Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Tom86
Skrevet

Hei. Jeg er en 24år gammel, studerer fulltid på høyskole og har deltidsjobb i tilegg. Jeg trener regelmessig, har mange venner og er generelt godt likt av de fleste jeg omgås med. Jeg ser på meg selv som en utadvent og lite sjenert person. Men, i enkelte situasjoner, hvor det er flere tilstede, som foreksempel et jobbmøte, i forelesningssalen, eller rett og slett rundt bordet i kantina kan jeg plutselig bli veldig nervøs, det kan være hvis jeg havner i en diskusjon med noen andre på jobbmøtet, eller en diskusjon med foreleser i forelesningssalen, eller enkelte ganger bare når vi har presantasjonsrunder i skole og jobbsammenheng hvor jeg bare venter på tur til å si navnet mitt, at jeg blir veldig sjelven, svett, svimmel, kvalm og ikke helt vet hvor jeg skal gjøre av meg. Til tider har jeg nesten brutt sammen, forhåpentligvis uten at noen har sett det. Og ta muntlig eksamener har ikke vært mulig på lenge, da jeg omtrent er på gråten før jeg kommer inn døra. Jeg synes det er veldig synd for jeg føler jeg har endel å bidra med i enkelte situasjoner men hindres i det fordi jeg får denne angsten. Har konfrontert flere av mine nærmeste venner om dette og blir som regel bare ledd av og ikke trodd på i og med at jeg ellers er veldig utadvent og sosial av meg. Jeg vil gjerne bli kvitt dette, men aner ikke hvordan eller hvor jeg skal henvende meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan møte likesinnede på sosfob.com. Ellers så kan kognitiv terapi hjelpe. Det har kommet ut en bok som heter Se deg rundt! en selvhjelpsbok om sosial angst. Tror også man kan ha godt av trening og avslapning alla qi gong, tai chi, meditasjon, avspenning eller yoga. Tror vi har lettere for å bli stresset sosialt enn andre. Ellers så bør man jo jobbe med å få et bedre selvbilde og selvtillitt. Det bør gi trygghet sosialt.

sirop1365381324
Skrevet

Du kan møte likesinnede på sosfob.com. Ellers så kan kognitiv terapi hjelpe. Det har kommet ut en bok som heter Se deg rundt! en selvhjelpsbok om sosial angst. Tror også man kan ha godt av trening og avslapning alla qi gong, tai chi, meditasjon, avspenning eller yoga. Tror vi har lettere for å bli stresset sosialt enn andre. Ellers så bør man jo jobbe med å få et bedre selvbilde og selvtillitt. Det bør gi trygghet sosialt.

Meditasjon og yoga?

Hadde tenkt noe litt mer spesifikt og konkret jeg da..

Men den boken du anbefalte skal jeg ta en titt på.

Ellers mener jeg selv at jeg ikke har noe mindre selvtillit eller dårligere selvbilde enn normalen, snarere tvert imot.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du henvender deg til en behandler som behersker metakognitiv terapi eller en av de andre virkningsfulle behandlingene mot sosial fobi.

Evt kan du forsøke SSRI. Det virker, men mange kvier seg for å ta medisiner over lang tid.

Skrevet

Meditasjon og yoga?

Hadde tenkt noe litt mer spesifikt og konkret jeg da..

Men den boken du anbefalte skal jeg ta en titt på.

Ellers mener jeg selv at jeg ikke har noe mindre selvtillit eller dårligere selvbilde enn normalen, snarere tvert imot.

Grunnen til at jeg anbefaler avslapning, meditasjon, yoga, tai chi og qi gong, er at det å kunne slappe av med andre mennesker mener jeg er veldig viktig for å hygge seg og for å ha glede av sosialt samvær. Jeg har også tro på å få ut stress av kroppen for å bli bedre kjent med seg selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...