Gå til innhold

Angst og behandlingsmåter

Anbefalte innlegg

Gjest Lise8080
Skrevet

Hei! Jeg er en jente i slutten av 20-årene som sliter daglig med angst. Jeg har hele livet vært "over-sjenert", og dette har til tider vært veldig plagsomt. Nå føler jeg at det er ekstra slitsomt. Jeg begynte i ny jobb for ca. 1,5 år siden, et sted med mange ansatte. Nå når de fleste har funnet ut at jeg er såpass fåmælt av meg er det så og si ingen som snakker med meg. Jeg blir sittende alene, og føler meg som luft til tider. Det hele topper seg innimellom slik at jeg rett og slett blir fysisk dårlig når jeg tenker på å gå på jobb. Jeg får vondt i magen, blir kvalm, og gråter fryktelig lett. Hjemme har jeg det veldig bra, med mann og barn som jeg føler meg trygge sammen med. Ifjor brant huset vårt ned. Vi er heldigvis alle i god behold, men det virker som om det kommer en form for "etterreaksjon" å innhenter meg noen ganger. Jeg er livredd om telefonen ringer (vi fikk beskjed pr. tlf.) eller om det kommer fremmede folk på døra f.eks. Jeg kan også få angstanfall før jeg sovner, der jeg lytter etter lyder/ lukter som har med brann å gjøre, noe som igjen fører til lite søvn enkelte ganger. Jeg har tidligere slitt med en fødselsdepresjon blandet med angst. Jeg har fått Cipralex for dette, men det virker ikke noe spesielt bra for meg. Fortalte det til legen, og han økte dosen, noe som heller ikke hjalp. Til slutt kuttet jeg det ut (etter 1 års tid), og følte ingen forskjell da heller. Etter det har jeg stått som best jeg kan på egne ben, uten noen behandling. Hva slags behandling ville du anbefalt? Jeg kvier meg for å gå til legen med det også, delvis fordi jeg synes det er fryktelig vanskelig å ordlegge seg, og delvis fordi jeg halvveis vet at han kommer til å sette meg på Cipralex igjen, selv om jeg har sagt ifra at det ikke hjelper...

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Med en så omfattende engstelighet er jeg redd det kun er metakognitiv terapi som kan gi deg et stort og varig løft i riktig retning.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...