Gå til innhold

Flytte fra hjemmetjenesten?

Anbefalte innlegg

Gjest frustrert som f
Skrevet

Jeg snakket i dag med en 18 år gammel jente fra samme bygd som meg. Hun har fått seg jobb i hjemmesykepleien for sommeren! Jeg holdt på å steile.

Det betyr at hun blir den neste som blir ståendes på døren med mine daglige piller. Jeg vil ikke ha dem på døren lengre. Vil heller greie meg uten medisiner om det er det som må til for å bli kvitt dem. Jeg har aldri tatt noe dødlige overdose...

Bare rotet med dem, slik jeg ble psykotisk en gang for snart et år siden. Nå vil jeg slutte å ta alle medisiner for å bli kvitt hjemmesykepleien.

Men vil det hjelpe?

Videoannonse
Annonse
Gjest bare husk
Skrevet

Bare husk at hjemmesykepleien er mer enn psykiatridelen.

Men skjønner deg veldig godt altså!!

Bør ikke slutte med medisinene.

Kan du ikke hoste opp et navn - så kan du si at du ikke ønsker at denne personen skal komme til deg med medisiner hvis du synes det er ubehagelig?Hvis det var ei random jente ser jeg ikke helt problemet. En gang i tida må vi ha yngre "medhjelpere" vi også.

Lykke til

Gjest frustrert som f
Skrevet

Bare husk at hjemmesykepleien er mer enn psykiatridelen.

Men skjønner deg veldig godt altså!!

Bør ikke slutte med medisinene.

Kan du ikke hoste opp et navn - så kan du si at du ikke ønsker at denne personen skal komme til deg med medisiner hvis du synes det er ubehagelig?Hvis det var ei random jente ser jeg ikke helt problemet. En gang i tida må vi ha yngre "medhjelpere" vi også.

Lykke til

Jeg er i tredveårene og brukte å passe denne jenta da hun var liten. Opptrer fortsatt som "en storessøster" for henne, og nå skal hun plutselig vite alt om meg og at jeg ikke bli vurdert som kapabel til å administrere mine egne medisiner.

Gjest bare husk
Skrevet

Jeg er i tredveårene og brukte å passe denne jenta da hun var liten. Opptrer fortsatt som "en storessøster" for henne, og nå skal hun plutselig vite alt om meg og at jeg ikke bli vurdert som kapabel til å administrere mine egne medisiner.

Den er litt lei ja!

Men du kan jo prøve med å få en av de overordnede til å bestemme at hun ikke skal ha _noe_ som helst kontakt.

Bare forklar situasjonen.

(er dog ikke sikker på om de vil være med på det..."er det så farlig at hun får vite det"...greie..)

Skjønner deg veldig godt - jeg vet ikke hva jeg ville gjort anna enn å prøve meg frem hos hjemmetjeneste-kontoret eller hva det er.

Skrevet

Så vidt meg bekjent er det kun sykepleier eller annet pleiepersonell med spesiell opplæring som får lov til å håndtere medisiner. Dermed er antakelig dette et ikke-problem :o) De sender neppe ferske 18-åringer rundt med psykofarmaka.

Gjest kahloli
Skrevet

Har hun fått jobb i hjemmetenesten der hun primært vasker og steller hus, eller i hjemmesykepleien?

Skal hun vaske, blir det ikke noe problem for deg. Jeg hadde sommerobb i både hjemmetenesten og hjemmesykepleien. Selv om jeg ikke er utdannet fikk jeg lov til å utlevere medisindosetter. Jeg var også med på samtalene om morgenene sammen med de andre ansatte. Der ble det visse problemstillinger angående pasienter tatt opp.

Men dette er ikke helt normal praksis, jeg måtte få løyve fra kommunelegen for å dele ut medisindosetter.

Det var dog KUN sykepleierens ansvar å finne fram medisinene og legge dem i dosetten. Jeg hadde derfor ingen anelse om hva som var i dosetten. Jeg leverte bare. Det kan imidlertid være de ville opplyse meg om hvorfor jeg gikk der, og kort hva plagene til pasienten var. Så dersom du vil være helt sikker på at du ikke får henne på døra, ring den ansvarlige og si du helst ikke vil ha "vikarer" på døra, da du kjenner dem, og synes det er et følsomt tema.

Lykke til:)

Gjest kahloli
Skrevet

Har hun fått jobb i hjemmetenesten der hun primært vasker og steller hus, eller i hjemmesykepleien?

Skal hun vaske, blir det ikke noe problem for deg. Jeg hadde sommerobb i både hjemmetenesten og hjemmesykepleien. Selv om jeg ikke er utdannet fikk jeg lov til å utlevere medisindosetter. Jeg var også med på samtalene om morgenene sammen med de andre ansatte. Der ble det visse problemstillinger angående pasienter tatt opp.

