Gå til innhold

Erfaringer med NAV? Noen?

Anbefalte innlegg

Gjest 100 spørsmål
Skrevet

Jeg må snart ut på en lengre utenlandsreise. Har mottatt TU i noen år og leverer nå meldeskjema hver 14. dag. Noen som har prøvd dette og hvordan gjorde dere det?

Jeg er mye friskere og skal prøve meg i et arbeid snart. Hvis jeg arbeider i 2 måneder og det sier pang (igjen), vil det da være greit å gå rett tilbake til TU?

Skjønner jo at jeg må ha en dialog med NAV om dette, trenger jeg også en attest fra behandler på at jeg er frisk nok?

Videoannonse
Annonse
Gjest Draketemmeren
Skrevet

''Jeg må snart ut på en lengre utenlandsreise. Har mottatt TU i noen år og leverer nå meldeskjema hver 14. dag. Noen som har prøvd dette og hvordan gjorde dere det?''

Mottar du avklaringspenger så skal all reise til utlandet godkjennes av NAV først.

''Jeg er mye friskere og skal prøve meg i et arbeid snart. Hvis jeg arbeider i 2 måneder og det sier pang (igjen), vil det da være greit å gå rett tilbake til TU?''

Vil tro varig uføretrygd er hva du vil få da.

''Skjønner jo at jeg må ha en dialog med NAV om dette, trenger jeg også en attest fra behandler på at jeg er frisk nok?''

Nei, så lenge du ikke har en sykdom som gjør at du ikke kan fatte egne beslutninger selv trenger du ikke noen attest.

Gjest 100 spørsmål
Skrevet

''Jeg må snart ut på en lengre utenlandsreise. Har mottatt TU i noen år og leverer nå meldeskjema hver 14. dag. Noen som har prøvd dette og hvordan gjorde dere det?''

Mottar du avklaringspenger så skal all reise til utlandet godkjennes av NAV først.

''Jeg er mye friskere og skal prøve meg i et arbeid snart. Hvis jeg arbeider i 2 måneder og det sier pang (igjen), vil det da være greit å gå rett tilbake til TU?''

''Skjønner jo at jeg må ha en dialog med NAV om dette, trenger jeg også en attest fra behandler på at jeg er frisk nok?''

Nei, så lenge du ikke har en sykdom som gjør at du ikke kan fatte egne beslutninger selv trenger du ikke noen attest.

Tusen, tusen takk :). Hvor mye koster svaret? :)

Gjest Draketemmeren
Skrevet

Tusen, tusen takk :). Hvor mye koster svaret? :)

Hehe, bare hyggelig. Vil sette pris på innspill fra andre også. Jeg jobber ikke for doktoronline.no så svaret mitt er helt gratis, ikke at det er verd så mye heller da. :)

Gjest 100 spørsmål
Skrevet

Hehe, bare hyggelig. Vil sette pris på innspill fra andre også. Jeg jobber ikke for doktoronline.no så svaret mitt er helt gratis, ikke at det er verd så mye heller da. :)

For meg er det verdt veldig mye :-). Jeg fikk oppklart en god del ting som jeg lurer på :)

Skrevet

Alt er riktig, unntattt svar nr to. "100 spørsmål" kan bli tilbudt attføring i form av kurs, skolegang. praksisplass eller annet, evt utvida TU.

Gjest Draketemmeren
Skrevet

For meg er det verdt veldig mye :-). Jeg fikk oppklart en god del ting som jeg lurer på :)

Det gleder meg å høre. :) Nå kan jeg legge meg med en god følelse. :)

Gjest 100 spørsmål
Skrevet

Det gleder meg å høre. :) Nå kan jeg legge meg med en god følelse. :)

Sov godt :-)

Gjest navsystemet
Skrevet

Du kan nok få gå tilbake til TU, men det er nok ingen automatikk i at du får varig ufør om dette ikkke går bra.

Gjest Draketemmeren
Skrevet

Alt er riktig, unntattt svar nr to. "100 spørsmål" kan bli tilbudt attføring i form av kurs, skolegang. praksisplass eller annet, evt utvida TU.

Så lenge trådstarter har mottat TU i noen år allerede tror jeg ikke de vil se at behandling vil nytte videre, men det er selvfølgelig en vurdering NAV må ta.

hidi, the scorpion
Skrevet

Så lenge trådstarter har mottat TU i noen år allerede tror jeg ikke de vil se at behandling vil nytte videre, men det er selvfølgelig en vurdering NAV må ta.

