Gå til innhold

Å spise med bestikk

Anbefalte innlegg

Gjest segunda
Skrevet

''Klart vi har alle en grense for hva vi tillater og liker, men jeg har reagert på at man mener at amerikanere ikke har gode spisevaner fordi de spiser med gaffelen i høyre hånd. Det handler om kulturforskjeller.''

Andre lands spisevaner var ikke i mine tanker da jeg skrev hovedinnlegget. Det jeg vil til livs er lite hensiktmessig/hensynsløs bruk av bestikk.

Såvidt meg bekjent er den "korrekte" amerikanske måten å skjære opp maten før man legger fra seg kniven og tar gaffelen i høyre hånd for å spise. Det jeg sikter til er tilfeller der gaffelen ligger igjen ubrukt og ren etter måltidet ...

Det er en slags misforstått latskap å kun benytte gaffel og "spa" i seg mat som hadde vært mye enklere å spise ved hjelp av en kniv i tillegg. Dessuten ser det ikke appetittelig ut.

Det samme gjelder hamring med bestikket. Er finmotorikken til folk virkelig så dårlig at de ikke klarer å beregne hastighet og avstand til tallerkenen? Det er tross alt maten man skal treffe og ikke porselenet.

Det handler ikke om jåleri eller kulturforskjeller.

Ja amerikanere skjærer opp maten først før de spiser, men det er ikke alltid den trenges å skjæres opp. Jeg er ikke enig med deg i at det er uappetitlig å spise kun med gaffelen. At gaffelen ligger ubrukt er jeg ikke vant til, men jeg spiser hamburger og brødskiver med hendene. Da ligger det ingen gaffel der. Pommes frites spises gjerne med hendene også, ja og kyllingvinger blir gnagd på. Jeg vokste opp med at kotelettbein ble gnagd på og synes det er godt.

Det å lage lyder når bestikket treffer tallerkenen er noe som er ukjent fenomen for meg og det å spise mens noen holder en tale er uhøflig i mine øyne, men jeg har opplevd det i USA i en stor sammenkomst hvor skandinaverne reagerte på det og ingen andre nasjonaliteter.

Jeg tror spisevaner er så kulturavhengige at det blir vanskelig å sette noen standarder. Nigerianere spiser med fingrene og jeg har vært invitert til dinner hvor de praktiserte det. Jeg har ikke helt sansen for det, men syntes det var morsomt å oppleve tradsjonene.

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg svarte deg ironisk siden jeg trodde du brukte ironi. Det er ikke aggressiv fremtoning. For all del prøv å se hvor morsomt det er når du snakker om kandelaber fremfor levende lys. Kandelabre er et fornemt ord over mangearmete lysestaker og de ble kun brukt i finere kretser før.

Jeg synes ikke tråden er helt nøytral siden den kritiserer andre menneskers spisevaner. Klart vi har alle en grense for hva vi tillater og liker, men jeg har reagert på at man mener at amerikanere ikke har gode spisevaner fordi de spiser med gaffelen i høyre hånd. Det handler om kulturforskjeller.

Derimot synes jeg du blir aggressiv mot meg selv om jeg prøver å forklare deg at jeg misforsto intensjonene i begynnelsen.

Kandelaber for meg er "bare" en litt penere lysestake med plass til fire lys ser du, så jeg ser liksom ikke at det er noe rart.

Jeg har ikke fått inntrykk i det hele tatt at trådstarters innlegg omhandler andre kulturer eller noe, jeg skjønte det dit hen at vedkommende var interessert i å vite om våre bordvaner, skraping i talerkenen, bråk med bestikk ol

Så ikke amerikanere eller kinesere noen steder jeg :D

Ikke min mening å være aggressiv der det ikke er fortjent, så har jeg det så beklager jeg.

Gjest segunda
Skrevet

Kandelaber for meg er "bare" en litt penere lysestake med plass til fire lys ser du, så jeg ser liksom ikke at det er noe rart.

Jeg har ikke fått inntrykk i det hele tatt at trådstarters innlegg omhandler andre kulturer eller noe, jeg skjønte det dit hen at vedkommende var interessert i å vite om våre bordvaner, skraping i talerkenen, bråk med bestikk ol

Så ikke amerikanere eller kinesere noen steder jeg :D

Ikke min mening å være aggressiv der det ikke er fortjent, så har jeg det så beklager jeg.

Det viser hvor forskjellige vi dolere er, og jeg kan godt beklage også hvis jeg støtte deg på et eller annet vis. Jeg tok det som ironi da du snakket om kandelaber ut fra min forståelse av ordet.

Jeg har ingen mening om trådstarters intensjoner med første innlegg, men påpeker de utfordringene i dagens multikulturelle samfunn.

Skrevet

Jeg er godt oppdratt på "spisefronten", og vet hvordan de forskjellige "redskapene" skal brukes. Prøver etter beste evne å unngå unødvendige lyder mens jeg spiser.

Har vært 11 år til sjøs, og der spiser man også brødskiver med kniv og gaffel. Det hender at jeg bruker det hjemme også, hvis vi f. eks. har eggerøre eller andre litt "uhåndterlige" pålegg.

Ok, jeg tilstår at når jeg er alene hjemme, så har det nok hendt at jeg har gafla i meg en fjordlandmiddag eller gryterett med ei hånd mens jeg leser avisa. Men da er jeg som sagt helt alene hjemme.

Men jeg oppdrar ikke andre ved bordet. Jeg prøver etter beste evne å overse dårlig bordskikk, selv om enkelte kanskje har dårligere bordskikk enn bikkja...

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Cheeze doodles er notorisk usosial og "uhøflig" mat. Dersom man insisterer på å servere det burde det være sammen med en stor bunke servietter!

Jeg har observert at noen bruker en slags sugeteknikk for å minimere cheeze doodles-rester på fingrene uten at man strengt tatt slikker. Det er vel noe lignende jeg gjør selv den sjeldne gangen jeg er dum nok til å spise det.

Uting!

Takk :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...