Gå til innhold

Hjertebank

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en gutt på 21 som har vært plaget av hjertebank/svimmelhet en stund. Har besvimt 4 ganger det siste året og vært bevisstløs i ca 10-15 sekunder hver gang, med antydning til kramper. Kjenner det som regel en god stund på forhånd før jeg besvimer med kvalme, øresus og kaldsvetting. Har vært til legen og blitt henvist både til EEG-, EKG- og ultralyd-undersøkelse. Har ikke merket noe til hjertebanken inntil nå nylig. Pulsen steg plutselig til 120 da jeg skulle legge meg en kveld, og hjertet slo veldig "hardt". Legen tok EEG og fant ut at jeg kanskje hadde en liten antydning til noe jeg forsto var en "elektrisk feil". En eller annen elektrisk impuls fulgte ikke lederen sin, men tok en snarvei i steden. Fikk også tatt en stoffskifte prøve, som viste seg å være litt lav. Legen trodde ikke at disse besvimelsene skyldes epilepsi, men henviste meg likevel til EEG.

Så kommer spørsmålet: Er det noen sammenheng mellom alt dette? Forårsaker hjertebanken besvimelsene og er det stoffskiftet som forårsaker hjertebanken? :) Jeg har trent en god del tidligere. Jogger 8km annenhver dag +styrketrening. Bør man være forsiktig med trening? Hva med alkohol, er det noe man bør unngå? Det hører med til historien at det har vært et vanvittig hardt år og jeg har gått ned ca. 15kg i vekt.

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/34860-hjertebank/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Smurfen.

Det er viktig at din hjerterytmeforstyrrelse omgående blir registrert og karakterisert.

Det er endel hjerterytmer som kan forårsake de symptomer du beskriver, og spesielt rytmer som forårsakes av ekstra ledningsbunter i et ellers normalt hjerte.

Få snarest kontakt med en kardiolog eller en sykehusavdeling med kardiologisk ekspertise, slik at dette kan bringes på det rene på kort tid.

Jeg er ikke klar over hvor du bor, slik at jeg kan gi deg noen adresser. Din lege vet vel hvor du skal søke hjelp. De symptomer du beskriver, med 4 besvimelser dette året, er grunn til at diagnostikken hos deg prioriteres meget høyt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/34860-hjertebank/#findComment-135638
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...