Gå til innhold

Flere filosoferinger... ;-)

Anbefalte innlegg

Gjest togli
Skrevet

Noe som stadig slår meg som litt komisk er at de samme menneskene som stadig syter og klager over skattenivået i Norge er det samme som syter og klager over at de må betale ditten og datten selv (at de ikke blir sponsa av staten) ;)

(ang. tannlegedebatten under her så mener jeg det er på tide med billigere tannbehandlinger -og jeg betaler samtidig min skatt med glede :))

Videoannonse
Annonse
  • Svar 103
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

25

• frosken

10

• morsan

4

• Sofline

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

''Noe som stadig slår meg som litt komisk er at de samme menneskene som stadig syter og klager over skattenivået i Norge er det samme som syter og klager over at de må betale ditten og datten selv (at de ikke blir sponsa av staten) ;)''

Det samme har slått meg. Og at enkelte ser ut til å tro at man både skal få frp-styre OG beholde velferdsstaten uendret...

Tannbehandlingsdebatten har je ikke lest ennå :-)

Gjest togli
Skrevet

''Noe som stadig slår meg som litt komisk er at de samme menneskene som stadig syter og klager over skattenivået i Norge er det samme som syter og klager over at de må betale ditten og datten selv (at de ikke blir sponsa av staten) ;)''

Det samme har slått meg. Og at enkelte ser ut til å tro at man både skal få frp-styre OG beholde velferdsstaten uendret...

Tannbehandlingsdebatten har je ikke lest ennå :-)

Ja, gødd, jeg kjenner mange slike FrP-spirer som ikke ser skogen for bare trær ;-P

Skrevet

Akkurat det har jeg tenkt over også :)

Og jeg er enig, tannbehandling bør under folketrygden som annen legebehandling.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Snodige greier, ja, men det sier vel et og annet om en del mennesker.

Gjest togli
Skrevet

Snodige greier, ja, men det sier vel et og annet om en del mennesker.

Er det det man kaller å være en smule lavpanna eller sneversynt? ;-P (og nå snakker jeg på generell basis, bare så jeg ikke blir klubba ned her ;))

Gjest fra bergen
Skrevet

''ang. tannlegedebatten under her så mener jeg det er på tide med billigere tannbehandlinger ''

Og hvor mye ekstra skatt er du villig til å betale for å finansiere det?

Gjest togli
Skrevet

''ang. tannlegedebatten under her så mener jeg det er på tide med billigere tannbehandlinger ''

Jeg er villig til å betale mer skatt for å jevne ut forskjellene, ja..

Det rare er at så mange ikke skjønner at uten skattene så hadde vi heller ikke hatt så høye lønninger... jeg betaler min skatt med glede fordi vi har så ufattelig gode velferdsordninger her i landet - men tannlegesystemet synes jeg henger etter...

Skrevet

Jeg betaler både toppskatt 1 og 2 (har høy inntekt), og er selvsagt villig til å betale for at folk skal få komme til tannlegen.

De fleste i Norge, bortsett fra de som rauter høyest, er ikke i mot høyere skatt, etter det jeg husker (har ikke undersøkelser foran meg).

Det er langt verre at 7,2 millioner av skattepengene våre blir tatt ut av private eiere av et aldershjem i Oslo.

tzatziki1365380058
Skrevet

Jeg er ikke villig til å betale mer skatt for tannbehandling. De aller fleste har ganske små utgifter til det, totalt sett, så jeg tror de aller fleste klarer å betale det selv. Men det kunne kanskje vært et "tak" - folk med store problemer med tennene, og som må betale titusenvis av kroner i den forbindelse, burde nok fått betalt en del. Det kan jeg være med å betale. Men ikke for at den jevne nordmann med tannbehandlingskostnader på 3-4000 kroner i året, skal få det dekket.

Nå er jeg heldig selv, da - har kjempegode tenner, og betaler stort sett bare de 700 kronene det koster med kontroll i året.

Til gjengjeld har jeg dårlig syn, og bruker vel 10000 kroner på det i året. Det får jeg heller ikke dekket et øre av. Synes det er et like stort hull som tannbehandling. Men synes i grunn det er greit at vi betaler det selv, også - selv om det også her kunne vært en grense.

