Gå til innhold

psykisk lidelse WHO

Anbefalte innlegg

Gjest madelenemie2
Skrevet

Psykisk lidelse Omtalelser av psykiske lidelser skaper ofte forvirring. Begrepene vi bruker påvirker jo både vår måte og tenke på, samt gjør noe med hvordan vi møter dem det gjelder. Derfor er det viktig å ha begrepene klart for seg. Jeg leter ofte etter fasiter, litt som i mattematikk, og kanskje finnes det ingen fasit på hva som er en psykisk lidelse, men det må finnes en felles oppfatning/forståelse eller definisjon. Verdens helseorganisasjon sier at disse 3 kriterier må oppfylles for å klassifisere noe som en psykisk lidelse. Dette medfører dermed at asperger syndrom slett ikke trenger å være en psykisk lidelse. Eks. nobelprisvinner i matematikk Richards Borcherds sa for eksempel i møte med Tony Attwood at han klarte ikke å forstå seg på mennesker, men matematikk var mye enklere, han jobbet på Cambridge og fikk diagnosen asperger syndrom, men hadde det for øvrig bra med sitt arbeide og sin familie. Han trengte imidlertid bare svar på sin annerledeshet slik det er for mange av oss med asperger. 1) Statistisk uvanlig tanke eller adferd For det første må atferden eller tankene være statistisk forskjellig eller mer alvorlig enn i gjennomsnittet av befolkningen og i den kulturen som personen tilhører. Det gjør det avgjørende å ha kunnskap nettopp om gjennomsnitt av det aktuelle symptomet eller atferden i den generelle befolkningen. I tillegg er det avgjørende å ha god kunnskap om utviklingspsykologi ettersom atferd og symptomer varierer mye i løpet av et menneskes utvikling. Diagnosen tvangslidelse er et eksempel. Denne lidelsen viser til personer som har intense og hyppige gjentatte katastrofetanker om «Tenk hvis..». 2) Vesentlig funksjonsnedsettelse Men som sagt er ikke tilstedeværelsen av en statistisk uvanlig tanke eller følelse i seg selv tilstrekkelig for å klassifisere noe som en psykisk lidelse. For det andre må atferden medføre vesentlig funksjonsnedsettelse. Dette viser for eksempel til at man ikke klarer følge opp arbeid skole, vennskap eller kjærlighet. Dette punktet hører ofte sammen med det første. Dersom man for eksempel har angst, depresjon eller en spiseforstyrrelse vil det som regel medføre et fall i kognitive evner som konsentrasjon, hukommelse og abstrakt tenking. Det skyldes at organismen er så sterkt aktivert eller så preget av angstfullt eller depressivt tankeinnhold at de vanlige logiske funksjonene ikke blir opprettholdt. 3) Subjektiv lidelse Det siste kriteriet som må oppfylles for å fylle kriteriene for en psykisk lidelse er at personen opplever sterk subjektiv lidelse. Med andre ord må symptomene ledsages av angst, intens fortvilelse eller ønske om å bli kvitt symptomene. For å si det enkelt; å ha en psykisk lidelse er forferdelig. Man føler maktesløshet, man er forvirret, man er skamfull, og følelsen er så overveldende at man ikke forstår hvordan man noen gang skal få det bedre. (Det finnes unntak til dette siste kriteriet, for eksempel ved anorexia eller dyssosial personlighetsforstyrrelse/psykopati.) Konklusjon: Kun når samtlige tre kriterier er oppfylt kan man diagnostisere symptomene til å utgjøre en psykisk lidelse. Dersom symptomene er mindre intense eller kun er delvis oppfylt er det mer riktig å benevne det som psykiske vansker, plager eller problem eller som en del av normalvariasjonen hos mennesker. Jeg understreker at dette ikke er min personlige mening, men forsøkt beskrevet utfra de kriterier som er utarbeidet av Verdens helseorganisasjon (WHO) og nedfelt i innledningkapitlet til diagnosemanualene som skal benyttes for formålet. Det er litt rart at man til slutt må finne ut av alt selv!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er opptatt av at du mener at aspergers syndrom etter din oppfatning ikke bør klassifiseres som en psykisk lidelse. Du har også skrevet mye om at du selv har aspergers syndrom. Beskrivelsene du har gitt av deg selv og ditt eget liv, gjør det for meg nærliggende å oppfatte det som om alle de tre kriteriene du oppgir for en psykisk lidelse, er oppfylt.

Madelenemie
Skrevet

Du er opptatt av at du mener at aspergers syndrom etter din oppfatning ikke bør klassifiseres som en psykisk lidelse. Du har også skrevet mye om at du selv har aspergers syndrom. Beskrivelsene du har gitt av deg selv og ditt eget liv, gjør det for meg nærliggende å oppfatte det som om alle de tre kriteriene du oppgir for en psykisk lidelse, er oppfylt.

Hei!

Da bør du lese definisjonen til WHO på psykisk lidelse en gang til eller bedre gå på deres sider og les selv!

Dessuten tror jeg ikke du har fått med deg et muligens stort poeng min egen psykiater sier jeg ikke har en psykisk lidelse.

