker. Ser du deg selv som "bruker" av helsetjenester når du er hos fastlegen eller hvis du blir innlagt på sykehus?

Gjest gnoff
Skrevet

En pasient er vel en pasient uansett om det er psykisk eller somatisk? Når man er innlagt er man pasient. Når man ikke r innlagt er man ikk pasient lenger. Når man er hos legen/på legekontoret er man pasient, når men ikke er der er man ikke pasient lenger. Når man er hos psykologen er man pasient, når man ikke er der er man ikke pasient lenger. Når man ringer psykologen/legen/behandleren ringer man som pasient, men når man ikke har kontakt med dem er man ikke pasient. Tenker jeg. Men det er mulig jeg har en veldig enkel tankegang rundt dette.

Skrevet

"Psykiatrisk pasient" henspeiler vel ofte på mennesker som er så syke at de ikke kan jobbe eller gå på skole fulltid, ikke alle som får en eller annen hjelp på grunn av psykiske problemer. Rent språklig skulle vel "psykiatrisk pasient" referere til en person som får behandling innen psykiatrien, men jeg tror ikke det er vanlig å kalle en middeladrende mann i full jobb "psykiatrisk pasient" selv om han går til psykolog.

Jeg oppfatter (også) meg selv som en psykiatrisk pasient, men mine problemer er mer sammensatt enn angst og depresjon. Når jeg går på dagsenteret eller får hjelp fra kommunen ser jeg på meg selv som "bruker", selv om jeg vet at bl.a. media for enkelhets skyld også lar det omfattes av begrepet "psykiatrisk pasient".

Melba1365380968
Skrevet

En pasient er vel en pasient uansett om det er psykisk eller somatisk? Når man er innlagt er man pasient. Når man ikke r innlagt er man ikk pasient lenger. Når man er hos legen/på legekontoret er man pasient, når men ikke er der er man ikke pasient lenger. Når man er hos psykologen er man pasient, når man ikke er der er man ikke pasient lenger. Når man ringer psykologen/legen/behandleren ringer man som pasient, men når man ikke har kontakt med dem er man ikke pasient. Tenker jeg. Men det er mulig jeg har en veldig enkel tankegang rundt dette.

Jeg liker tankegangen din. Tror det kan være viktig for mange å tenke slik også. Man føler seg jo ofte stempla for resten av livet som "psykiatrisk pasient" hvis man har hatt behov for psykiatrisk hjelp. Men man går jo ikke rundt på samme måte og føler seg som "somatisk pasient" fordi man er hos legen eller fysioterapeuten med jevne eller ujevne mellomrom.

Nei, når jeg går ut døra fra psykologen, så er det mange andre stempel som passer bedre enn psykiatrisk pasient, for eksempel doktorgradsstudent, kone, huseier, søster osv...

Skrevet

'Jeg tenker at jeg psykiatrisk pasient' Det er nok denne skrivefeilen som gjør at skjrpns får inntrykk av at du definerer deg selv som psykiatrisk pasient.

Ooops, skriveleif der, ja.

"en" har blitt til "jeg"... Gjort fort :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...