Gå til innhold

Brystkreft

Anbefalte innlegg

Gjest jente1992
Skrevet

Hei. Jeg har en mor som hadde brystkreft når hun var 40 år gammel. Jeg har lenge kjent en "annerledes" kul i brystet. Er selv bare 18 år, og vet det er normalt med kuler i brystet og at det ikke er normalt med kreft i så ung alder. Jeg er bare litt urolig. Siden min på brystvorten kan ofte trekke seg innover. Kulen jeg snakker om er annerledes, jeg kan bevege den lett, de andre rundt sitter fast. Den ligger ganske lagt inne. Det andre vevet rundt er hardt og kan ikke beveges like lett som kulen. Er dette noe jeg burde gå til lege for? Jeg føler meg litt dum som undersøker dette i så ung alder, men denne klumpen har vert her i ca 2-3 år, og som sagt er den helt annerledes enn de andre klumpene. Mvh jente 18

Videoannonse
Annonse
Gjest solfryd
Skrevet

Det er ikke dumt å gå til legen for dette. Tror du trenger å gjøre det, så slipper du å gå rundt å bekymre deg.

Får håpe det ikke er noe galt. Lykke til!

Skrevet

I brystknoppen sier du... *tenke* Jeg hadde en slik jeg og, stor kul som fikk selve brytknoppen til å trekke seg litt "inn" på siden. Men når jeg kjente etter satt ikke kulen "i brystet", altså ikke innover. Den var bare som en ert i huden. Er det noe slikt du har?

Min var der i flere år, og jeg antok (med rette) at det var en slik fettkjertel. Man har slike i brystknoppene for at de ikke skal bli tørre og sprekt når man ammer. Oftest som små hvite "kviser".

Min gikk tett anatar jeg, den plaget meg ikke. Men så klødde jeg på den en dag og da sa det "plopp" og så kom det ut hvittt talg. Når jeg klemte etterpå da så ville det ingen ende ta rett og slett. Det tøt ut. Ekkelt!!! Men etterpå har den vært borte.

Kanskje en slik historie du har. Men er du usikker skal du alltid gå til lege. :0)

Skrevet

Hvis du går til lege, får du bekreftet hva det kan være, evt. bli henvist videre.

Gjest turbolino
Skrevet

Jeg får kuler i brystene før mensen. Ganske store og bevegelige. Disse forsvinner når jeg får mensen. Kan det være noe sånt du har? Dette er brystkjertler fikk jeg vite. Jeg gikk til lege for å få sjekket hva det var og ble sendt til mamografi. Siden din mor har hatt brystkreft ville jeg absolutt tatt en tur til legen. Det er ikke sikkert du har noe skummelt, men det kan være greit å få avklart hva det er i stedet for å gå og lure.

Skrevet

I brystknoppen sier du... *tenke* Jeg hadde en slik jeg og, stor kul som fikk selve brytknoppen til å trekke seg litt "inn" på siden. Men når jeg kjente etter satt ikke kulen "i brystet", altså ikke innover. Den var bare som en ert i huden. Er det noe slikt du har?

Min var der i flere år, og jeg antok (med rette) at det var en slik fettkjertel. Man har slike i brystknoppene for at de ikke skal bli tørre og sprekt når man ammer. Oftest som små hvite "kviser".

Min gikk tett anatar jeg, den plaget meg ikke. Men så klødde jeg på den en dag og da sa det "plopp" og så kom det ut hvittt talg. Når jeg klemte etterpå da så ville det ingen ende ta rett og slett. Det tøt ut. Ekkelt!!! Men etterpå har den vært borte.

Kanskje en slik historie du har. Men er du usikker skal du alltid gå til lege. :0)

nei det er nok ikke noe slikt jeg har..

kulen ligger langt inne i vevet..

Jeg lurer på om jeg trenger å skjekke dette eller ikke.

Kanskje jeg gjør lurt i det, selv om jeg er litt skeptisk på hvordan det vil foregå hos en lege.

Skrevet

Det er ikke dumt å gå til legen for dette. Tror du trenger å gjøre det, så slipper du å gå rundt å bekymre deg.

Får håpe det ikke er noe galt. Lykke til!

takk for det! er litt nervøs på hvordan gjennomgangen er med legen..

Vet du om dette er noe jeg må bestille time på sykehuset for?

Jeg vil ha en dame, men fastlegen min er mann, og det er privatlege, så der jobber ingen dame.

Skrevet

nei det er nok ikke noe slikt jeg har..

kulen ligger langt inne i vevet..

Jeg lurer på om jeg trenger å skjekke dette eller ikke.

Kanskje jeg gjør lurt i det, selv om jeg er litt skeptisk på hvordan det vil foregå hos en lege.

Mm, skjønner. Gå til legen. De klemmer på den først og så tar de evnt en ultralyd av brystet. Dersom de ikke kan avgjøre 100% hva det er for noe da, så blir det tatt en vevsprøve (biopsi) av kulen, som de sender inn for sjekk.

Jeg er ganske sikker på at det er ufarlig. Men jeg synes du skal gå og sjekke i alle fall.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...