Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Madelenemie
Skrevet

Hei!

jeg syns det kom mange gode spørsmål verdørende hva som er psykisk lideles eller ikke.

Overraskende syns jeg du Dr Nils Håvard dahl bare avfeier dem alle på en litt nedlatende måte.

VIKTIG er at kanskje du også begynner å høre på ledende fagpersoner i verden, Tony Attwodd, Gildberg, Simon Baron-Cohen. for de mener ikke at asperger syndrom er en en psykisk lidelse i de tilfeller der man ikke har fått psykisk sykdom i tillegg, noe jo mange av oss også kan få.

Men bare asperger er i følge dem ikke en psykisk lidelse!

De vet vel sannsynligvis like godt hva de snakker om enn en psykiater som ikke har den samme erfaringen med autismespekterforstyrrelser.

Hvorfor sier så mange mennesker da som feks også jobber på autismeenheten på Ullevål at asperger i seg selv ikke bør sees på som en psykisk lidelse?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har det noen praktiske konsekvenser om AS blir definert som psykisk sykdom eller ikke? Hvis ikke blir dette bare en diskusjon om definisjoner, og så lenge diagnosesystemet forblir uendret er AS plassert under psykisks lidelser. Som nhd har forklart tidligere er AS kategorisert som psykisk lidelse fordi symptomene er psykiske.

Madelenemie
Skrevet

Har det noen praktiske konsekvenser om AS blir definert som psykisk sykdom eller ikke? Hvis ikke blir dette bare en diskusjon om definisjoner, og så lenge diagnosesystemet forblir uendret er AS plassert under psykisks lidelser. Som nhd har forklart tidligere er AS kategorisert som psykisk lidelse fordi symptomene er psykiske.

Hei!

Ja det kan ha en betydning fordi det er store internetsamfunn/forumer/organsiasjoner der vi med asperger diskuterer/blir venner/lærer osv osv..

Mange av oss ser på oss selv litt som en egen gruppe. Det er litt vanskelig å forklare. Jeg er selv gift med en mann som er NT, dvs Neuro typical.

Det er mennesker både med ulike autismediagnoser som faktisk både lærer andre mennesker og verden bedre ved å få hjelp og støtte fra likesinnede, som har den samme oppfatellesen ofte pga av feks en annen hjernestruktur, strørrelse på hjerne, forbindelser mellom de ulike hjernedeler som alt i alt på godt og vondt gjør at vi "tenker" svært anderledes fra vi er født til vi blir gamle.

Det er slitsomt til tider, men kan gi noen gode og ekstraordinære evner, spesielt gode analyttiske evner som gjør at mange av oss forblir innefor høyskoler og universiteter. Ikke alle, men mange.

Men det sosiale er og blir den store utfordringen og det virkelig vanskelige, men ved å vite at vi må kompensere/øve oss opp på en annen måte kan vi også her komme ganske så langt.

Tony Attwood har feks et program der man rent teknisk lærer seg riktig og presist når man skal møte et annet menneskes blikk. Ved starten, ved slutten av samtaler, etter punktum og utropstegn osv... Dette er en mye mer teknisk orientert tilnærming til/i en samtale enn mennesker flest behøver bruke, men for oss kan det være en stor hjelp å lære teoretisk disse tingene.

Skrevet

Hei!

Ja det kan ha en betydning fordi det er store internetsamfunn/forumer/organsiasjoner der vi med asperger diskuterer/blir venner/lærer osv osv..

Mange av oss ser på oss selv litt som en egen gruppe. Det er litt vanskelig å forklare. Jeg er selv gift med en mann som er NT, dvs Neuro typical.

Det er mennesker både med ulike autismediagnoser som faktisk både lærer andre mennesker og verden bedre ved å få hjelp og støtte fra likesinnede, som har den samme oppfatellesen ofte pga av feks en annen hjernestruktur, strørrelse på hjerne, forbindelser mellom de ulike hjernedeler som alt i alt på godt og vondt gjør at vi "tenker" svært anderledes fra vi er født til vi blir gamle.

