Gå til innhold

Hvordan ta vare på seg selv, i praksis?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man skal jo drive å ta vare på seg selv. Men hvordan gjør man egentlig dette i praksis.

Det jeg tenker at man kan f.eks spise når man er sulten, gå på do når man må på do, sove når man er trøtt. Sånne basisting, som egentlig skulle være en slags selvfølge, men likevel er det ikke alltid det.

Hva ellers er det man gjør når man tar vare på seg selv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spør du meg, cathlin, så spør jeg deg ;o) Jeg vet ikke svaret.

Skrevet

Det vet du. Du er vel ikke dum?

Nei, er du?

Skrevet

Nei, er du?

Du må være dum som stiller et slikt spørsmål.

Skrevet

Man tilgir seg selv, man lærer av sine feil, man gir seg selv rom for utvikling (tilegner seg kunnskap, gir seg selv nye opplevelser) og man gir seg selv det en mangler. Enten dette er omsorg, bekreftelser eller oppmuntring.

Men jeg tror noe av det viktigste man kan gjøre for å ta vare på seg selv er å omgi seg med mennesker som vil en godt og som gjør en godt.

Skrevet

Fukk off.

Skrevet

Man tilgir seg selv, man lærer av sine feil, man gir seg selv rom for utvikling (tilegner seg kunnskap, gir seg selv nye opplevelser) og man gir seg selv det en mangler. Enten dette er omsorg, bekreftelser eller oppmuntring.

Men jeg tror noe av det viktigste man kan gjøre for å ta vare på seg selv er å omgi seg med mennesker som vil en godt og som gjør en godt.

Takk:-)

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

''Hva ellers er det man gjør når man tar vare på seg selv?''

legger meg i badekaret og ligger der til jeg går i oppløsning. Tar en hårkur (slik som nå), tar på ansiktsmaske, doler, går en kveldstur, leser, treffer en venninne, koker meg en kopp te/kaffe og setter meg på terassen, tar en middagslur hvis det trengs, Kjøper avisa og setter meg på en utekafe.

Lista kan bli veldig lang, så jeg stopper her.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Dårlig dag?

Gjest prust
Skrevet

''Hva ellers er det man gjør når man tar vare på seg selv?''

legger meg i badekaret og ligger der til jeg går i oppløsning. Tar en hårkur (slik som nå), tar på ansiktsmaske, doler, går en kveldstur, leser, treffer en venninne, koker meg en kopp te/kaffe og setter meg på terassen, tar en middagslur hvis det trengs, Kjøper avisa og setter meg på en utekafe.

Lista kan bli veldig lang, så jeg stopper her.

''ligger der til jeg går i oppløsning...''

Det var da voldsomt :-)

Jeg har mange ganger sovnet i badekaret. Riktignok skjedde det oftere da barna var små og jeg hadde søvnunderskudd - men det er fantastisk deilig å bade i glovarmt vann!

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

''ligger der til jeg går i oppløsning...''

Det var da voldsomt :-)

Jeg har mange ganger sovnet i badekaret. Riktignok skjedde det oftere da barna var små og jeg hadde søvnunderskudd - men det er fantastisk deilig å bade i glovarmt vann!

Ja og det er spesielt deilig når man er trett og sliten. Balsam for sjelen :-)

Gjest prust
Skrevet

Du skal gi deg selv nok søvn, men ikke la døgnet skli helt ut - det er lurt å ha noe fast å stå opp til og et forholdsvis fast tidspunkt å legge seg på.

Unn deg selv et langt godt bad i badekaret, eller et fotbad med deilig fotkrem etterpå - eller bestill frisørtime med hårkur og ekstra mye dilling, hvis du liker det.

Min luksus er i perioder å gå og svømme, og bruke lang tid både i garderobe og basseng.

Nå når det er sommer, er jo hverdagsdrømmen å ta med ei god bok, vann, frukt og litt god mat og finne ei strand eller en krok ved sjøen der jeg kan ligge i ro og fred og nyte sol og sjøluft uten å tenke på å ta hensyn til noen andre :-)

Ta også vare på deg selv i forhold til venner. Jeg fikk meg en vekker her i høst da jeg var helt på felgen pga ting på jobben. En som hjalp meg spurte: Når tok DU initiativ til å gjøre noe sammen med vennene dine? Og det var da lenge siden.... Inviter på kino, kafé, konsert, piknik, tur i skogen, strandtur eller noe sånt!!!!

