Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg sliter med at jeg må vaske hendene etter jeg har rørt noe som er "skittent," Jeg tenker også ofte på at meg selv og andre i rundt meg blir skadet osv. Noe jeg også sliter med er at hvis noen "tar" nesen min og kaster den i luften.. Da får jeg helt angst og må hoppe etter og fange denne liksom nesen som har blitt kastet i luften. Det er litt plagsomt til tider hvis noen synes dette er morsomt og gjør det flere ganger. Jeg lurer på om det er noe jeg selv kan gjøre for og kvitte meg med disse tankene? Burde jeg gå til lege? hva skjer hvis jeg snakker med lege.. får jeg medisiner eller må jeg til psykolog?

Videoannonse
Annonse
Gjest solfryd
Skrevet

Tror den beste behandlingen mot OCD (hvis det er det du har) er KAT (Kognitiv Atferdsterapi) i kombinasjon med SSRI.

Gjest Spenol1
Skrevet

du må ta kontakt med fastlegen så han kan henvise deg til rette instans. Dette er nok tvangstanker som har tatt over livet ditt. Du trenger nok kogntiv atferdsterapi pluss dose SSRI vil jeg tro.

marlenexxx27
Skrevet

"Tar" nesen din? Original problemstilling. Hvor ofte skjer dette med deg?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette er tvang. Jeg tror det er lite du kan gjøre med dette selv om det ikke rekker med å bestemme seg for å slutte med tvangshandlingene.

Behandling kan være både medisiner (SSRI) og psykologisk (kognitiv terapi).

Flimmer1365381250
Skrevet

"Tar" nesen din? Original problemstilling. Hvor ofte skjer dette med deg?

Det høres ikke så rart ut for meg. Som barn måtte jeg "sprette" en usynlig "ball" eller lignende fra tretopp til tretopp når vi kjørte bil. Jeg vet ikke hva som hadde skjedd om jeg sluttet å sprette, og bare la fra meg tanken et sted, for jeg tillot det aldri...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...