Gå til innhold

NHD- dosering av Seroquel ++

Gjest Med mulig feil diagnose

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du anbefalte meg å prøve å bytte ut Tolvon med Seroquel for å se om det ga mindre sultfølelse enn jeg får av Tolvon. Har nå prøvd å være uten Tolvon noen dager og merker stor forskjell på sultfølelsen så det er ingen tvil om at det er synderen. Problemet er jo at jeg må ha noe for å sove og har nå bestemt meg for å bestille legetime. Min medisinering pr nå er Efexor 225, Zeldox 20x2, Tegretol 200 + 400 (epilepsi) og tolvon 225 mg. Tolvondosen ble anbefalt av deg grunnet dårlig virkning pga Tegretolen.

Efexoren er årsaken til at jeg ikke får sove, men jeg har også en medfødt, diagnostisert søvnlidelse som gjør at døgnet mitt ikke stemmer overens med søvnbehovet slik at jeg uansett trenger medisiner for søvn slik at jeg kan opprettholde en god livskvalitet. Dvs sove om natta og være våken om dagen. Pluss at jeg får epilepsianfall ved manglende søvn.

Har flg spørsmål:

Hvilken dose Seroquel trenger jeg. Blir den påvirket av Tegretol slik som Tolvon og skal det på den medisinen være pillefrie dager hver mnd. Og hvor lenge før leggetid skal den tas?

Anbefaler du meg å gå fra Efexor til annen AD når jeg alikevel trenger noe å sove på? Jeg funger pr i dag godt psykisk. Hvis jeg skal bytte, evt til hva, og hvordan?

Pga av søvnproblemene har jeg kommet opp i alt for høye doser med Zopiclone/Zolpidem. Hvor lang tid må jeg være uten for å kunne komme ned i normal dosering?

Videoannonse
Annonse
Gjest Nerda
Skrevet

Seroquel reduseres så vidt jeg kan huske av Tegretol. Dermed vil du trolig trenge mer Seroquel enn en som ikke bruker Tegretol for å få samme effekt.

Har selv gått på begge samtidig, og måtte redusere Seroquel da jeg byttet ut Tegretolen med en annen epilepsimedisin.

Resten får NHD ta seg av :-)

Skrevet

Seroquel reduseres så vidt jeg kan huske av Tegretol. Dermed vil du trolig trenge mer Seroquel enn en som ikke bruker Tegretol for å få samme effekt.

Har selv gått på begge samtidig, og måtte redusere Seroquel da jeg byttet ut Tegretolen med en annen epilepsimedisin.

Resten får NHD ta seg av :-)

Takk for svar. Da vet jeg det:-)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det var mange spørsmål her. Skal prøve å ta dem etter tur.

Seroquel påvirkes av Tegretol, og en må ta noe høyere dose. Om du kun skal ta S for å sove, er det sannsynligvis nok med 50-100 mg. Om den i tillegg skal erstatte Zeldox som antipsykotikum, bør du nok opp i minst 300 mg. Dette har forøvrig en god antidepressiv tilleggseffekt. Du skal ta den så tidlig du kan om kvelden uten å bli for trett for tidlig.

Jeg vet ikke om du kan erstatte Efexor med at annet AD. Er Efexor "sistevalg" etter at du tidligere prøvde andre AD, synes jeg du skla være forsiktig med bytte den ut. Er det den første AD du prøvde, er det godt mulig at et SSRI kan gjøre samme nytten. Det er heller ikke utenkelig at du kan greie deg uten AD om du bruker Seroquel i doser over 300 mg i en tid.

Om Efexor er søvnsynderen, tar du den om morgenen?

Rene sovemidler. Jeg tror du trenger et opphold på minst en måned.

Skrevet

Jeg tar Efexor kl 0800 hver dag men uten sovemidler er jeg konstant lys våken. Jeg prøvde en annen AD før Efexor. Remeron. Denne ble jeg hoven i ansiktet av. Antar det er en allergisk reaksjon? Men søvnmessig var den god.

Hvis jeg bytter ut Efexor med Seroquel har denne samme angstmessige effekt som Efexor?

Det kom ikke frem av svaret ditt om det er behov for pillefrie dager på Seroguel?

Håper du har anledning til å svare på dette og. Takk for svar.

Skrevet

Det var mange spørsmål her. Skal prøve å ta dem etter tur.

Seroquel påvirkes av Tegretol, og en må ta noe høyere dose. Om du kun skal ta S for å sove, er det sannsynligvis nok med 50-100 mg. Om den i tillegg skal erstatte Zeldox som antipsykotikum, bør du nok opp i minst 300 mg. Dette har forøvrig en god antidepressiv tilleggseffekt. Du skal ta den så tidlig du kan om kvelden uten å bli for trett for tidlig.

Jeg vet ikke om du kan erstatte Efexor med at annet AD. Er Efexor "sistevalg" etter at du tidligere prøvde andre AD, synes jeg du skla være forsiktig med bytte den ut. Er det den første AD du prøvde, er det godt mulig at et SSRI kan gjøre samme nytten. Det er heller ikke utenkelig at du kan greie deg uten AD om du bruker Seroquel i doser over 300 mg i en tid.

Om Efexor er søvnsynderen, tar du den om morgenen?

Rene sovemidler. Jeg tror du trenger et opphold på minst en måned.

Jeg tar Efexor kl 0800 hver dag men uten sovemidler er jeg konstant lys våken. Jeg prøvde en annen AD før Efexor. Remeron. Denne ble jeg hoven i ansiktet av. Antar det er en allergisk reaksjon? Men søvnmessig var den god.

Hvis jeg bytter ut Efexor med Seroquel har denne samme angstmessige effekt som Efexor?

Det kom ikke frem av svaret ditt om det er behov for pillefrie dager på Seroguel?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

''Hvis jeg bytter ut Efexor med Seroquel har denne samme angstmessige effekt som Efexor?

Det kom ikke frem av svaret ditt om det er behov for pillefrie dager på Seroguel?''

Angst: Kan ikke si sikkert. Du må prøve.

Det er ikke behov for pillefrie dager.

Skrevet

''Hvis jeg bytter ut Efexor med Seroquel har denne samme angstmessige effekt som Efexor?

Det kom ikke frem av svaret ditt om det er behov for pillefrie dager på Seroguel?''

Angst: Kan ikke si sikkert. Du må prøve.

Det er ikke behov for pillefrie dager.

Takk for svar :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...