Gjest prust
Skrevet

Ja og det er spesielt deilig når man er trett og sliten. Balsam for sjelen :-)

Jeg har jo flere ganger fortalt her om hvor lite jeg sov de årene ungene var små.

Husker en gang da hun minste var baby. HUn hadde sovnet i vogna, og jeg satte vogna utenfor badevinduet, og la meg i badekaret. Badet lenge og vel, og ungen sov. Etter å ha ligget lenge i kokende vann, vaklet jeg inn på soverommet (samme etasje, men på andre siden av huset) og slang meg på senga. Der sovnet jeg.

Våknet av at telefonen ringte. Det var naboen (som var på jobb). Gutten hennes, som var ca 10 år da, hadde ringt henne på jobb, og fortalt at babyen i nabohuset lå i vogna og skreik og skreik og han visste ikk ehva han skulle gjøre. Tror ikke han turde å ringe på.

Uff, det var flaut.... Men for en skjønn nabogutt da, som var bekymret for veslejenta i nabohuset!

Gjest dolberta
Skrevet

Det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar!

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Jeg har jo flere ganger fortalt her om hvor lite jeg sov de årene ungene var små.

Husker en gang da hun minste var baby. HUn hadde sovnet i vogna, og jeg satte vogna utenfor badevinduet, og la meg i badekaret. Badet lenge og vel, og ungen sov. Etter å ha ligget lenge i kokende vann, vaklet jeg inn på soverommet (samme etasje, men på andre siden av huset) og slang meg på senga. Der sovnet jeg.

Våknet av at telefonen ringte. Det var naboen (som var på jobb). Gutten hennes, som var ca 10 år da, hadde ringt henne på jobb, og fortalt at babyen i nabohuset lå i vogna og skreik og skreik og han visste ikk ehva han skulle gjøre. Tror ikke han turde å ringe på.

Uff, det var flaut.... Men for en skjønn nabogutt da, som var bekymret for veslejenta i nabohuset!

Godt det var en 10 åring der som hadde omsorg for babyen:-)

Jeg tror jeg har vært usedvanlig heldig. Ingen av mine har vært kolikkunger og kan ikke huske lange våkennetter, bortsett fra en gang jeg hadde spist løk.

Men jeg var flink til å lage B-mennesker av babyene mine. De tilpasset seg min døgnrytme ;o)

Skrevet

Nesten bare uaktuelle svar her også da så spørsmålet var i hvert fall ikke dumt.

Gjest prust
Skrevet

Godt det var en 10 åring der som hadde omsorg for babyen:-)

Jeg tror jeg har vært usedvanlig heldig. Ingen av mine har vært kolikkunger og kan ikke huske lange våkennetter, bortsett fra en gang jeg hadde spist løk.

Men jeg var flink til å lage B-mennesker av babyene mine. De tilpasset seg min døgnrytme ;o)

Mine sov ikke hele natta før de var ganske eksakt to år. Så når en regner med at de to siste månedene av graviditetene medførte litt dårlig døvn, så sov jeg dårlig:

Fra mars 99 (fødsel i mai 1999) - juni 2003 (fødsel i juni 2001)

og

Fra januar 2004 til mars 2006 (fødsel i mars 2004)

Hadde altså et halvt år med hele netters søvn på 7 år....

Vi valgte jo selvsagt selv å få barn tett, men hadde jeg visst at de sov så dårlig, så hadde jeg nok spredt dem mer!

Gjest skravling
Skrevet

Mine sov ikke hele natta før de var ganske eksakt to år. Så når en regner med at de to siste månedene av graviditetene medførte litt dårlig døvn, så sov jeg dårlig:

og

Vi valgte jo selvsagt selv å få barn tett, men hadde jeg visst at de sov så dårlig, så hadde jeg nok spredt dem mer!

pst.. .dere er på psykiatri..

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

og

Huff, det hørtes veldig slitsom ut. Mine våknet et par ganger om natta de også. Jeg husker ikke hvor lenge de gjorde det, men de sovnet veldig kjapt igjen når de hadde fått mat.

Skjønner at jeg har hatt litt flax med det der.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...