Gå til innhold

NHD: Er dette bare dumt?

Anbefalte innlegg

Gjest Mina31
Skrevet

Jeg har et ganske stort arr etter ett kutt på den ene underarmen. Jeg fikk det i en ulykke for ti år siden. Mange år senere kom jeg inn i psykiatrien, og alle tror selvfølgelig at jeg har laget kuttet med vilje. Fordi jeg ikke har andre arr antar alle at det var et selvmordsforsøk og ikke selvskading.

Nå er jeg helsearbeider og er nødt til å jobbe i kortermer. Jeg føler veldig på at "alle" ser på arret og tenker sitt. Både kollegaer og pasienter. Jeg har ikke noe ønske å snakke om min psykiatriske fortid, men blir tvunget til å ta det opp pga et arr som ikke har noe som helst med det å gjøre.

Jeg vet at selvskadere kan få dekket kostnader for å fjerne arrene sine når de har sluttet. Mitt arr er ikke mindre stigmatiserende enn deres og jeg har hørt folks kommentarer på det i ti år nå. Jeg er så lei!

Hvordan skal jeg håndtere dette nå som jeg er i et nytt yrke? Jeg vil ikke være den rehabiliterte selvmordskandidaten som alle vet hvem er. Det er jo ikke sant engang.

Ja, jeg er kanskje barnslig. Men det er ille for meg.

Videoannonse
Annonse
Gjest runa i ulla
Skrevet

For å bli få behandlet et arr så følger du samme prosedyre som alle andre, enten det kommer av selvskading eller en ulykke. Man går til fastlegen, som henviser til hudlege, som ser om det er noe man kan gjøre. Hos noen kan man det, hos andre, er det lite å gjøre.

Det er vel også lov å bruke lange ermer under skjorta når man er helsearbeider, har iallfall vært det der jeg har jobbet. (Sykehjem, botiltak og hjemmesykepleie)

Jeg har alltid brukt en tynn genser under skjorta på jobb grunnet eksem.

Gjest Mina31
Skrevet

For å bli få behandlet et arr så følger du samme prosedyre som alle andre, enten det kommer av selvskading eller en ulykke. Man går til fastlegen, som henviser til hudlege, som ser om det er noe man kan gjøre. Hos noen kan man det, hos andre, er det lite å gjøre.

Det er vel også lov å bruke lange ermer under skjorta når man er helsearbeider, har iallfall vært det der jeg har jobbet. (Sykehjem, botiltak og hjemmesykepleie)

Jeg har alltid brukt en tynn genser under skjorta på jobb grunnet eksem.

Av hygienegrunner må vi ha kortarmet uniform.

Gjest Signatura
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor du er tvunget til å nevne din fortid i psykiatrien i det hele tatt hvis noen spør deg hvor du har det arret fra? Hvis de spør: "Er det et selvmordsforsøk", svarer du vel bare, "nei, ulykke"? Jeg ville aldri godt ut fra at arr var på grunn av selvskading eller selvmordsforsøk, vet du virkelig at det er det alle tror? Og spør de deg om detog ikke godtar ditt sanne svar? *forundret over at folk er så frekke*

Men ellers, få henvisning til hudlege og hør om noe kan gjøres.

Onsdag1365380628
Skrevet

Jeg ville heller aldri tenkt på selvskading og selvmordsforsøk om jeg så noen med et arr på underarmen. Nei, tanken ville virkelig ikke streifet meg..ikke har du plikt til å opplyse noen om dette heller.

Gjest Nerda
Skrevet

Av hygienegrunner må vi ha kortarmet uniform.

Det er leit at du skal føle det sånn med arret ditt, at du har en opplevelse av at andre tror det har noe med det psykiatriske du har strevd med å gjøre. Alle kan ha arr på armene, og personlig ville jeg aldri stemplet noen for et arr på ene underarmen. Skader man seg selv har man flere i regelen. Men det behøver heller ikke være det da heller, ulykker kan gi mange arr, og om de skulle sitte ved håndleddet (arterien) er det jo virkelig uflaks.

Dessverre tror jeg bare man må lære seg å leve med det, svelge et par kameler. Hvis du begynner å gjøre masse rart for å skjule arret, så er du garantert mistanke. Det beste er å være seg selv. De du jobber med trenger ikke vite at du har vært innlagt?

Arr er dessverre en utfordring for kosmetisk behandling man har i dag. Rent kirurgisk kan de (så vidt jeg vet) ku skjere vekk arrvevet, også sy pent igjen. Du vil fortsatt ha et arr, men mindre enn det oprinnelige. Laser brukes også. Dessverre har jeg hørt om folk som har brukt mange tusen på laserbehandling uten resultat som sto i noe forhold til prisen. Det beste er å høre med en hudlege før man begir seg ut på noe som koster mye.

Noe kan man gjøre selv. Apotekene selger et par produkter for arr-reduskjon. Ett heter mepiform, og er et spesialplaster man bruker over lang tid. Halvt år eller noe sånt. Et annet et en krem som heter Kelo Cote - koster noen hundrelapper. Skal også brukes over en lang periode.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...