Det er slitsomt til tider, men kan gi noen gode og ekstraordinære evner, spesielt gode analyttiske evner som gjør at mange av oss forblir innefor høyskoler og universiteter. Ikke alle, men mange.

Men det sosiale er og blir den store utfordringen og det virkelig vanskelige, men ved å vite at vi må kompensere/øve oss opp på en annen måte kan vi også her komme ganske så langt.

Tony Attwood har feks et program der man rent teknisk lærer seg riktig og presist når man skal møte et annet menneskes blikk. Ved starten, ved slutten av samtaler, etter punktum og utropstegn osv... Dette er en mye mer teknisk orientert tilnærming til/i en samtale enn mennesker flest behøver bruke, men for oss kan det være en stor hjelp å lære teoretisk disse tingene.

Disse internettsamfunnene vil være der, og dere vil kunne gi hverandre akkurat samme støtte og i akkurat like stor grad uansett om As er definert som en psykisk lidelse eller ikke.

Jeg har vært litt borti de problemstillingene du nevner, og skjønner godt at det er mye lettere å lære av hverandre. Mennesker uten AS vil, som du sier, møte andres blikk når det faller dem natrulig, og trenger ikke faste regler. De som ikke har AS tenker ofte ikke over at det kan være et problem.

Madelenemie
Skrevet

Disse internettsamfunnene vil være der, og dere vil kunne gi hverandre akkurat samme støtte og i akkurat like stor grad uansett om As er definert som en psykisk lidelse eller ikke.

Jeg har vært litt borti de problemstillingene du nevner, og skjønner godt at det er mye lettere å lære av hverandre. Mennesker uten AS vil, som du sier, møte andres blikk når det faller dem natrulig, og trenger ikke faste regler. De som ikke har AS tenker ofte ikke over at det kan være et problem.

Hei!

Jeg syns WHO har en god definisjon på hva som er en psykisk lidelse. Jeg har skrevet ut deler av den.

Som jeg skrev lenger opp, det er flere nobelprisvinnere i blant annet matematikk og fysikk som også har asperger, samt ganske mange på spesielt matematisk institutt på Blindern og ingen av dem opplever at de har en psykisk lidelse.

Derfor er WHO`s definisjon egentlig glimrende!

Men jeg tror man kan si man er disponert for å få psykiske lidelser fordi man har dårlig evne til å takle blant annet stress og forandring. men sett at disse forholdene er tilrettelagt så kan man leve et langt, godt og problemfritt liv med asperger.

Det er det mange eksempler på.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hei!

Jeg syns WHO har en god definisjon på hva som er en psykisk lidelse. Jeg har skrevet ut deler av den.

Som jeg skrev lenger opp, det er flere nobelprisvinnere i blant annet matematikk og fysikk som også har asperger, samt ganske mange på spesielt matematisk institutt på Blindern og ingen av dem opplever at de har en psykisk lidelse.

Derfor er WHO`s definisjon egentlig glimrende!

Men jeg tror man kan si man er disponert for å få psykiske lidelser fordi man har dårlig evne til å takle blant annet stress og forandring. men sett at disse forholdene er tilrettelagt så kan man leve et langt, godt og problemfritt liv med asperger.

Det er det mange eksempler på.

Vi andre som ser det utenfra, er ikke i tvil om at det er en psykisk lidelse.

Gjest segunda
Skrevet

Det finnes mange som ikke ser på det som psykisk lidelse og det må du og bør være klar over. Det blir derfor litt merkelig å si at "vi andre som ser det utenifra", hvem er vi utenfor? Alle dine kollegaer innenfor psykiatrien i Norger er det ikke, og slettes ikke internasjonalt.

