Gå til innhold

Hvorfor kalle det en psykiatrisk lidelse ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

NHD. Har etter jeg fikk diagnosen Asperger syndrom tenkt på, hvorfor noen enda kan kalle dette syndromet en psykiatrisk lidelse, istedenfor å si at den er nevrologisk betinget, en annerledeshet. Den trenger egentlig ikke å være en lidelse en gang,( hvis en lærer å forstå den å ta hensyn til seg selv, spesielt da i sosiale sammenhenger ( hvis en ikke har psykiske problemer i tillegg. Nevrologer sier ofte at de er en annen måte å tenke på, ja virke på, selv om noen har tydelige vansker selvfølgelig, men har ikke dette heller mer med omstendigheter og den enkeltes personlighet å gjøre ?

Videoannonse
Annonse
  • Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

5

• Nils Håvard Dahl, psykiater

3

• Sør

2

• FGT

2

Mest aktive i denne tråden

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette spørsmålet har vært besvart i løpet av de siste månedene, men jeg tar det nok en gang.

Aspergerger er en psykisk lidelse fordi den viser seg ved symptomer som defineres som psykiske.

På samme måte er Alzheimers demens en psykisk lidelse. Denne lidelsen har også klare hjerneorganiske årsaker, men symptomene viser seg innenfor det psykiske området.

Skrevet

Dette spørsmålet har vært besvart i løpet av de siste månedene, men jeg tar det nok en gang.

Aspergerger er en psykisk lidelse fordi den viser seg ved symptomer som defineres som psykiske.

På samme måte er Alzheimers demens en psykisk lidelse. Denne lidelsen har også klare hjerneorganiske årsaker, men symptomene viser seg innenfor det psykiske området.

Men det kan vel da være vanskelig å sette en klar grense, siden det er mange lidelser som beører en psykisk ? Er da for eksempel en hjernesvuls en psykisk lidelse, og i tilfelle hvorfor, bare for å sette det spissen ?

Gjest Amazoonas
Skrevet

''Aspergerger er en psykisk lidelse fordi den viser seg ved symptomer som defineres som psykiske''

Men siden det er en psykisk lidelse betyr det at det er noe alle kan få? Kan jeg når jeg fyller tredve plutselig oppfylle kravet til diagnosen på samme måte som angst, selv om jeg ikke har hatt symptomer på det før?

Men denne lidelsen er vel nevrologisk også? Det regnes vel som en utviklingsforstyrrelse, ialle fall det jeg har lest på ICD-10. Ellers vil jeg gjerne ha en link til de som mener at det er psykisk? For det er vel det nevrologiske som kommer først? det psykisk er vel en tilleggs diagnose?

jeg må si jeg er ganske forvirret nå. Har aldri hørt noen omtale AS som en primær psykisk diagnose.

Gjest Amazoonas
Skrevet

''På samme måte er Alzheimers demens en psykisk lidelse. Denne lidelsen har også klare hjerneorganiske årsaker, men symptomene viser seg innenfor det psykiske området''

Men siden det er en psykisk lidelse, kan man da bli kvitt demensen ved hjelp av behandling som brukes mot psykiske lidelser? Mulig at jeg rett og slett bare ikke forstår tankegangen din her, men det er vel de hjerneorganiske årsakene som kommer først? de psykiske problemene er vel mere et resultat av det? Ellers må du gjerne gi meg en link så jeg forstår det mere

Skrevet

''Aspergerger er en psykisk lidelse fordi den viser seg ved symptomer som defineres som psykiske''

Men siden det er en psykisk lidelse betyr det at det er noe alle kan få? Kan jeg når jeg fyller tredve plutselig oppfylle kravet til diagnosen på samme måte som angst, selv om jeg ikke har hatt symptomer på det før?

Men denne lidelsen er vel nevrologisk også? Det regnes vel som en utviklingsforstyrrelse, ialle fall det jeg har lest på ICD-10. Ellers vil jeg gjerne ha en link til de som mener at det er psykisk? For det er vel det nevrologiske som kommer først? det psykisk er vel en tilleggs diagnose?

jeg må si jeg er ganske forvirret nå. Har aldri hørt noen omtale AS som en primær psykisk diagnose.

Hva er din definisjon av en psykisk lidelse?

I diagnosesystemet ICID 10 sitt femte kapittel er overskriften som følger: Kapittel V(F00-F99) Psykiske lidelser og atferdsforstyrrelser

Innunder dette hovedkapitlet finner man en mengde ulike lidelser som vel alle kan sies å tilhøre psykiatriens fagområde:

http://finnkode.kith.no/2010/#|icd10|ICD10SysDel|2599551|flow

Gjest Amazoonas
Skrevet

Hva er din definisjon av en psykisk lidelse?

I diagnosesystemet ICID 10 sitt femte kapittel er overskriften som følger: Kapittel V(F00-F99) Psykiske lidelser og atferdsforstyrrelser

Innunder dette hovedkapitlet finner man en mengde ulike lidelser som vel alle kan sies å tilhøre psykiatriens fagområde:

http://finnkode.kith.no/2010/#|icd10|ICD10SysDel|2599551|flow

Men det er vel en utviklingsforstyrrelse også, eller er det kun en psykisk lidelse?

Skrevet

Men det er vel en utviklingsforstyrrelse også, eller er det kun en psykisk lidelse?

Hvis du ser på linken jeg oppga, så vil du se at Utviklingsforstyrrelser er overskriften på underkapitlet F80-F89, og at F84 har overskriften Gjennomgripende utviklingsforstyrrelser. Aspergers syndrom har koden F84.5 og ligger således under gruppen gjennomgripende utviklingsforstyrrelser.

