Gå til innhold

NHD - ang medisiner og sultfølelse

Anbefalte innlegg

Gjest Med mulig feil diagnose
Skrevet

Jeg sliter med at jeg i løpet av en time eller to etter middag får en veldig sultfølelse. Det er vanskelig å styre og jeg har derfor lagt på meg en del kg. Jeg har lenge lurt på hva det kommer av. Jeg lever sunt, spiser jevnt hele dagen med måltider og mellommåltider og holder blodsukkeret stabilt. Jeg sliter ikke med unormal sultfølelse annet enn etter middag. Men nå kom jeg til å tenke på om medisinene mine kunne være problemet.

Faste medisiner er på morgenen: Efexor 225 mg, Zeldox 20 mg og Tegretol 200 mg. På kveld Zeldox 20 mg, Tegretol 400 mg og Tolvon 210 mg. Jeg økte fra Tolvon 90 til 210 etter anbefaling fra deg (NHD) grunnet at Tegretol reduserer virkningen. Jeg tar kveldsmedisinene mine samtidig med middagen fordi det tar relativt lang tid før Tolvonen gir søvndyssende effekt. Kan det være Tolvonen som gir den sterke sultfølelsen en time eller to etter inntak? Hvis ja er det da noen annen medisin jeg kan bytte til som gir søvneffekt? Jeg har epilepsi og er disponert for annfall ved lite søvn så er helt avhengig av disse medisinene da jeg ikke får sove uten.

Hver kveld har blitt en kamp mot kaloriene og det opplever jeg veldig negativt. Og det hjelper ikke med ett knekkebrød. Spiser gjerne 10 så sulten er jeg.

Ett spørsmål til:

Diagnosen min er Residual Shizofreni. Den er stilt på DPS på bakgrunn av negative symtomer og en episode med nær psykose når jeg var alvorlig deprimert. Min meget erfarne fastlege tror diagnosen er feil og at dette kun handler om depresjon som jeg nå er mye bedre av. Har av den grunn trappet ned Zeldox fra 60 x 2 til 20 x 2. Det har gått smertefritt så langt. Har kun stått på 20 x 2 en ukes tid og lurer på om jeg nå kan kutte tvert eller om jeg bør se det an. Hovedproblemet mitt er konsentrasjon.

Takk for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det funker ikke med vallergan eller truxal. Remeron reagerer jeg allergisk på.

Gjest tenker jeg
Skrevet

Det kan meget gjerne være tolvonen som gir deg denne økte sultfølesen. Den er en versting i så måte.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Om medisinen ellers fungerer utmerket, ville jeg fortsatt. Det er mulig å ha sultfølelse uten å spise, på samme måte som en ikke gir etter for enhver annen følelse en måtte ha.

Gjest høstløv
Skrevet

Om medisinen ellers fungerer utmerket, ville jeg fortsatt. Det er mulig å ha sultfølelse uten å spise, på samme måte som en ikke gir etter for enhver annen følelse en måtte ha.

''Det er mulig å ha sultfølelse uten å spise, på samme måte som en ikke gir etter for enhver annen følelse en måtte ha''

Da må jeg bare tilføye en bemerkning: Da kan du aldri selv ha prøvd å ha denne sultfølelsen som Tolvon og lignende medisiner gir.

En blir så sulten at en får helt ondt i magen. Smertene kan være så intense at en ikke får sove, og når en vet at det at spise litt lindrer smertene noe, ja, da blir det vanskelig å la være å spise denne brødskiven, som gjør at en får sove.

Onsdag1365380628
Skrevet

Synes nesten dette var et ufint svar fra et fagfolk, men det er vel lett å gi råd når man ikke har prøvd selv. For meg ble sultfølelsen like ille som om det skulle vært sykdommen. Jeg gikk opp 6 kg på bare en måned, til tross for at jeg på forhånd var veldig klar på at jeg ikke skulle opp i vekt, uansett hvor sulten jeg ble. Sultfølelsen var helt enorm, jeg tenkte på mat døgnet rundt og det var ikke bare i hodet jeg var sulten. Magen formelig skrek etter mat og jeg ble kvalm og uvel hvis jeg ikke stadig spiste. Jeg regelrett hev i meg mat, noen ganger frossen fordi jeg ikke kunne vente til den var tilberedt. På jobben lager jeg mat til andre og bruker aldri spise av den selv. Nå gikk det ned på høykant, ja tilogmed rester som andre hadde forlatt kunne jeg putte i munnen. Jeg vil nesten beskrive det som om jeg stadig holdt på å sulte ihjel. Og for meg ble det ikke mulig å bare ikke gi etter. Da jeg sluttet med medisinen forsvant suget etter mat straks, og jeg sier aldri mer at jeg tar denne medisinen.