Men dette er ikke helt normal praksis, jeg måtte få løyve fra kommunelegen for å dele ut medisindosetter.

Det var dog KUN sykepleierens ansvar å finne fram medisinene og legge dem i dosetten. Jeg hadde derfor ingen anelse om hva som var i dosetten. Jeg leverte bare. Det kan imidlertid være de ville opplyse meg om hvorfor jeg gikk der, og kort hva plagene til pasienten var. Så dersom du vil være helt sikker på at du ikke får henne på døra, ring den ansvarlige og si du helst ikke vil ha "vikarer" på døra, da du kjenner dem, og synes det er et følsomt tema.

Så nå i etterkant at du skrev "hjemmesykepleien". ;) Leste litt for fort!

Onsdag1365380628
Skrevet

Så vidt meg bekjent er det kun sykepleier eller annet pleiepersonell med spesiell opplæring som får lov til å håndtere medisiner. Dermed er antakelig dette et ikke-problem :o) De sender neppe ferske 18-åringer rundt med psykofarmaka.

''Så vidt meg bekjent er det kun sykepleier eller annet pleiepersonell med spesiell opplæring som får lov til å håndtere medisiner.''

Jeg har jobbet som assistent på sykehjem og reglene for medisiner var ganske klare. Utdannet personell legger opp medisinen i dosetten, men hvem som helst kan håndtere medisinen derfra. Dvs, jeg som assistent kunne få til oppgave å sørge for at pasienten fikk i seg tablettene.

Gjest frustrert som f...
Skrevet

''Så vidt meg bekjent er det kun sykepleier eller annet pleiepersonell med spesiell opplæring som får lov til å håndtere medisiner.''

Jeg har jobbet som assistent på sykehjem og reglene for medisiner var ganske klare. Utdannet personell legger opp medisinen i dosetten, men hvem som helst kan håndtere medisinen derfra. Dvs, jeg som assistent kunne få til oppgave å sørge for at pasienten fikk i seg tablettene.

Denne jenta har ingen utdannelse innen helse og omsorg. Jeg har kun hjemmesykepleien på for å levere medisiner... så kanskje jeg slipper at hun kommer på døren min da? Håper det. Men samtidig. Kommunen har utlyst ferievikariat i Sverige for å få tak i vikarer i sommerfeerien, så vet ikke om de tar inn hva som helst av lokale i steden... Takke meg til en svenske på døra framfor henne ja.

Caloni Makaroni
Skrevet

''Jeg har jobbet som assistent på sykehjem og reglene for medisiner var ganske klare. Utdannet personell legger opp medisinen i dosetten, men hvem som helst kan håndtere medisinen derfra. Dvs, jeg som assistent kunne få til oppgave å sørge for at pasienten fikk i seg tablettene.''

Det er mulig det var slik det foregikk på sykehjemmet, men det er ikke i tråd med lovverket.

Sykepleier eller vernepleier kan dosere (legge i dosett), og faglært (hjelpepleier/omsorgsarbeider) med medisinkurs kan ta medisiner ut av dosetten og gi til pasienten. Assistenter skal ikke borti en eneste liten Paracet. Jeg vet det er utbredt at assistenter blir lurt til å tro at de har lov til det, fordi det er enklest slik, men det er forbudt etter loven.

Caloni Makaroni
Skrevet

'' Selv om jeg ikke er utdannet fikk jeg lov til å utlevere medisindosetter. ''

Da gjorde spl/vpl det lett for seg. For en assistent har IKKE lov til å håndtere en dosett på noen måte. Jobben du gjorde, altså å dele ut dosett, er noe en faglært (omsorgsarbeider/hjelpepleier) har lov til å gjøre etter å ha gjennomført et 12 timers medisinkurs med avsluttende eksamen.

Caloni Makaroni
Skrevet

Jeg ser flere skriver at assistenter kan gi ut medisiner, men det er ikke lov.

Hadde det her vært på min arbeidsplass, ville det ikke vært noen fare for at du møtte på en assistent, da ingen av våre assistenter har noe med medisiner å gjøre.

Dersom hjemmetjenesten i ditt område følger loven, så skal ikke denne sommervikaren (jeg går ut i fra at hun ikke har noen utdannelse/fagbrev?) levere medisiner til deg. Dersom hun likevel kommer på døra, så kan du om ikke annet levere inn en klage til fylkeslegen, for da praktiserer de ulovlig.

Caloni Makaroni
Skrevet

''Men dette er ikke helt normal praksis, jeg måtte få løyve fra kommunelegen for å dele ut medisindosetter.''

Beklager, jeg leste for fort! Jeg trakk en rask konklusjon, ettersom jeg vet at det er svært utbredt at assistenter får delegert oppgaver de ikke er kvalifisert for å gjøre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...