Skrevet

Det finnes mange som ikke ser på det som psykisk lidelse og det må du og bør være klar over. Det blir derfor litt merkelig å si at "vi andre som ser det utenifra", hvem er vi utenfor? Alle dine kollegaer innenfor psykiatrien i Norger er det ikke, og slettes ikke internasjonalt.

Da bør du tenke litt over hva som ledet frem til at vedkommende ble utredet, diagnostisert og fikk diagnosen.

Gjest segunda
Skrevet

Da bør du tenke litt over hva som ledet frem til at vedkommende ble utredet, diagnostisert og fikk diagnosen.

Jeg tenker ofte igjennom det av mange grunner. Det er heldigvis ikke slik at alle er enige og tolker likt innenfor fagfelt som psykiatri. Jeg vil ikke navngi noen her, men hva tror du er grunnen til at jeg har disktuert slikt med dine kollegaer innenfor psykiatri?

Skrevet

Hei.

Jeg tror at det kan være mange forskjellige grunner. Når en er barn, så er det lettere å oppdage, for små barn er jo seg selv, det skiller seg ut. Når det gjelder voksne med AS så går det sikker mange rundt her i Norge som verken vet om AS, eller trenger en diagnose, for de har det fint.

Når allikevel noen kommer til utredning, som meg for eksempel, så er det ofte på grunn av en tilleggs diagnose som angst eller depresjon. Men før jeg fikk den depresjonen for mange mange år siden, så hadde jeg ingen psykiske bevisste problemer, slik jeg fungerte, og jeg hadde vel aldri kommet til noen utredning, hadde ikke vært for min nedstemthet. Men så har jeg også i ettertid stilt meg mange spørsmål, om jeg kan ha foret dystymien pga. av AS. Jeg er åpen for mange ting enda, noe som jeg også har skrevet i boka mi.

Gjest litt undrende
Skrevet

Jeg har ingen formening om Asperger er en psykisk lidelse eller ikke, men har et spørsmål.

Man kaller ofte Asperger for høytfungerende autisme. Er autisme også en psykisk lidelse?

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Hvis jeg er vedkommende? Så vet i vertfall ingen her hva som ledet frem til at jeg fikk diagnosen asperger:)

Men ja jeg trengte den på lik linje med andre som er slitne av å tenke "anderledes", som enten de er velykkede matematikere eller ikke i jobb trenger et svar. Med en gang man får et svar på akkurat det, får det overskuddet man trenger og selvtilliten til å realisere drømmer og studier og man klarer seg bra.

Ytre sett har jeg alltid klart meg kanskje vært heldig med en tolmodig mann, men jeg ser velykket ut, men trengte svar på om jeg hadde det samme som sønnene mine.

Jeg tror noen merker seg at du helt ignorerer de kollegene dine både i Norge og internasjonalt som mener at asperger syndrom ikke trenger å være en lidelse, selv når man ønsker og trenger diagnosen fordi man rett og slett trenger et svar på hvorfor man ikke så lett skjønner det enkleste av alt, menneskene rundt seg.

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Jeg ser at du også reagerer på svarene du får her noen ganger,

man kan godt være uenig med ting, men man kan være litt mindre nedlatende, og i det minste slenge inn en kommentar om hvordan andre ikke bare internasjonalt men også i Norge på Ullevål sykehus autismeenheten også til og med sier at asperger syndrom ikke er en psykisk lidelse i seg selv.

Men men jeg har et nettverk og er heldig, men ikke alle her inne har det i samme grad og derfor syns jeg til tider rådene og svarene er tankeløse.

Skrevet

Jeg tenker ofte igjennom det av mange grunner. Det er heldigvis ikke slik at alle er enige og tolker likt innenfor fagfelt som psykiatri. Jeg vil ikke navngi noen her, men hva tror du er grunnen til at jeg har disktuert slikt med dine kollegaer innenfor psykiatri?