Skrevet

Synes nesten dette var et ufint svar fra et fagfolk, men det er vel lett å gi råd når man ikke har prøvd selv. For meg ble sultfølelsen like ille som om det skulle vært sykdommen. Jeg gikk opp 6 kg på bare en måned, til tross for at jeg på forhånd var veldig klar på at jeg ikke skulle opp i vekt, uansett hvor sulten jeg ble. Sultfølelsen var helt enorm, jeg tenkte på mat døgnet rundt og det var ikke bare i hodet jeg var sulten. Magen formelig skrek etter mat og jeg ble kvalm og uvel hvis jeg ikke stadig spiste. Jeg regelrett hev i meg mat, noen ganger frossen fordi jeg ikke kunne vente til den var tilberedt. På jobben lager jeg mat til andre og bruker aldri spise av den selv. Nå gikk det ned på høykant, ja tilogmed rester som andre hadde forlatt kunne jeg putte i munnen. Jeg vil nesten beskrive det som om jeg stadig holdt på å sulte ihjel. Og for meg ble det ikke mulig å bare ikke gi etter. Da jeg sluttet med medisinen forsvant suget etter mat straks, og jeg sier aldri mer at jeg tar denne medisinen.

Virkning og bivirkning kan ses på samme måte som vare og pris. Hvis prisen er høyere enn det en mener varen er verdt, kommer det ikke til kjøp.

Hvis hungeren er verre enn det en har igjen for å ta medisinen, så slutter en å ta medisinen.

Gjest høstløv
Skrevet

Virkning og bivirkning kan ses på samme måte som vare og pris. Hvis prisen er høyere enn det en mener varen er verdt, kommer det ikke til kjøp.

Hvis hungeren er verre enn det en har igjen for å ta medisinen, så slutter en å ta medisinen.

''Hvis hungeren er verre enn det en har igjen for å ta medisinen, så slutter en å ta medisinen.''

Nå kommer du igjen med en lettvint løsning på et vanskelig problem, og det er enkelt å se at dette har du ikke opplevd på kroppen selv.

Tolvon hjelper på depresjon, iallefall gjorde den det i mitt tilfelle, alternativet til ikke å ta tolvon ville være at jeg gjorde det slutt, litt forenklet sagt. Hvert eneste minutt jeg var våken og ikke opptatt med andre ting, tenkte jeg på alternative metoder på hvordan jeg skulle greie å ta livet mitt uten å mislykkes.

Jeg la på meg 5 kg i året i de tre årene jeg brukte medikamentet, jeg har ikke greidd å slanke disse kiloene bort igjen.

Jeg brukte legemiddelet Somadril i 25 år inntil det ble avregistrert. De medikamenter jeg har fått i stedet gir også økt appetitt. Hungeren sliter i meg til stadighet, men det virker som om at sultfølelsen har avtatt noe nå etter to års bruk, men jeg har lagt på meg nye ti kilo.

Ikke kom med slike lettvinte løsninger på vanskelige problemstillinger. Jeg trodde at du var en mer seriøs som psykiater enn svarene i dette innlegget viser.

Skrevet

Disse svarene oppfatter jeg som veldig ufine. Jeg som lever med problemet har forespurt deg som fagmann om du tror at medisinen er årsak til mine problemer og om det finnes alternative medisiner. Da med unntak av de jeg nevnte som er Vallergan, Truxal og Remeron.

Jeg forklarte i mitt innlegg at dette er et stort problem for meg og at jeg har gått opp en god del kg. Jeg forklarte også at jeg ikke kan klare meg uten sovemedisiner pga av epilepsi.

Jeg syns faktisk at svarene dine er av en slik kvalitet i denne tråden at webmaster burde slette dem!

Men jeg vil fortsatt gjerne ha svar på det jeg spurte om.

Skrevet

1. Problemet med så og så alle medisiner av typen AP og AD som gir god søvn er at de også kan gi økt sult hos disponerte.

2. Nei, jeg synes for all del ikke at du skal kutte ut Zeldox brått. Uansett er det alt for tidlig nå. Mange med psykoselidelser kan greie seg på svært lave doser. Det forleder mange til å tro at de kan greie seg helt uten. Tilbakefall kommer da typisk etter 4-6 mnd.

3. Det kan være et forsøk verdt å erstatte både Tolvon og Zeldox med Seroquel. Den virker både antipsykotisk og gir søvn. Det er dog en viss risiko for at den også gir økt matlyst. Kun ved å prøve vil en finne det ut.

Skrevet

1. Problemet med så og så alle medisiner av typen AP og AD som gir god søvn er at de også kan gi økt sult hos disponerte.

2. Nei, jeg synes for all del ikke at du skal kutte ut Zeldox brått. Uansett er det alt for tidlig nå. Mange med psykoselidelser kan greie seg på svært lave doser. Det forleder mange til å tro at de kan greie seg helt uten. Tilbakefall kommer da typisk etter 4-6 mnd.

3. Det kan være et forsøk verdt å erstatte både Tolvon og Zeldox med Seroquel. Den virker både antipsykotisk og gir søvn. Det er dog en viss risiko for at den også gir økt matlyst. Kun ved å prøve vil en finne det ut.

Tusen takk for svar. Skal skrive det ut og ta med til legen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...