Gå til innhold

nhd- velge behandler,terapi

Anbefalte innlegg

Gjest virkeligheten
Skrevet

du får det til å høres så enkelt ut "oppsøk behandler som behersker .... terapi", virkeligheten er ikke slik!!!

Videoannonse
Annonse
Gjest Nerda
Skrevet

Dessverre er det riktig. Men hva skal man ellers gjøre enn å gi folk generelle anbefalinger? Startstedet er uansett alltid fastlegen. Med mindre man kan tappe gullmynter av kjøkkenkrana og gå hos privatpraktiserende.

Man kommer ingen steder om en ikke prøver. Har vært nnnom en del psykologer siste 15 år, først for seks år siden kom jeg til en psykolog som hadde mer kompetanse på mine problemer. Det er leit at det skal være sånn. Jeg tror det er viktig at man sier mest mulig til fastlegen som skal skrive henvisning om hva man opplever, eventuelt hva NHD eller andre måtte ha anbefalt som adekvat terapi. Gjøre et lite forarbeid selv - tenke på hvordan du ville formulert det om du henviste deg selv. Det er ikke lett, men klarer man å gjøre det tror jeg det er gull verdt.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Både du og jeg har rett. Jeg vet selvsagt at det er slik. På den annen side kan jeg bare anbefale behandling som er virksom.

Hvis en f.eks har OCD kan en like godt la være å gå i behandling som å gå hos en som driver psykodynamisk. Det samme kan sies om GAD, om du ikke får den riktige behandling, kan du like godt la være.

Jeg er nødt til å anbefale noe som virker.

Om en ikke finner en kompetent psykoterapeut, vil de fleste være langt mer tjent med å satse på beste farmakoterapi.

Gjest min erfaring
Skrevet

Min erfaring er at fastlegene ikke kan så mye om psykiatri, og i alle fall ikke om hvilken terapi de skal anbefale i hvert enkelt tilfelle. Jeg ville undersøkt litt selv og kommet med det jeg har funnet ut til fastlegen. Da har du litt kontroll selv og blir ikke gående i flere år i terapi som ikke virker.

Skrevet

Både du og jeg har rett. Jeg vet selvsagt at det er slik. På den annen side kan jeg bare anbefale behandling som er virksom.

Hvis en f.eks har OCD kan en like godt la være å gå i behandling som å gå hos en som driver psykodynamisk. Det samme kan sies om GAD, om du ikke får den riktige behandling, kan du like godt la være.

Jeg er nødt til å anbefale noe som virker.

Om en ikke finner en kompetent psykoterapeut, vil de fleste være langt mer tjent med å satse på beste farmakoterapi.

Hva skal man egentlig med alle disse psykodynamiske behandlerene i det hele tatt?

Skrevet

Hva skal man egentlig med alle disse psykodynamiske behandlerene i det hele tatt?

Godt spørsmål. Hva gjør en når datoen er gått ut?

Skrevet

Godt spørsmål. Hva gjør en når datoen er gått ut?

Da må du kanskje pensjonere deg;-)

Husk in treatment 21.30, nrk2.

Skrevet

Da må du kanskje pensjonere deg;-)

Husk in treatment 21.30, nrk2.

Jeg er opplært i pdt, men var heldigvis oppegående nok til å følge med på forskningsfronten :-)

Skrevet

Jeg er opplært i pdt, men var heldigvis oppegående nok til å følge med på forskningsfronten :-)

Og det var på 80-tallet?

Skrevet

Og det var på 80-tallet?

Opplæringen i pdt var på 80-tallet. Siden er nye, mer spesifikke og langt bedre terapier utviklet.

De grunnleggende rammer for psykoterapi gjelder fortsatt, og disse kan vi takke dynemikerne for. Jeg skal foresten holde foredrag om nettopp dette i morgen :-)

Skrevet

Opplæringen i pdt var på 80-tallet. Siden er nye, mer spesifikke og langt bedre terapier utviklet.

De grunnleggende rammer for psykoterapi gjelder fortsatt, og disse kan vi takke dynemikerne for. Jeg skal foresten holde foredrag om nettopp dette i morgen :-)

Oj. Det tror jeg ikke at jeg får med meg.

Jeg tenkte mer at du er et produkt av din tid, fordi det var vel på 80-tallet at den kognitive terapien kom som en reaksjon på den dynamiske tradisjonen.

Gjest nysgjerrigjonas
Skrevet

Pleier du å se på In Treatment, NHD?

Skrevet

Pleier du å se på In Treatment, NHD?

Nei :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...