''Jeg vil ikke navngi noen her, men hva tror du er grunnen til at jeg har disktuert slikt med dine kollegaer innenfor psykiatri?''

Unnskyld meg, har ikke noe med det: men hvorfor tror du trådstarter / NDH veit om dine diskusjoner?

Og hvordan har du fått ei utdanning i psykologi / psykatri uten ex.phil (i Norge)?

Skrevet

Jeg har ingen formening om Asperger er en psykisk lidelse eller ikke, men har et spørsmål.

Man kaller ofte Asperger for høytfungerende autisme. Er autisme også en psykisk lidelse?

Autisme hører også inn blant de psykiske lidelsene.

Gjest Amazoonas
Skrevet

Hei!

Hvis jeg er vedkommende? Så vet i vertfall ingen her hva som ledet frem til at jeg fikk diagnosen asperger:)

Men ja jeg trengte den på lik linje med andre som er slitne av å tenke "anderledes", som enten de er velykkede matematikere eller ikke i jobb trenger et svar. Med en gang man får et svar på akkurat det, får det overskuddet man trenger og selvtilliten til å realisere drømmer og studier og man klarer seg bra.

Ytre sett har jeg alltid klart meg kanskje vært heldig med en tolmodig mann, men jeg ser velykket ut, men trengte svar på om jeg hadde det samme som sønnene mine.

Jeg tror noen merker seg at du helt ignorerer de kollegene dine både i Norge og internasjonalt som mener at asperger syndrom ikke trenger å være en lidelse, selv når man ønsker og trenger diagnosen fordi man rett og slett trenger et svar på hvorfor man ikke så lett skjønner det enkleste av alt, menneskene rundt seg.

Det er et sted i sillicon vally ( vet ikke eksakt stavemåte) hvor det et påfallende høyt antall av autister mange med AS. De har en dataindustri hvor svært mange som jobber der tydeligvis er et sted i autismespekteret. Folk gifter seg med hverandre og får barn som også blir autister.

Så hvis ALLE har AS blir man kanskje ikke så hemmet av det selv?

Gjest litt undrende
Skrevet

Autisme hører også inn blant de psykiske lidelsene.

Oj! Da er det ikke rart at det er mange i landet som har en psykisk lidelse når man regner med alle innen autismespekteret og demente og alt. Autisme er jo medfødt og viser seg jo stort sett fra tidlig barndom. Barn av kjøleskapsmødre som de ble kalt før.

Gjest segunda
Skrevet

''Jeg vil ikke navngi noen her, men hva tror du er grunnen til at jeg har disktuert slikt med dine kollegaer innenfor psykiatri?''

Unnskyld meg, har ikke noe med det: men hvorfor tror du trådstarter / NDH veit om dine diskusjoner?

Og hvordan har du fått ei utdanning i psykologi / psykatri uten ex.phil (i Norge)?

Det er mange rundt omkring i verden som har høyere utdannelse uten norsk ex.phil;-)

Skrevet

Det er mange rundt omkring i verden som har høyere utdannelse uten norsk ex.phil;-)

1-0 til deg! Antok automatisk at du har utdanning fra Norge - shit happens ;-)

Gjest segunda
Skrevet

1-0 til deg! Antok automatisk at du har utdanning fra Norge - shit happens ;-)

For å presisere så har jeg ikke utdannelse innen psykiatri, men jeg jobber ofte tett sammen med psykiatere og diverse. Det heter tverfaglig samarbeid;-)

Jeg har ingen helhetlig utdanning fra Norge, men har tatt kurs ved bl.a. universitetet. En av grunnene til at jeg har utdannet meg andre steder er at da jeg begynte i voksen alder så tok det mye lenger tid pga. blant annet ex.phil. Jeg hadde høyskoleutdanning fra før. Jeg har nå fått alt godkjent i Norge så det har lønnet seg. I tillegg mener jeg at det har gitt meg mere bredde i min utdanning at den er tatt i fire land.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...