Gå til innhold

Sprøyteskrekk :S

Anbefalte innlegg

Gjest stressa jente på 26
Skrevet

Hei

Jeg har vært deprimert/utslitt i et halvt år. Etter å ha begynt på gerimax (for å få b12) har jeg blitt kvitt depresjonen, men er fortsatt veldig mye sliten. Føler ikke at jeg er som jeg "burde være", og skulle derfor gjerne tatt en blodprøve. Legen min sa at jeg skulle ta et par Sobril, så forsvant angsten. Jeg tok 6 stk, uten at det hjalp i det hele tatt. Jeg vil heller brenne meg med en sigarett, for så å klore av skorpa til det blør enn å ta blodprøve.. (men da får de vel ikke nok blod?;)

Noen som har tips?! Eller skal jeg aldri få tatt den testen? :S

Bare så det er sagt: det hjelper ingenting med smertelindring eller å ligge eller noe sånt.. jeg går jo ikke engang i nærheten av legekontoret hvis jeg vet de skal stikke meg. (Og jeg svetter bare av å skrive om det.)

Videoannonse
Annonse
Gjest Vetikkenoe
Skrevet

Hvordan føles tanken på å få lov å stikke selv? Jeg vet ikke om det er en mulighet, men det høres ikke umulig ut...

Skrevet

Gå på apoteket og kjøp Emla-krem som du smører i albueleddet en time før du skal til legen.

Pass på at du har spist frokost (ikke tull og tøys og hveteboller, men en grov og god frokost som metter en stund og holder blodsukkeret stabilt).

Drikk godt, det hjelper å holde blodtrykket oppe.

Minn deg selv på til det kjedsommelige hvorfor du skal ta denne prøven, og hvorfor det er verdt det for deg.

Få en god venn/venninne til å følge deg til legen, slik at du ikke har muligheten til å feige ut i siste liten.

Gi beskjed allerede når du bestiller time at du har sprøyteskrekk, da er de forberedt på legekontoret.

Lykke til da!

Skrevet

Hvordan føles tanken på å få lov å stikke selv? Jeg vet ikke om det er en mulighet, men det høres ikke umulig ut...

originalt tips ;)

Men ikke så bra for meg.. jeg klarer ikke å se på en sprøyte, og ihvertfall ikke ta på den :P

Gjest grrly / jente på 26
Skrevet

Gå på apoteket og kjøp Emla-krem som du smører i albueleddet en time før du skal til legen.

Pass på at du har spist frokost (ikke tull og tøys og hveteboller, men en grov og god frokost som metter en stund og holder blodsukkeret stabilt).

Drikk godt, det hjelper å holde blodtrykket oppe.

Minn deg selv på til det kjedsommelige hvorfor du skal ta denne prøven, og hvorfor det er verdt det for deg.

Få en god venn/venninne til å følge deg til legen, slik at du ikke har muligheten til å feige ut i siste liten.

Gi beskjed allerede når du bestiller time at du har sprøyteskrekk, da er de forberedt på legekontoret.

Lykke til da!

Takk for gode tips :)

Om jeg hadde besvimt, hadde vel det vært det beste :P

Da jeg prøvde for noen måneder siden traff jeg sykepleieren på forhånd, og hun visste at jeg var stressa. Så tok jeg de pillene mot angst, og ei venninne fulgte meg dit. (Så gikk jeg inn og sa at de kunne stryke meg fra lista, for jeg kom ikke til å ta den..)

Men skal tenke masse på fordelene ved om jeg klarer det!

Skrevet

Jeg hadde også sprøyteskrekk før, og blodprøve var det værste jeg kunne tenke meg.

Men så ble min venninne alvorlig syk, og måtte gjennom en hel bråte med forferdelig ubehagelige undersøkelser.

Da jeg selv måtte ta blodpøve, tenkte jeg på henne. For henne var en blodprøve ingenting i mot alt det andre hun måtte gjennom. Så jeg innstilte meg på at dette gikk bra, og at jeg skulle være glad jeg slapp å gå gjennom værre ting.

Etter dette var det ikke lenger noe problem å ta blodprøver eller sprøyter.

Tenk positivt så ordner det seg :-)

Og når du har tatt blodprøven, så skal du være stolt av deg selv for at du vant over sprøyteskrekken, og at den ikke vant over deg.

Lykke til :-)

Gjest Nerda
Skrevet

originalt tips ;)

Men ikke så bra for meg.. jeg klarer ikke å se på en sprøyte, og ihvertfall ikke ta på den :P

Ta blodprøve av seg selv krever en god del trening både fordi du kun kan bruke en hånd - og fordi du må treffe inni åren (ikke igjennom den). Men hadde det gått an, ville jeg anbefalt det. Var så sprøtt da jeg fikk diabetes 1 og var dømt til mye nålestikk både her og der... Alle sykepleierne syntes så synd på meg fordi jeg måtte stikke meg selv, men jeg liker bedre å stikke i meg selv enn at andre gjør det... Er det jeg som gjør det, så har jeg også fullstendig kontroll.

Men litt mer seriøst... Hva er verst? Angsten for det du kanskje sliter med - eller angsten for blodprøven som kan finne det ut så du slipper å gruble på hva som kan være galt? Og hva er det verste som kan skje når du får tatt prøven? At du svimer av? i så fall - er det så farlig?? De er vant til at det skjer. De er vant til at folk kan være pissredde.

Jeg skulle tro at 10mg Valium ville funke bedre for deg enn Sobril. Eller 2mg Rivotril. Begge disse har en mer muskelavslappende effekt i tillegg til å være angstdempende. Før hadde jeg virkelig hissig flyskrekk, og brukte nevnte doser etter en leges anbefaling. Det virket. Og etter noen flyturer med beroligende innabords klarte jeg å fly uten, fordi jeg visste med meg selv at om det gikk galt med noe - så ville det ikke være mye hjelp i piller. Det ville gått galt uansett. Og det går jo nesten aldri galt.

Men hvis den sprøyteskrekken din er så alvorlig synes jeg du burde prøve å få behandling for det. NHD sier jo at fobier er den eneste psykiske lidelsen han kan gi pasienter pengene tilbake garanti på om behandling ikke funker. Eksponerings- og kognitiv terapi. Jeg ville hørt om dette med fastlegen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...