Gå til innhold

NHD: Nervesystem i alarmberedskap

Anbefalte innlegg

Gjest Har fortsatt trua! :-)
Skrevet

For flere år siden skadet jeg en skulder, og for litt færre år siden skadet jeg et kne. Skulderskaden ble ikke utredet før for få år siden, og da var mer av overkroppen i ulage siden jeg har kompensert i bevegelsesmønsteret mitt og dermed slitt på andre muskler/sener/senefester.

Kneskaden er forsøkt operert med dårlig hell, og er fortsatt under utredning.

Jeg er nå i et behandlingsopplegg jeg har stor tro på, for etter som årene har gått har jeg stadig fått flere og flere "vondter" som faktisk ikke er reelle skader, bare "vondter". Min manuellterapeut sier at dette kommer av at nervesystemet mitt har slått seg litt "klikk"; kroppen/hjernen oppfatter at "alt" er vondt noe det i realitetens navn jo ikke skal være.

Hun sier også at jeg må endre tankemønster, hjelpe meg selv til å ikke kjenne på vondtene. Jeg er i utgangspunktet en veldig positiv og treningsvillig person, gnager lite på det som er ubehagelig, så jeg tror at jeg skal klare å "tenke annerledes".

Er det noen teknikker jeg bør bruke, eller handler det rett og slett om å ignorere smertene? Jeg skal ikke gjøre øvelser som er vonde, men jeg skal heller ikke fokusere på det som gjør vondt der det ikke er skader.

Har du noen tips til hvordan jeg skal øve meg på å tenke?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...