Gå til innhold

nhd fordommer fra psykiater sin vinkel

Anbefalte innlegg

Gjest fordomsfull
Skrevet

ser du mye fordommer om psykiatri fra pasienter og pårørende og har det endret seg i mye grad bare siste åra

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Noe fordommer ser en, også fra pasienter med de samme problemer, og på dette forum, men det har helt klart gått fremover - mest fremover hos de med mest kunnskap.

Gjest fordomsfull
Skrevet

Noe fordommer ser en, også fra pasienter med de samme problemer, og på dette forum, men det har helt klart gått fremover - mest fremover hos de med mest kunnskap.

hva kommer fordommer fra da

Skrevet

Fordommer kommer fra tidligere opplevelser som overgeneraliseres.

Skrevet

En "redsel" for det som er annerledes

Gjest Amazoonas
Skrevet

Fordommer kommer fra tidligere opplevelser som overgeneraliseres.

men vil det ikke være naturlig å ha fordommer før vi opplever at de ikke stemmer? Vi har vel alle fordommer? jeg har mange av dem desverre

Gjest profile
Skrevet

men vil det ikke være naturlig å ha fordommer før vi opplever at de ikke stemmer? Vi har vel alle fordommer? jeg har mange av dem desverre

Det er vel naturlig slik tenkningen fungerer at en grupperer fenomener og danner seg et blide av hvordan en tror ting er på grunnlag av den informasjonen/erfaringen en har tilgjengelig. Det skummle er når en ikke justerer for-dommene ettersom ny informasjon kommer til, men holder fast på at det er slik det er fordi det en gang så ut til å være slik.

Skrevet

Det er naturlig å ha fordommer. Alle har det. Jeg synes det viktige er at en tar inn ny informajson og korrigerer seg.

Skrevet

Fordommer er hensiktsmessige. Vi bruker erfaringer til å møte nye situasjoner på en mer hensiktsmessig måte. "Brent barn skyr ilden".

Når vi i dag bruker ordet "fordommer" på en negativ måte, går det mer på når vi ikke tar gamle oppfatninger opp til vurdering når vi får ny kunnskap og erfaringer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...