Skrevet

Som bosatt i Danmark synes jeg skattenivået i Norge er lavt og skjønner ikke hva enkelte nordmenn syter over. Samboeren min ville sluppet med omtrent 10% mindre skatt hvis han bodde i Norge, og jeg ville sluppet å betale skatt i det hele tatt (jeg er student). Og den eneste velferdsgoden vi har som ikke fås i Norge er gratis lege. Til gjengjeld må vi for eksempel betale over 4000 kr for en fulltidsplass i barnehage og vi har for eksempel ikke rett til lønn under barselspermisjon. Så slutt og klag nordmenn. :-)

Gjest togli
Skrevet

Jeg er ikke villig til å betale mer skatt for tannbehandling. De aller fleste har ganske små utgifter til det, totalt sett, så jeg tror de aller fleste klarer å betale det selv. Men det kunne kanskje vært et "tak" - folk med store problemer med tennene, og som må betale titusenvis av kroner i den forbindelse, burde nok fått betalt en del. Det kan jeg være med å betale. Men ikke for at den jevne nordmann med tannbehandlingskostnader på 3-4000 kroner i året, skal få det dekket.

Nå er jeg heldig selv, da - har kjempegode tenner, og betaler stort sett bare de 700 kronene det koster med kontroll i året.

Til gjengjeld har jeg dårlig syn, og bruker vel 10000 kroner på det i året. Det får jeg heller ikke dekket et øre av. Synes det er et like stort hull som tannbehandling. Men synes i grunn det er greit at vi betaler det selv, også - selv om det også her kunne vært en grense.

Tannbehandling er så viktig helsemessig, så jeg tror man vil være tjent med å få dekket endel av dette. Det er urettferdig at folk som har store utgifter til tennene skal dekke alt dette selv, mens vi som har friske og fine tenner slipper unna med tusenlappen i året.

Jeg tenker også på tannregulering hos barn og unge. For min del har jeg ikke problemer med å betale det det koster at min tiåring nå skal begynne med tannregulering, men det er helt sikkert noen foreldre som velger å takke nei pga økonomien. Det er ikke rettferdig overfor barnet synes jeg...

Når det gjelder briller tenker jeg også at det bør være bedre ordninger også for voksne.

Om skatten økte med ca 200 kr pr mnd for alle skattepliktige, så hadde vi sikkert hatt råd til å hjelpe på disse to områdene også - og 200 kr pr mnd hadde jeg ikke savna...

Gjest togli
Skrevet

Som bosatt i Danmark synes jeg skattenivået i Norge er lavt og skjønner ikke hva enkelte nordmenn syter over. Samboeren min ville sluppet med omtrent 10% mindre skatt hvis han bodde i Norge, og jeg ville sluppet å betale skatt i det hele tatt (jeg er student). Og den eneste velferdsgoden vi har som ikke fås i Norge er gratis lege. Til gjengjeld må vi for eksempel betale over 4000 kr for en fulltidsplass i barnehage og vi har for eksempel ikke rett til lønn under barselspermisjon. Så slutt og klag nordmenn. :-)

Vel talt ;)

Gjest segunda
Skrevet

Hva mener du med at danskere ikke har rett til lønn i barselspermisjon?

Gjest høstløv
Skrevet

Ja, skattenivået i Danmark er skyhøyt i forhold til Norge.

Jeg lastet ned et dansk skatteprogram og la inn vår inntekt for å se hva vi skulle betale i skatt om vi flyttet til Danmark. Resultatet var nedslående, vi måtte betale 50% mer i skatt i Danmark enn det vi betaler her i Norge, men da har jeg ikke tatt i betraktning arbeidsgiveravgiften på 14.1% som Arbeidsgivere i Norge betaler inn i skatt for arbeidstakerne sine, men arbeidsgiveravgift finnes ikke i Danmark.

tzatziki1365380058
Skrevet

Tannbehandling er så viktig helsemessig, så jeg tror man vil være tjent med å få dekket endel av dette. Det er urettferdig at folk som har store utgifter til tennene skal dekke alt dette selv, mens vi som har friske og fine tenner slipper unna med tusenlappen i året.

Jeg tenker også på tannregulering hos barn og unge. For min del har jeg ikke problemer med å betale det det koster at min tiåring nå skal begynne med tannregulering, men det er helt sikkert noen foreldre som velger å takke nei pga økonomien. Det er ikke rettferdig overfor barnet synes jeg...

Når det gjelder briller tenker jeg også at det bør være bedre ordninger også for voksne.

Om skatten økte med ca 200 kr pr mnd for alle skattepliktige, så hadde vi sikkert hatt råd til å hjelpe på disse to områdene også - og 200 kr pr mnd hadde jeg ikke savna...

