Gå til innhold

Ingen hvite på Sør-Afrikas fotbalag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

He he en meger ja. Mamma forteller meg en historie fra barndommen der det kommer et tivoli til bygda på 60-tallet. I tivolifølge er den en mann med afrikanske aner og ryktet om hans tilstedeværelse sprer seg fort. Det var egentlig det samme med karusellene, for denne mannen ble hovedattraksjonen for min mamma og hennes venninner. Mamma husker hvor fasinert de var å se han i levende live, som en klovn på sirkus.

jeg har selv vært litt av en hovedattraksjon en gang i Indonesia! ;-) Ble nærmest omringet av bittesmå indonesiske damer som tok på meg og håret mitt og skulle fotograferes sammen med meg. Jeg var ca halvmeteren høyere enn dem og blond, så de syntes nok at jeg var ganske rar...

Ellers er denne fra 1962 en klassiker:

''Hendelsen beskrives i Aftenposten med overskriften «Første persontog til og fra Bodø i dag – neger var med». ''

http://no.wikipedia.org/wiki/Bod%C3%B8_stasjon

• Svar 162
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

62

• Dorthe

7

• Maximia

7

• morsan

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg husker et radiointervju av en kvinne fra Finnmark rundt 1980 (!), hvor det ble klart at hun trodde "negere" hadde hale!

Med vennlig hilsen

Sikkert en av disse som tror de har klatret ned fra tre nå nylig.

Skrevet

Jeg mangler ikke respekt for dem, det er deres yrke.

Men du vet de foretrekker ordet "prostituert".

Skrevet

''Hvis du leser alt så ser du at de blir kalt jentene også av Liv Jessen. Det er det de blir kalt og det de kaller seg sjøl også.''

Så du mener "jentene" bør innføre som yrkestittel for denne gruppen?

''Journalisten har bare laget en oppsiktsvekkende overskrift.''

Journalisten bruker ordet i overskriften, ingressen og i artikkelen forøvrig.

Og det er respektløst.

Gjest tripple
Skrevet

Men du vet de foretrekker ordet "prostituert".

Jeg vet ikke hva de foretrekker. Dorthe sier at de foretrekker "jentene".

Skrevet

''Hvis du leser alt så ser du at de blir kalt jentene også av Liv Jessen. Det er det de blir kalt og det de kaller seg sjøl også.''

Så du mener "jentene" bør innføre som yrkestittel for denne gruppen?

''Journalisten har bare laget en oppsiktsvekkende overskrift.''

Journalisten bruker ordet i overskriften, ingressen og i artikkelen forøvrig.

Det er egentlig tragisk hvordan folk kverulerer for "retten" til å bruke nedsettende ord om andre mennesker.

Gjest tripple
Skrevet

Og det er respektløst.

Ditt syn på saken, ikke mitt. Hore er for meg en yrkestittel.

Skrevet

Jeg vet ikke hva de foretrekker. Dorthe sier at de foretrekker "jentene".

Nei, det sier Dorthe ikke. Ikke gjør deg dum i tillegg.

Skrevet

Ja, så du skal bruke et ord som de det gjelder anser som respektløst, i stedet for å bruke ordet "prostituert"?

Hvorfor?

Bare for å "gni det inn"? Kverulering? Kvinnehat?

Skrevet

Det er mange slags "yrkestitler", som f eks vaskekjerring og "helvetes nazi-jævel av en billettkontrollør".

Skrevet

Det er mange slags "yrkestitler", som f eks vaskekjerring og "helvetes nazi-jævel av en billettkontrollør".

Kan man få den siste der i telefonkatalogen, tror du?

;-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Kan man få den siste der i telefonkatalogen, tror du?

;-)

Med vennlig hilsen

;-)

Skrevet

jeg har selv vært litt av en hovedattraksjon en gang i Indonesia! ;-) Ble nærmest omringet av bittesmå indonesiske damer som tok på meg og håret mitt og skulle fotograferes sammen med meg. Jeg var ca halvmeteren høyere enn dem og blond, så de syntes nok at jeg var ganske rar...

Ellers er denne fra 1962 en klassiker:

''Hendelsen beskrives i Aftenposten med overskriften «Første persontog til og fra Bodø i dag – neger var med». ''

http://no.wikipedia.org/wiki/Bod%C3%B8_stasjon

Herlig. Nå fikk jeg med en god latter.

Gjest tripple
Skrevet

Det er egentlig tragisk hvordan folk kverulerer for "retten" til å bruke nedsettende ord om andre mennesker.

Jeg finner ikke ordet nedsettende, det er betegnende for deres yrke.

Skrevet

Jeg finner ikke ordet nedsettende, det er betegnende for deres yrke.

Nei, men *de* gjør det.

Gjest tripple
Skrevet

Nei, det sier Dorthe ikke. Ikke gjør deg dum i tillegg.

Gjest tripple
Skrevet

Nei, men *de* gjør det.

Jeg står ikke ansvarlig for hva "de" gjør.

Gjest tripple
Skrevet

Ja, så du skal bruke et ord som de det gjelder anser som respektløst, i stedet for å bruke ordet "prostituert"?

Hvorfor?

Bare for å "gni det inn"? Kverulering? Kvinnehat?

''Ja, så du skal bruke et ord som de det gjelder anser som respektløst, i stedet for å bruke ordet "prostituert"?

Hvorfor?

Bare for å "gni det inn"? Kverulering? Kvinnehat?''

Har du trangt for det?

Skrevet

Jeg står ikke ansvarlig for hva "de" gjør.

Nei, men vanlig høflighet og normal tankegang tilsier at man da bruker "prostituert" i stedet for "hore", og så fortsetter videre.

Gjest tripple
Skrevet

Jeg ser ikke noe av det du nevner sm eksempler på ykestitler, bortsett fra billettkontrollør.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...