Gjest segunda
Skrevet

Det blir helt feil for meg å si at Asperger er psykisk lidelse på samme måte som schizofreni eller depresjon. Asperger og autister kan være lykkelige mennesker, men de er nok mer disponert for psykiske lidelser enn andre. De som lider er ikke lykkelige.

Skrevet

''På samme måte er Alzheimers demens en psykisk lidelse. Denne lidelsen har også klare hjerneorganiske årsaker, men symptomene viser seg innenfor det psykiske området''

Men siden det er en psykisk lidelse, kan man da bli kvitt demensen ved hjelp av behandling som brukes mot psykiske lidelser? Mulig at jeg rett og slett bare ikke forstår tankegangen din her, men det er vel de hjerneorganiske årsakene som kommer først? de psykiske problemene er vel mere et resultat av det? Ellers må du gjerne gi meg en link så jeg forstår det mere

''Men siden det er en psykisk lidelse, kan man da bli kvitt demensen ved hjelp av behandling som brukes mot psykiske lidelser?''

S: Nei? Hvor har du det fra?

''Men siden det er en psykisk lidelse betyr det at det er noe alle kan få?''

S: Nei? F.eks meg, NHD, jeg vil verken frå ADHD, Asperger eller PU.

Det er tydeligvis mange feiloppfatninger ute og går når det gjelder psykiske lidelser.

Skrevet

Det blir helt feil for meg å si at Asperger er psykisk lidelse på samme måte som schizofreni eller depresjon. Asperger og autister kan være lykkelige mennesker, men de er nok mer disponert for psykiske lidelser enn andre. De som lider er ikke lykkelige.

Personer med schizofreni, bipolar lidelse, angst, tilbakevendende depresjoner, anoreksi osv har ogå lykkelige perioder innimellom.

Tror noen av dere burde kjøpe en lærebok i psykiatri. Her er dte mange forestillinger ute og går.

Gjest Amazoonas
Skrevet

''Men siden det er en psykisk lidelse, kan man da bli kvitt demensen ved hjelp av behandling som brukes mot psykiske lidelser?''

Det er tydeligvis mange feiloppfatninger ute og går når det gjelder psykiske lidelser.

''Det er tydeligvis mange feiloppfatninger ute og går når det gjelder psykiske lidelser''

kanskje det kan skyldes at informasjonen som ligger ute er mangelfull, dårlig eller rett og slett uklart?

Gjest segunda
Skrevet

Personer med schizofreni, bipolar lidelse, angst, tilbakevendende depresjoner, anoreksi osv har ogå lykkelige perioder innimellom.

Tror noen av dere burde kjøpe en lærebok i psykiatri. Her er dte mange forestillinger ute og går.

Jeg har en bok i psykiatri, og vet mye om diverse ting.

Du er nødt til å akseptere at jeg og flere er ikke enig med deg selvom du er psykiater.

Jeg er godt klar over av bitter erfaring hva bl.a. depresjon er for noe. Det er unødvendig å svare så arrogant selvom du føler trang til å heve deg og mene at du vet noe som ingen annen vet.

Gjest segunda
Skrevet

Kan du ikke svare nøytralt på spørsmål uten å påpeke hvor "dumme" spørsmålene er? Psykiatere som deg har en tendens til å overdimensjonere og jeg har erfaring med at de ser ned på andre faggrupper. Du virker på meg som en av dem.

Gjest fordomsfull
Skrevet

Jeg har en bok i psykiatri, og vet mye om diverse ting.

Du er nødt til å akseptere at jeg og flere er ikke enig med deg selvom du er psykiater.

Jeg er godt klar over av bitter erfaring hva bl.a. depresjon er for noe. Det er unødvendig å svare så arrogant selvom du føler trang til å heve deg og mene at du vet noe som ingen annen vet.

og du tror du vet mer enn psykiater med 30 år erfaring for du har EN BOK?????wow

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Kan du ikke svare nøytralt på spørsmål uten å påpeke hvor "dumme" spørsmålene er? Psykiatere som deg har en tendens til å overdimensjonere og jeg har erfaring med at de ser ned på andre faggrupper. Du virker på meg som en av dem.

Du verden! I dag vet du også mer om psykiske lidelser enn psykiateren. *Imponert*

Gjest segunda
Skrevet

Du verden! I dag vet du også mer om psykiske lidelser enn psykiateren. *Imponert*

Du er på psykiatri nå og bør holde deg unna i slike sammenhenger.

Gjest segunda
Skrevet

og du tror du vet mer enn psykiater med 30 år erfaring for du har EN BOK?????wow

Jeg vet ikke mer enn noen, og jeg har mange bøker i bokhylla mi. NHD vet heller ikke mer enn noen og det håper jeg at han er mann til å innrømme.

Gjest fordomsfull
Skrevet

Jeg vet ikke mer enn noen, og jeg har mange bøker i bokhylla mi. NHD vet heller ikke mer enn noen og det håper jeg at han er mann til å innrømme.

han vet mer enn deg og det må du være kvinne nok til å innrømme så her kommer du dårlig ut

Gjest Amazoonas
Skrevet

Men det jeg trenger å få svar på er hva som er primært og hva som er sekundært? Jeg forstår det slik at AS er i utgangspunktet en nevrobiologisk lidelse som også gir psykiske problemer hos de som er rammet, er vi enige der? Men regnes da de psykiske problemene som sekundært til det nevrologiske, eller er det snakk om en komorbitet her at begge inntrer samtidig?

Alzheimer er vel også en hjernesykdom som gir psykiske følger, altså at det psykiske er sekundært?

Jeg er som du har skjønt ikke medisiner, men vil gjerne ha et svar som tar hensyn til det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...