Jeg er enig når det gjelder barn - de burde få dekket alt, også regulering osv, selv om det jo faktisk ofte er en "kosmetisk" greie. (Hva koster det, forresten? Vi har en her som nok må til pers...)

At vanlige folk i jobb skal få dekket vanlig tannbehandling, synes jeg er unødvendig. Speislaordnigner for folk med ekstra store tannproblemer, er jeg i prinsippet for.

Når det gjelder synet, så synes jeg det er rart at det ikke dekkes. Øyne er en del av kroppen :) Og høreapparat dekkes jo, nesten helt. Man er like ufør når man ikke ser som når man ikke hører.

Det er noen merkelige vurderinger som er gjort når systemet ble laget, men jeg synes det fungerer greit nok som i dag. Selv om øyne og tenner har havnet utenfor.

De 200 kronene du snakker om, ville jeg heller brukt på skole eller infrastruktur. (Infrastruktur fordi jeg tror det er helt nødvendig for å opprettholde et effektivt samfunn og sikre verdiskapning, noe vi er helt avhengige av for å klare å oppretthole velferdsnivået fremover - ikke fordi veier i seg selv er viktigere enn mennesker)

Gjest togli
Skrevet

Jeg er enig når det gjelder barn - de burde få dekket alt, også regulering osv, selv om det jo faktisk ofte er en "kosmetisk" greie. (Hva koster det, forresten? Vi har en her som nok må til pers...)

At vanlige folk i jobb skal få dekket vanlig tannbehandling, synes jeg er unødvendig. Speislaordnigner for folk med ekstra store tannproblemer, er jeg i prinsippet for.

Når det gjelder synet, så synes jeg det er rart at det ikke dekkes. Øyne er en del av kroppen :) Og høreapparat dekkes jo, nesten helt. Man er like ufør når man ikke ser som når man ikke hører.

Det er noen merkelige vurderinger som er gjort når systemet ble laget, men jeg synes det fungerer greit nok som i dag. Selv om øyne og tenner har havnet utenfor.

De 200 kronene du snakker om, ville jeg heller brukt på skole eller infrastruktur. (Infrastruktur fordi jeg tror det er helt nødvendig for å opprettholde et effektivt samfunn og sikre verdiskapning, noe vi er helt avhengige av for å klare å oppretthole velferdsnivået fremover - ikke fordi veier i seg selv er viktigere enn mennesker)

Er ikke uenig med deg i det du skriver...

Tiåringen begynner med plate nå og etterhvert som hun mister de siste tennene og de nye har kommet opp, så blir det regulering. Ca. 40 % dekkes av folketrygden og vi må ut med rundt 16 000 kroner selv, men da over en periode på to-tre år...

Jeg lå selv i grenseområdet for å få tannregulering, men burde nok hatt det. Sliter med tannstein pga trangt mellom tennene nederst... For min del ville det ikke vært av kosmetiske grunner siden tennene er ganske rette og fine, men det er trangt :-/

Jeg tenker også at briller og høreapparater burde vært sidestilte mht dekningsgrad.

Skrevet

Ja, her i huset ville det vær atskillig bedre "buttikk" å få dekket optikerregninger på det offentlige enn tannlegeregninger!

Jeg synes også det går greit av vi dekker det selv, men det er litt pussig at to såpass viktige deler av folkehelsen som syn og tenner vurderes så totalt annerledes enn å få testet en urinprøve.

Skrevet

''Speislaordnigner for folk med ekstra store tannproblemer, er jeg i prinsippet for.''

Men man har vel allerede visse regler her, hvis jeg ikke tar helt feil? Jeg fikk ihvertfall refundert fra NAV en liten sum av kostnadene med å kirurgisk fjerne en visdomstann - det var kjevekirurgen som fylte ut skjemaet og sendte inn.

Gjest togli
Skrevet

''Speislaordnigner for folk med ekstra store tannproblemer, er jeg i prinsippet for.''

Men man har vel allerede visse regler her, hvis jeg ikke tar helt feil? Jeg fikk ihvertfall refundert fra NAV en liten sum av kostnadene med å kirurgisk fjerne en visdomstann - det var kjevekirurgen som fylte ut skjemaet og sendte inn.

Jo, men det utgjør en så forsvinnende liten del av totalbeløpet... Enkelte må jo ut med mange titusener av kroner for nødvendig tannbehandling... Jeg kjenner ei ufør kvinne på rundt femti som nesten ikke har tenner igjen i munnen.... Hun har neppe råd til å la seg behandle og lån får hun vel heller ikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...