Gå til innhold

NHD: medisinbruk og bilkjøring

Anbefalte innlegg

Gjest medisinkombinasjon
Skrevet

Min far bruker 600 mg lyrica, 7.5 mg imovane og 50- 100 mg nobligan i døgnet. Alle disse har varseltrekant, og jeg lurer nå veldig på om denne kombinasjonen overstiger det han har lov til i forhold til å kjøre bil. Jeg synes ikke det er så lett å finne ut av slikt.

Han synes selv at medisinene sløver han, og jeg er redd for han bak rattet. Jeg kan merke at han reagerer tregere, men har han lov å kjøre egentlig?

Videoannonse
Annonse
Gjest vær forsiktig.
Skrevet

Hva fasiten er i forhold til medisinmengdene vet jeg ikke, men man har uansett ikke lov til å kjøre bil hvis man ikke er i form til det. Skjer det en ulykke pga manglende skikkethet kan det få konsekvenser. Det kan jo være veldig mange forskjellige årsaker til at man skal la bilen stå en dag, lite søvn feks.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette er helt klart over lovlig dose ift bilkjøring.

Gjest medisinkombinasjon
Skrevet

Uff; det var det jeg var litt redd for. Vil det være innenfor grensen om han går ned til 1 nobligan, og til 450 mg lyrica? Han har snakket om å gjøre den forandringen.

Tusen takk for svar.

Gjest medisinkombinasjoner
Skrevet

Enda en liten ting:Hva er det som gjør at legen hans ikke sier noe om dette? Jeg kjenner jeg blir irritert på min fars lege. Jeg har ymtet frem på om dette mange ganger til min far, men han sier jo at legen hans har full oversikt over hva han bruker. Legen vet jo godt at min far kjører, og han blir fulgt opp jevnlig og ofte. Min far tror at så lenge han ikke sier noe, skal alt liksom være greit. Og det er jo ikke så rart at han tror det.

Skrevet

Uff; det var det jeg var litt redd for. Vil det være innenfor grensen om han går ned til 1 nobligan, og til 450 mg lyrica? Han har snakket om å gjøre den forandringen.

Tusen takk for svar.

Det vil i hvert fall gjøre det bedre. Jeg er litt usikker på hvilken side av grensen dette blir.

Gjest Amazoonas
Skrevet

Nå spør jeg om noe litt på siden her men.. Faren til en venninne av meg er hardt rammet av parkinson og skjelver hele tiden i armene og bena. Han kjører bil. Kan det noen innvirkning på trafikksikkerheten dette med skjelvingene? jeg tror ikke hans reaksjonsevne er svekket, men jeg lurer på om armer og ben følger like fort med om han hadde måttet bråstoppe osv.

Skrevet

Nå spør jeg om noe litt på siden her men.. Faren til en venninne av meg er hardt rammet av parkinson og skjelver hele tiden i armene og bena. Han kjører bil. Kan det noen innvirkning på trafikksikkerheten dette med skjelvingene? jeg tror ikke hans reaksjonsevne er svekket, men jeg lurer på om armer og ben følger like fort med om han hadde måttet bråstoppe osv.

Med mye forbehold fordi jeg ikke har sett han: Ja, jeg tror parkinsons lidelse er lite forenelig med bilkjøring.

Gjest Amazoonas
Skrevet

Med mye forbehold fordi jeg ikke har sett han: Ja, jeg tror parkinsons lidelse er lite forenelig med bilkjøring.

stilles det også krav til kommunikasjonsevne hos den som har lappen. jobber med en hørselshemmet autist i en bolig som har lappen. Det er ingen som forstår hva han sier eller mener, og han klarer heller ikke å gjøre seg forstått ovenfor andre. Han leser sikkert trafikkbildet og er en teknisk god bilist men... Hva om det skulle skje en situasjon hvor han må kommunisere med andre, hva skjer da? Stilles det krav om sånt på kjøreskolene?

Caloni Makaroni
Skrevet

stilles det også krav til kommunikasjonsevne hos den som har lappen. jobber med en hørselshemmet autist i en bolig som har lappen. Det er ingen som forstår hva han sier eller mener, og han klarer heller ikke å gjøre seg forstått ovenfor andre. Han leser sikkert trafikkbildet og er en teknisk god bilist men... Hva om det skulle skje en situasjon hvor han må kommunisere med andre, hva skjer da? Stilles det krav om sånt på kjøreskolene?

Hørselshemningen har ikke betydning for førerkortet. Døve får kjøre bil. Autismediagnosen er mer foruroligende, synes jeg.

Gjest Amazoonas
Skrevet

Hørselshemningen har ikke betydning for førerkortet. Døve får kjøre bil. Autismediagnosen er mer foruroligende, synes jeg.

En som er døv uten noen tilleggsproblemer kan kommunisere med hørende gjennom papir og blyant. Det er litt kronglete men det går. Problemet hans er at han har så dårlige kommunikasjonsferdighet at han heller ikke forstår hvordan han skal gjøre seg forstått ovenfor andre. Han kan si det samme tegnet eller ordet hundre ganger uten å forstå at han må formulere seg anderledes for at folk skal forstå han. Jeg har jobbet der noen måndeder jeg og har store problemer med å forstå hva han sier eller hva han mener. De som har jobbet der noen år forstår han, men det tror jeg også har en del med konteksten å gjøre.

Men hva om han må stoppe pga et trafikkuhell? Det kan også skje at noen skulle kjøre på han, eller han skulle kjøre på noen. Hvordan skal det gå når han har så elendige kommunikasjonsferdigheter? jeg må si jeg er meget bekymret, Håper ikke jeg møter han i trafikken.