''Så lenge trådstarter har mottat TU i noen år allerede tror jeg ikke de vil se at behandling vil nytte videre, ''

Det er absolutt ingen automatikk i dette!

Gjest profile
Skrevet

Leverer du på internett så er det jo det samme hvor du er.

Gjest profile
Skrevet

Meldekortene mente jeg.

Gjest meldekortsystemet
Skrevet

Men man blir faktisk trukket i stønad når man tar ferie. Et av spørsmålene på meldekortet er om man har hatt ferie eller fravær. Tror man bare kan ha vært borte/syk i 1 dag før det fører til trekk. Men det står "Fravær vil normalt føre til trekk" og at det kan vurderes dersom sterke velferdsgrunner er årsaken til fraværet.

Gjest Shira :o)
Skrevet

''Jeg må snart ut på en lengre utenlandsreise. Har mottatt TU i noen år og leverer nå meldeskjema hver 14. dag. Noen som har prøvd dette og hvordan gjorde dere det?

''

Du må ta kontakt med NAV og si ifra at du ønsker å dra bort. Det pleier å gå greitt, så lenge det ikke går utover din behandlingsplan. På meldekortet står det at du skal føre opp dersom du er på ferie/ikke kunne gjennomføre behandling, dette leses maskinelt og du vil få trekk.

Det er derfor viktig at du har snakket med NAV, de gir klarsignal, og du krysser IKKE på at du har vært borte, da får du ikke trekk, men viktig at NAV backer deg på dette. Jeg har ikke gjort det selv, men det har stått mye om akkurat dette her på Dol. Du kan ta ett søk her inne også, prøv med AAP og ferie f.eks.

Hvilken ordning du vil komme under dersom du ikke mester jobben, det vurderer NAV, du og behandlerene dine dersom det er aktuelt. Nå heter det ikke TU lengre, men Arbeidsavklaringspenger, overgangsregler for oss som var under TU.

Gjest profile
Skrevet

Men man blir faktisk trukket i stønad når man tar ferie. Et av spørsmålene på meldekortet er om man har hatt ferie eller fravær. Tror man bare kan ha vært borte/syk i 1 dag før det fører til trekk. Men det står "Fravær vil normalt føre til trekk" og at det kan vurderes dersom sterke velferdsgrunner er årsaken til fraværet.

Jeg vet det, jeg har opplevd det selv da jeg mottok attføringspenger. Den ferien ble litt dyrere enn jeg hadde tenkt.... Vet ikke hvordan det er med uføre da, da trenger en vel ikke å være i tiltak?

Gjest harikkenickfortiden
Skrevet

"Mottar du avklaringspenger så skal all reise til utlandet godkjennes av NAV først."

Det gjelder ikke hvis en hadde tu før 1. mars, med overgangsregler. en går under reglene for tu når det gjelder å reise til utlandet, så lenge vedtaket varer.

Gjest Draketemmeren
Skrevet

"Mottar du avklaringspenger så skal all reise til utlandet godkjennes av NAV først."

Det gjelder ikke hvis en hadde tu før 1. mars, med overgangsregler. en går under reglene for tu når det gjelder å reise til utlandet, så lenge vedtaket varer.

''Det gjelder ikke hvis en hadde tu før 1. mars, med overgangsregler. en går under reglene for tu når det gjelder å reise til utlandet, så lenge vedtaket varer.''

Ikke hva NAV fortalte meg. Den ene saksbehandleren sa at jeg måtte ha legeattest, den andre sa at jeg måtte vise til en god grunn, det til tross for at jeg sa jeg gikk på TU før jeg fikk avklaringspenger. Jeg fikk innvilget en kort utlandsreise heldighvis.

Gjest meldekortsystemet
Skrevet

Jeg vet det, jeg har opplevd det selv da jeg mottok attføringspenger. Den ferien ble litt dyrere enn jeg hadde tenkt.... Vet ikke hvordan det er med uføre da, da trenger en vel ikke å være i tiltak?

Vet ikke nok om dette. Vet bare det som står på meldekortene og det gjelder jo bare AAP. Vil tro at de som er varig uføre ikke blir trukket i stønad.

Skjønner at den ferien ble litt dyrere ja... Helt urimelig det systemet der synes jeg. At man ikke har krav på ferie slik som andre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...