Gjest selje Skrevet 9. september 2001 Del Skrevet 9. september 2001 Når får vi (i Norge) spesialister på "tverrfeltet) allergier, sekkebetegnelsen fibromyalgi og IBS (irritable bowel syndrome - nervøs tykktarm)? Det er veldig mange av oss som med åra utvikler tette sammenhenger mellom disse plagene - og helt frasett den ideologiske kløfta det åpenbart er mellom f.eks. amerikanske forskere, som er veldig overbevist (som vanli) om at både opprinnelsen og løsningen er kjemisk, og norske, som snakker enten om revmatisme, og behandler det som det (konservativt!) eller om psykiske årsaker (som jeg tror det er). Nå har jeg visst skrevet meg bort i syntaksen her, men: Jeg ønsker så VELDIG gjerne å komme til en som ser koblingene her, KAN noe om det og lar meg slippe å dra hele sørgehistorien for n'te gang! Jeg blir verre også, og det vil jeg ikke bli, men jeg vet mer o m dette enn legen min, og slik skulle det ikke være. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/34829-kobling-allergifibromyalgiibs/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im Skrevet 12. september 2001 Del Skrevet 12. september 2001 Kjære selje Du har rett i at det er amerikanske forskere som ser denne sammenhengen, men for det meste dreier det seg om en egen "gren" innen den medisinske profesjon som kaller seg medical ecologists. Dette er et fagfelt som trekker til seg en del alternative utøvere, og det er mange av påstandene som mangler vitenskapelig belegg. Når det gjelder kobling IBS og allergi så er det nokså bred enighet om at IBS ikke har noe med vanlige allergier å gjøre, men kan ha sammenheng med overømfindtlighet. På den annen side er det helt klart at pasienter som lider av IBS har problemer med maten , men ikke i allergisk forstand. Jeg tilhører nok den gruppen leger/forskere som er skeptiske til årsaksrettede koblinger mellom disse lidelsene, men du vil sikkert kunne få svar fra andre lesere som føler som deg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/34829-kobling-allergifibromyalgiibs/#findComment-134665 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.