sportyjente 26 Skrevet 5. juni 2010 Skrevet 5. juni 2010 Hei... No sist time hos psykiateren så stod det F.44 på konsultasjons arket som eg leverer i rsepsjonen etter timen... Er det nokon som kan forklare kva dette er for diagnose? 0 Siter
tunglettlett Skrevet 5. juni 2010 Skrevet 5. juni 2010 Så vidt jeg vet er dette koden for Dissossiativ lidelse. http://finnkode.kith.no/2010/#|icd10|ICD10SysDel|-1|flow 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 5. juni 2010 Skrevet 5. juni 2010 Har du noen somatisk funksjonssvikt? I denne gruppen inngår bla det en kaller hysterinske (funksjonelle) lammelser og lignende. 0 Siter
Gjest ble nysgjerrig Skrevet 5. juni 2010 Skrevet 5. juni 2010 Har du noen somatisk funksjonssvikt? I denne gruppen inngår bla det en kaller hysterinske (funksjonelle) lammelser og lignende. ''F44.4Dissosiative motoriske forstyrrelser Ved de vanligste typene har individet mistet evnen til å bevege hele eller en del av en eller flere ekstremiteter. Det kan være stor likhet med nesten alle typer ataksi, apraksi, afoni, dysartri, dyskinesi, anfall eller lammelse. Inkl: psykogen: afoni dysfoni '' Er det F.44.4 du sikter til? Ble nysgjerrig på hvorfor du trekker den slutningen utifra trådstarters innlegg. 0 Siter
Gjest ICD 10 Skrevet 5. juni 2010 Skrevet 5. juni 2010 ''F44Dissosiative lidelser [konversjonslidelser] Felles for dissosiative lidelser eller konversjonslidelser, er delvis eller fullstendig tap av normal integrasjon mellom erindringer om fortiden, identitetsbevissthet, umiddelbare sanseinntrykk og kontroll over kroppsbevegelser. Alle typer dissosiative lidelser har en tendens til å bedres etter noen uker eller måneder, særlig hvis debuten er knyttet til en traumatisk livshendelse. Mer kroniske lidelser, særlig lammelser og følelsesløshet, kan utvikles hvis begynnelsen er knyttet til uløselige problemer eller vanskeligheter i forhold til andre mennesker. Tilstandene ble tidligere klassifisert som forskjellige typer «konversjonshysteri». De antas å ha psykogen opprinnelse, siden de er nært forbundet i tid med belastende livshendelser, uløselige og uutholdelige problemer eller forstyrrede relasjoner til andre mennesker. Symptomene tilsvarer ofte pasientens forestilling om hvordan en somatisk lidelse ville manifestere seg. Medisinske undersøkelser og utredninger viser ikke at det er noen kjent somatisk eller nevrologisk lidelse til stede. I tillegg foreligger tegn på at funksjonstapet er et uttrykk for følelsesmessige konflikter eller behov. Symptomene kan utvikle seg i nær forbindelse med psykisk belastning, og kommer ofte plutselig. Bare forstyrrelser i fysiske funksjoner som normalt kontrolleres av viljen, og tap av sanseinntrykk er inkludert her. Lidelser som medfører smerte og andre komplekse somatiske sanseinntrykk formidlet av det autonome nervesystemet er klassifisert under somatiseringslidelse (F45.0). Muligheten for senere tilsynekomst av alvorlige somatiske eller psykiske lidelser skal alltid vurderes. Inkl: hysteri hysterisk psykose konversjonshysteri konversjonsreaksjon Ekskl: simulering, bevisst (Z76.5) '' 0 Siter
Gjest treningogidrettsforum Skrevet 5. juni 2010 Skrevet 5. juni 2010 Har du noen somatisk funksjonssvikt? I denne gruppen inngår bla det en kaller hysterinske (funksjonelle) lammelser og lignende. hun har skulderplager 0 Siter