Skrevet

Hørselshemming er intet problem. Det er bla årsaken til at det er lov med store lydanlegg i bil :-)

Jeg ville aldri gitt attest for førerkort til en autist.

Caloni Makaroni
Skrevet

En som er døv uten noen tilleggsproblemer kan kommunisere med hørende gjennom papir og blyant. Det er litt kronglete men det går. Problemet hans er at han har så dårlige kommunikasjonsferdighet at han heller ikke forstår hvordan han skal gjøre seg forstått ovenfor andre. Han kan si det samme tegnet eller ordet hundre ganger uten å forstå at han må formulere seg anderledes for at folk skal forstå han. Jeg har jobbet der noen måndeder jeg og har store problemer med å forstå hva han sier eller hva han mener. De som har jobbet der noen år forstår han, men det tror jeg også har en del med konteksten å gjøre.

Men hva om han må stoppe pga et trafikkuhell? Det kan også skje at noen skulle kjøre på han, eller han skulle kjøre på noen. Hvordan skal det gå når han har så elendige kommunikasjonsferdigheter? jeg må si jeg er meget bekymret, Håper ikke jeg møter han i trafikken.

Av beskrivelsen du gir høres det jo helt hårreisende ut at han skal ha førerkort.

Hvordan besto han teoriprøven? Og selve oppkjøringen?

Gjest Amazoonas
Skrevet

Av beskrivelsen du gir høres det jo helt hårreisende ut at han skal ha førerkort.

Hvordan besto han teoriprøven? Og selve oppkjøringen?

ja jeg er helt enig. Samtidig har jeg ikke jobbet der så lenge at jeg tør å lage en skikkelig sak av dette. Men en annen kollega er også rimelig forbauset og lurer veldig på hvorfor han har førerkort.

Jeg spurte noen andre som jobber i boligen og de mente at nei, da får vi bare rykke ut da, hvis det skjer noe. Men det kan da ikke være en fornuftig ordning det? Mange av oss kjører ikke bil. Det er ikke alltid vi har bil tilgjengelig, og noen folk må jo passe på boligen også.

Jeg tror han har hatt en kjørelærer som kan tegnspråk. Jeg tror vel heller ikke teorien er et så stort problem hvis han kan lese i lærbøkene og krysse av for det som er riktig.

En som er døv vil nok forstå han lettere. Men problemet er jo at de fleste av oss ikke kan tegnspråk, har ikke noe særlig erfaring med døve og heller ikke autisme. Folk utenfor kan faktisk ikke ha en fornuftig kommunikasjon med han.

jeg er litt redd for at jeg outer noen med å skrive dette. Vet at det er et lite mljø. Men samtidig må jeg få sagt at jeg synes dette er hårreisende.

Caloni Makaroni
Skrevet

ja jeg er helt enig. Samtidig har jeg ikke jobbet der så lenge at jeg tør å lage en skikkelig sak av dette. Men en annen kollega er også rimelig forbauset og lurer veldig på hvorfor han har førerkort.

Jeg spurte noen andre som jobber i boligen og de mente at nei, da får vi bare rykke ut da, hvis det skjer noe. Men det kan da ikke være en fornuftig ordning det? Mange av oss kjører ikke bil. Det er ikke alltid vi har bil tilgjengelig, og noen folk må jo passe på boligen også.

Jeg tror han har hatt en kjørelærer som kan tegnspråk. Jeg tror vel heller ikke teorien er et så stort problem hvis han kan lese i lærbøkene og krysse av for det som er riktig.

En som er døv vil nok forstå han lettere. Men problemet er jo at de fleste av oss ikke kan tegnspråk, har ikke noe særlig erfaring med døve og heller ikke autisme. Folk utenfor kan faktisk ikke ha en fornuftig kommunikasjon med han.

jeg er litt redd for at jeg outer noen med å skrive dette. Vet at det er et lite mljø. Men samtidig må jeg få sagt at jeg synes dette er hårreisende.

Det med at dere skal rykke ut er iallfall uholdbart. Det blir som å si at han har førerkort på betingelse av at han har med ledsager.

Gjest Amazoonas
Skrevet

Hørselshemming er intet problem. Det er bla årsaken til at det er lov med store lydanlegg i bil :-)

Jeg ville aldri gitt attest for førerkort til en autist.

''Hørselshemming er intet problem. Det er bla årsaken til at det er lov med store lydanlegg i bil :-)''

Men selv om man ikke er døv, så er det vel ikke anbefalt med store lydanlegg.? Det vil jo være med på å distrahere en bilfører. En som er døv vil ha en slags innebygget evne til å sanse ting i trafikken. Selv om en hørende person hører på høy musikk så betyr vel ikke det at personen derimot vil kompensere for det med å bruke synet like mye som en døv person?

hvordan er det forresten med de som har blitt døve i voksen alder. Er de like trygge i trafikken som en som er oppvokst som døv?

Gjest Amazoonas
Skrevet

Det med at dere skal rykke ut er iallfall uholdbart. Det blir som å si at han har førerkort på betingelse av at han har med ledsager.

Jeg ser for meg en situasjon hvor det skjer en ulykke og han er forpliktet til å stoppe. om han bare går rundt der og virrer ute av stand til å kommunisere tror jeg kanskje folk hadde blitt bekymret og lurt på om han var i sjokk eller noe sånt. Man forventer ikke at en bilfører er autist.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...