Du kunne også lese grundigere mitt innlegg!

Hvorfor går jeg da til psykiater? Fordi jeg lærer ting jeg ikke kan, feks, hva er en venn? Hva mente noen med å takke nei til hjelp, men i neste øyeblikk bli sinte for at man ikke hjalp dem?? Fordi man skulle ikke spurt?? Osv osv... Disse forståelsevanskene kan ikke i seg selv klassifiseres som en psykisk lidelse sier min psykiater, men aspergere er disponert for psykiske lidelser sier hun, mange får depresjoner tvang, angst osv men ikke alle.

Mange asperger ER opptatt av at de ikke har en psykisk lidelse det er sant, men man bør jo da kanskje høre på verdens ledende autismeeksperter, de bør vel vite!!

tunglettlett
Skrevet

Hei!

Da bør du lese definisjonen til WHO på psykisk lidelse en gang til eller bedre gå på deres sider og les selv!

Dessuten tror jeg ikke du har fått med deg et muligens stort poeng min egen psykiater sier jeg ikke har en psykisk lidelse.

Hvorfor går jeg da til psykiater? Fordi jeg lærer ting jeg ikke kan, feks, hva er en venn? Hva mente noen med å takke nei til hjelp, men i neste øyeblikk bli sinte for at man ikke hjalp dem?? Fordi man skulle ikke spurt?? Osv osv... Disse forståelsevanskene kan ikke i seg selv klassifiseres som en psykisk lidelse sier min psykiater, men aspergere er disponert for psykiske lidelser sier hun, mange får depresjoner tvang, angst osv men ikke alle.

Mange asperger ER opptatt av at de ikke har en psykisk lidelse det er sant, men man bør jo da kanskje høre på verdens ledende autismeeksperter, de bør vel vite!!

Vet du madelenemie2 - hvis du ikke opplever at du lider og du dermed ikke ønsker å kalle diagnosen din for en psykisk lidelse, så er du i din fulle rett til å mene det. Det er flott at du ikke sykeliggjør deg så lenge du opplever at du fungerer bra på dine premisser. Andre med din diagnose kan oppleve det mer som en lidelse. Sånn er det bare, tenker jeg. Det er ikke noe svart-hvitt svar på dette.

For å snakke om meg selv har jeg en bipolar lidelse. I lange perioder betegner jeg meg som frisk, men jeg har likevel denne lidelsen. Med det mener jeg at jeg i faser, av ulike grunner, kan bli dårlig, og da blir jeg veldig dårlig. Så selv om jeg per i dag ikke oppfyller WHO's kriterier, må jeg likevel ha i bakhodet at lidelsen kan slå ut og hemme meg i dagliglivet.

Jeg definerer ikke meg selv som syk i dag, men jeg har en lidelse som i perioder kan være rent ut funksjonshemmende.

Stol på deg selv, madelenemie2. Bruk de definisjonene du synes fungerer best for deg. Men jeg tror ikke du kommer så langt hvis du ønsker det ubetingede svaret du ønsker deg her fra DOL. Lykke til.

Gjest segunda
Skrevet

Det at vedkommende oppfyller alle kriterier for psykiske lidelser er ikke bekreftelse på at Asperger er en psykisk lidelse.

Skrevet

Hei!

Det er sant som du sier, men diagnosen er såpass ny enda, at det kommer nok til å skje noe forandringer i fremtiden, både med det ene og det andre.

voksen mann med AS

Madelenemie
Skrevet

Vet du madelenemie2 - hvis du ikke opplever at du lider og du dermed ikke ønsker å kalle diagnosen din for en psykisk lidelse, så er du i din fulle rett til å mene det. Det er flott at du ikke sykeliggjør deg så lenge du opplever at du fungerer bra på dine premisser. Andre med din diagnose kan oppleve det mer som en lidelse. Sånn er det bare, tenker jeg. Det er ikke noe svart-hvitt svar på dette.

For å snakke om meg selv har jeg en bipolar lidelse. I lange perioder betegner jeg meg som frisk, men jeg har likevel denne lidelsen. Med det mener jeg at jeg i faser, av ulike grunner, kan bli dårlig, og da blir jeg veldig dårlig. Så selv om jeg per i dag ikke oppfyller WHO's kriterier, må jeg likevel ha i bakhodet at lidelsen kan slå ut og hemme meg i dagliglivet.

Jeg definerer ikke meg selv som syk i dag, men jeg har en lidelse som i perioder kan være rent ut funksjonshemmende.

Stol på deg selv, madelenemie2. Bruk de definisjonene du synes fungerer best for deg. Men jeg tror ikke du kommer så langt hvis du ønsker det ubetingede svaret du ønsker deg her fra DOL. Lykke til.

Hei!

jeg vil bare si takk for et godt svar:) tunglettlett,

Man kan godt være av ulik oppfatning hvis man bare evner å se at man er nettopp det og ikke begynner med teknikker for å få den andre i et dårlig lys.

Man må vedkjenne seg at det er ulike definisjoner,og oppfatninger

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...