Gjest ble nysgjerrig Skrevet 5. juni 2010 Skrevet 5. juni 2010 ''F44Dissosiative lidelser [konversjonslidelser] Felles for dissosiative lidelser eller konversjonslidelser, er delvis eller fullstendig tap av normal integrasjon mellom erindringer om fortiden, identitetsbevissthet, umiddelbare sanseinntrykk og kontroll over kroppsbevegelser. Alle typer dissosiative lidelser har en tendens til å bedres etter noen uker eller måneder, særlig hvis debuten er knyttet til en traumatisk livshendelse. Mer kroniske lidelser, særlig lammelser og følelsesløshet, kan utvikles hvis begynnelsen er knyttet til uløselige problemer eller vanskeligheter i forhold til andre mennesker. Tilstandene ble tidligere klassifisert som forskjellige typer «konversjonshysteri». De antas å ha psykogen opprinnelse, siden de er nært forbundet i tid med belastende livshendelser, uløselige og uutholdelige problemer eller forstyrrede relasjoner til andre mennesker. Symptomene tilsvarer ofte pasientens forestilling om hvordan en somatisk lidelse ville manifestere seg. Medisinske undersøkelser og utredninger viser ikke at det er noen kjent somatisk eller nevrologisk lidelse til stede. I tillegg foreligger tegn på at funksjonstapet er et uttrykk for følelsesmessige konflikter eller behov. Symptomene kan utvikle seg i nær forbindelse med psykisk belastning, og kommer ofte plutselig. Bare forstyrrelser i fysiske funksjoner som normalt kontrolleres av viljen, og tap av sanseinntrykk er inkludert her. Lidelser som medfører smerte og andre komplekse somatiske sanseinntrykk formidlet av det autonome nervesystemet er klassifisert under somatiseringslidelse (F45.0). Muligheten for senere tilsynekomst av alvorlige somatiske eller psykiske lidelser skal alltid vurderes. Inkl: hysteri hysterisk psykose konversjonshysteri konversjonsreaksjon Ekskl: simulering, bevisst (Z76.5) '' Hvor fant du dette sammendraget? Det ble mye mer satt i sammenheng enn der jeg så,http://finnkode.kith.no/2010/#|icd10|ICD10SysDel|2613503|flow, hvor det var veldig oppdelt. 0 Siter
Gjest ICD 10 Skrevet 5. juni 2010 Skrevet 5. juni 2010 Hvor fant du dette sammendraget? Det ble mye mer satt i sammenheng enn der jeg så,http://finnkode.kith.no/2010/#|icd10|ICD10SysDel|2613503|flow, hvor det var veldig oppdelt. Der jeg finner alle kodene i ICD 10 ;-) http://finnkode.kith.no/2010/#|icd10|ICD10SysDel|-1|flow Genial liten sak 0 Siter
Gjest ICD 10 Skrevet 5. juni 2010 Skrevet 5. juni 2010 Hvor fant du dette sammendraget? Det ble mye mer satt i sammenheng enn der jeg så,http://finnkode.kith.no/2010/#|icd10|ICD10SysDel|2613503|flow, hvor det var veldig oppdelt. Ahh... Jeg ser jo at du har vært samme sted Du må søke på bare F44. Eller bare bla deg litt oppover fra der du er. Samlegreia står alltid øverst i kapittelet. 0 Siter
Gjest ble nysgjerrig Skrevet 5. juni 2010 Skrevet 5. juni 2010 Ahh... Jeg ser jo at du har vært samme sted Du må søke på bare F44. Eller bare bla deg litt oppover fra der du er. Samlegreia står alltid øverst i kapittelet. Takk Forunderlig at jeg har brukt denne siden så lenge og så mye uten å oppdage det. Veldig praktisk. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 5. juni 2010 Skrevet 5. juni 2010 Har du noen somatisk funksjonssvikt? I denne gruppen inngår bla det en kaller hysterinske (funksjonelle) lammelser og lignende. Jeg var litt for rask. Kommenterte ut fra F44.4. Beklager. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.