Gå til innhold

fulgte din far deg opp kirkegulvet?

Anbefalte innlegg

Gjest forlovet2
Skrevet

Hvilken løsning valgte du? Er det et brudd på likestillingen eller kun en tradisjon å velge å bli ført til alters av sin far?

Skrevet

Nei, jeg er gift på Oslo Rådhus uten at foreldrene mine var tilstede :o)

Gjest AnnePanneOlsen
Skrevet

Jeg er ikke gift, men den dagen jeg skal gifte meg kommer ikke min far til å gi meg til min mann, av den enkle årsak at ingen av dem eier meg ;-) Om jeg hadde foreslått det hadde nok både min far og min mann hatt motforestillinger mot det.

Gjest forlovet2
Skrevet

Jeg er ikke gift, men den dagen jeg skal gifte meg kommer ikke min far til å gi meg til min mann, av den enkle årsak at ingen av dem eier meg ;-) Om jeg hadde foreslått det hadde nok både min far og min mann hatt motforestillinger mot det.

kan man bli ført til alters av en annen person også?

Skrevet

Jeg tror min far ville vært veldig sttolt og beæret ved tanken på å føre meg opp kirkegulvet. Men dessverre døde han før jeg giftet meg, og jeg giftet meg uansett ikke i en kirke.

Skrevet

Ja, av sin mor eller en annen person, eller brudeparet kan gå opp kirkegulvet sammen, slik som f eks Mette-Marit og Haakon gjorde.

Gjest forlovet2
Skrevet

Ja, av sin mor eller en annen person, eller brudeparet kan gå opp kirkegulvet sammen, slik som f eks Mette-Marit og Haakon gjorde.

kan feks en venninne føre meg opp hvis jeg vil være veldig utradisjonell?

Gjest AnnePanneOlsen
Skrevet

Ja, det velger man helt selv. Man kan også gå opp alene eller sammen med personen man skal gifte seg med.

Gjest forlovet2
Skrevet

Ja, det velger man helt selv. Man kan også gå opp alene eller sammen med personen man skal gifte seg med.

lurer litt på om det hadde vært greit å ha hele storfamilien til å føre meg opp, bryter det med noen regler? Kan det være en folkemengde som fører meg opp? ;)

Skrevet

lurer litt på om det hadde vært greit å ha hele storfamilien til å føre meg opp, bryter det med noen regler? Kan det være en folkemengde som fører meg opp? ;)

Du får snakke med presten :-)

I min ene søsters bryllup, som også fant sted etter at faren vår døde, gikk hun opp kirkegulvet sammen med moren vår og forloveren sin. Men disse to medfølgende damene holdt henne ikke i armen - de gikk som i en "spiss": Bruden først, og de to damene to skritt bak og litt ut til siden.

Skrevet

Du får snakke med presten :-)

I min ene søsters bryllup, som også fant sted etter at faren vår døde, gikk hun opp kirkegulvet sammen med moren vår og forloveren sin. Men disse to medfølgende damene holdt henne ikke i armen - de gikk som i en "spiss": Bruden først, og de to damene to skritt bak og litt ut til siden.

Det hørtes veldig vakkert ut :-)

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Nei, jeg gikk sammen med brudgommen.

Gjest AnnePanneOlsen
Skrevet

*le høyt* Tja, det vet jeg ærlig talt ikke, men hvis du er veldig sjenert f.eks kan det jo lønne seg å ha 10-12 familiemedlemmer og venner som kan gå i ring rundt deg og skjerme deg mot å ha oppmerksomheten vendt mot deg når du går oppover gulvet i det minste! Såpass forståelse må vel presten utvise synes jeg! :P

Gjest forlovet2
Skrevet

Nei, jeg gikk sammen med brudgommen.

Det er ikke mulig å gjøre en kreativ vri her, slik at det er brugdommen som blir ført opp av sin far, mens bruden står der og venter?

Gjest forlovet2
Skrevet

*le høyt* Tja, det vet jeg ærlig talt ikke, men hvis du er veldig sjenert f.eks kan det jo lønne seg å ha 10-12 familiemedlemmer og venner som kan gå i ring rundt deg og skjerme deg mot å ha oppmerksomheten vendt mot deg når du går oppover gulvet i det minste! Såpass forståelse må vel presten utvise synes jeg! :P

Hva med å ta med hele studiekullet mitt eller utdrikningslaget, hadde ikke det vært litt kult?

Gjest AnnePanneOlsen
Skrevet

Hva med å ta med hele studiekullet mitt eller utdrikningslaget, hadde ikke det vært litt kult?

Ja, som en slags klassefest? Kjempeidé! Håper du forteller meg hvordan presten reagerte :P

Gjest forlovet2
Skrevet

Ja, som en slags klassefest? Kjempeidé! Håper du forteller meg hvordan presten reagerte :P

Presten har vel ikke så mye han skulle ha sagt i disse dager :P I dag er vel alt mulig vil jeg tro:)

Gjest brura77
Skrevet

Min far var død....

men vi hadde et lite bryllup, så vi gikk opp kirkegangen selv.

Skrevet

Jeg synes det er en fin tradisjon og driter 100-0 i likestillingen. Skjønner ikke hvorfor det er så farlig å avogtil være det "svake" kjønn.

Selv gikk jeg opp sammen med mannen og barna våre, min far ønsket ikke å følge hverken meg eller min søster til alters.

Gjest brura77
Skrevet

Husker jeg grudde meg til den dagen jeg skulle gifte meg og føres til alters av min far

- da jeg var liten.

Men da jeg giftet meg,

så var min far død...

skulle gitt alt for at han kunne ført meg til alters. Han ville blitt så stolt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...