Gå til innhold

Hvordan ta vare på seg selv, i praksis?

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

pst.. .dere er på psykiatri..

Takk, det skled ut:-)

Videoannonse
Annonse
Gjest prust
Skrevet

pst.. .dere er på psykiatri..

unnskyld.... ;-)

Gjest skravling
Skrevet

unnskyld.... ;-)

Greit nok for meg, men syntes det faglige psykiatrirettede innholdet ble noe tynt.....

Lett at ting glir ut.

:o)

marlenexxx27
Skrevet

Mennesker er forskjellige, så punkt nr 1 i selvivaretakelse er å finne ut av akkurat hvor skoen trykker hos seg selv. Noen mennesker ivaretar seg selv ved karbad. Noen må si mer NEI til folk som spør de om ting, andre må si mer JA. Noen må tvinge seg ut av huset, andre må tvinge seg til å bli værende hjemme. Noen må bli mer selvstendig og ta ansvar, andre må bli mer tillitsfull og avslappa. Noen bør få seg en jobb, andre bør ta ferie. Noen bør få seg en hobby, andre bør ligge mer på sofan og filosofere over ditten og datten. Noen må trene mer, andre må trene mindre. Noen bør tilgi seg selv, andre bør ta seg selv i nakken.

Altså, man må gå i SEG SELV, se på SITT liv. Du ville ikke tatt utgangspunkt i andres skostørrelse om du skulle kjøpe sko til deg selv? I tillegg tenker jeg at det å ivareta seg selv ikke bare handler om kos, det kan være noe av det tøffeste man gjør.

Gjest Dolores77
Skrevet

Sette grenser, ikke la andre bestemme over deg. Finne ut hva du vil i livet.

Ta vare på helsa si, spis sunt og regelmessig.

Tenk på hygienen, dusje, ha rene klær, stelle seg litt, gre håret, slike enkle ting.

Rydde og vaske hjemme, viktig for både trivsel og hygiene.

Ta initiativ til sosial omgang, bra både for deg og dine venner/din familie :)

Ikke forgifte kroppen med rusmidler.

Skrevet

Først har du de såkalte grunnleggende behov, som godt balansert kosthold og regelmessig søvn og kvile, mosjon, et arbeid, eller å holde på med noe du finner mening i, noe du kan trives med. Så kan det bli noe vanskligere, ettersom hvor gammel du er, kroniske lidelser, utfordringer du har, og hvordan du takler dem, bare for å nevbe noe.

Skrevet

Mennesker er forskjellige, så punkt nr 1 i selvivaretakelse er å finne ut av akkurat hvor skoen trykker hos seg selv. Noen mennesker ivaretar seg selv ved karbad. Noen må si mer NEI til folk som spør de om ting, andre må si mer JA. Noen må tvinge seg ut av huset, andre må tvinge seg til å bli værende hjemme. Noen må bli mer selvstendig og ta ansvar, andre må bli mer tillitsfull og avslappa. Noen bør få seg en jobb, andre bør ta ferie. Noen bør få seg en hobby, andre bør ligge mer på sofan og filosofere over ditten og datten. Noen må trene mer, andre må trene mindre. Noen bør tilgi seg selv, andre bør ta seg selv i nakken.

Altså, man må gå i SEG SELV, se på SITT liv. Du ville ikke tatt utgangspunkt i andres skostørrelse om du skulle kjøpe sko til deg selv? I tillegg tenker jeg at det å ivareta seg selv ikke bare handler om kos, det kan være noe av det tøffeste man gjør.

''Altså, man må gå i SEG SELV, se på SITT liv.''

Ahhh,,, men det er så s l i t s o m t.

marlenexxx27
Skrevet

''Altså, man må gå i SEG SELV, se på SITT liv.''

Ahhh,,, men det er så s l i t s o m t.

Ja! Det er akkurat det det er!

Skrevet

Dårlig dag?

Ja, jeg følte meg ikke snill den dagen.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Ja, jeg følte meg ikke snill den dagen.

Ok, alle kan ha en dårlig dag :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...