Gå til innhold

Drivkrefter bak å bry seg om å hjelpe meg.

Anbefalte innlegg

Gjest utehus
Skrevet

(Dette er ikke et haleluja-innlegg).

Jeg lurer helt ærlig på hva det er som gjør at noen psykologer virker som virkelig ønsker å hjelpe en, har drivkrefter til bestrebelser for at man skal få det bedre ved å bruke teknikker for å bedre tillitt, være nære osv osv.

Det jeg vet er:

*det er en jobb og de får lønn

*de har valgt det selv

Det er jobben deres å hjelpe og bry seg, men hvor stammer det fra på en måte? Er det fordi de vil være flink og gjøre en god jobb av pliktfølelse? Har de overskudd av bry-seg-om-krefter? Er de generelt bare veldig glad i å hjelpe og tror på det gode i mennesker? Leter etter en forståelig grunn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De psykologene/psykiaterne jeg kjenner (ikke så mange av hver, egentlig :) har ikke valgt jobben ut ifra et personlig kall, men fordi de syns det er et interessant og meningsfylt fagområde, og de liker å arbeide med mennesker.

Som de fleste andre ønsker de å gjøre en god jobb, og engasjerer seg profesjonelt i de menneskene og skjebnene de møter. Selv om det ikke alltid er like enkelt, så er det jobben deres, og de klarer det fint fordi de har interesse for og kunnskap om fagfeltet. Og etterpå går de hjem og lever vanlige liv på godt og vondt - som de fleste andre.

Den ene psykologen jeg kjenner er jeg forresten dønn imponert over i forhold til barneoppdragelse. Hun sier aldri "nei" til ungene, men klarer til enhver tid å veilede dem til et bedre alternativ. Har en følelse av at hun tar jobben med hjem der, og forsøker (av og til forgjeves) å følge hennes gode eksempel.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er nok ikke bare en grunn, og det ene utelukker ikke det andre. Det er mulig å ha flere motiver samtidig.

Gjest jhghg
Skrevet

De psykologene/psykiaterne jeg kjenner (ikke så mange av hver, egentlig :) har ikke valgt jobben ut ifra et personlig kall, men fordi de syns det er et interessant og meningsfylt fagområde, og de liker å arbeide med mennesker.

Som de fleste andre ønsker de å gjøre en god jobb, og engasjerer seg profesjonelt i de menneskene og skjebnene de møter. Selv om det ikke alltid er like enkelt, så er det jobben deres, og de klarer det fint fordi de har interesse for og kunnskap om fagfeltet. Og etterpå går de hjem og lever vanlige liv på godt og vondt - som de fleste andre.

Den ene psykologen jeg kjenner er jeg forresten dønn imponert over i forhold til barneoppdragelse. Hun sier aldri "nei" til ungene, men klarer til enhver tid å veilede dem til et bedre alternativ. Har en følelse av at hun tar jobben med hjem der, og forsøker (av og til forgjeves) å følge hennes gode eksempel.

Manipulering? Barn skal også tåle å få et nei og få faste trygge rammer av de voksne. Det du forteller om er bra til en viss grad, men kan føre til usikkerhet og dårlig samvittighet hos barnet som alltid må endre sitt syn i forhold til den voksne.

Gjest utehus
Skrevet

personlige egenskaper

Tror du har rett. Det må være de personlige egenskapene.

Gjest utehus
Skrevet

Det er nok ikke bare en grunn, og det ene utelukker ikke det andre. Det er mulig å ha flere motiver samtidig.

Selvsagt.

Skrevet

Manipulering? Barn skal også tåle å få et nei og få faste trygge rammer av de voksne. Det du forteller om er bra til en viss grad, men kan føre til usikkerhet og dårlig samvittighet hos barnet som alltid må endre sitt syn i forhold til den voksne.

Her tror jeg kanskje du baker inn noen personlige erfaringer. Den dama jeg nevnte har gode, klare grenser for ungene. Men det kan faktisk gjøres uten å løpe omkring å si nei, nei, nei hele tiden, som hos en del andre småbarnsmødre jeg kjenner.

Gjest togli
Skrevet

Å være psykolog høres ut som et kjempespennende yrke :) Jeg er opptatt av mennesker og mellommenneskelige relasjoner. Synes sånt er interessant og lærerrikt. Man må kanskje interessere seg for slike ting for å trives som psykolog?

Gjest veiledning
Skrevet

Du kan da ikke kalle det manipulering å oppdra barna uten å bruke ordet nei så ofte. Man kan fint sette grenser og være tydelig uten å si nei i annenhver setning. Forklare hvorfor slik og slik ikke er greit og si hva barna kan gjøre isteden. Det er ofte veldig mye mer virkningsfullt å gi barna alternativer, si hva de kan gjøre i stedet for hva de ikke kan gjøre.

Et helt basic eksempel, i skolesammenheng er å si "vi går i gangene" fremfor "ikke løp i gangene".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...