Gå til innhold

Hvordan øke selvverdet?

Anbefalte innlegg

Gjest lightversion
Skrevet

Hei. Jeg er en jente i midten av tjueårene som er lei av å gå rundt og føye seg etter andre, ikke sette egne eksempel, og ikke våge og hevde seg over andre.

De siste år har jeg blitt mer utadvent, tatt noen sjanser, gått for det jeg tror på, og merker jeg har utviklet meg. Men nå så føler jeg at jeg står fast.

I bunn og grunn har jeg nok lav selvverd, noe som i perioder gir utslag i depresjonslignende tilstander og angst.

Jeg er nå motivert for å ta tak i tingene. Jeg vet jeg har lov til å være svak, men jeg trenger å finne en grunnleggende styrke i meg selv. Jeg har for eksempel en hobby som betyr mye for meg, og som jeg håper kan bli mer enn en hobby en gang. Jeg får en del ros og oppbacking, jeg har folk rundt meg som tror på meg. Men så hører jeg om en veninne fra høyskolen som gjør det bra på dette feltet, jeg sammenligner meg selv- og mister deretter troen på at jeg kan gjøre det bra.

Jeg har en noenlunde god selvtillit på noen punkter altså, men den blir likevel ofte brutt ned av mine dårlige selvoppfattelse.

Er det noen som har tips: Egne erfaringer, artikler, bøker...hva som helst..? Jeg er takknemmelig for alle svar.

Videoannonse
Annonse
Gjest alomo
Skrevet

When I was 5 years old, my mom always told me that happiness was the key to life.

When I went to school, they asked me what I wanted to be when I grew up.

I wrote down "happy".

They told me I didn't understand the assignment and I told them they didn't understand life.

Søk din vei til din lykke. Den finnes ikke nødvendigvis i "det" eller "der" andre finner sin. Du er på vei mot noe så forsøk å slutte å måle din verdi i hva andre bedriver i sitt liv.

Skrevet

Å overvinne lavt selvværd (tror forfatter heter Melanie Fennel eller Gillian Butler). Den finnes på norsk også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...