Gå til innhold

ekskludert fra skoletur

Anbefalte innlegg

Gjest Amazoonas
Skrevet

''Hvilke tanker får eleven som forøvrig er helt "klar i toppen" da? ''

Men i motsatt fall, hvis eleven og resten av klassen får vite at ingen får dra på overnattingstur med klassen fordi h*n går i klassen; det er vel heller ikke en hyggelig situasjon?

Nei, det er ingen hyggelig situasjon men de lærer likevel en del om inkludering, at hvis en elev med funksjonshemming ikke får dra fordi skolen ikke har penger, så er det mest rettferdig at ingen får dra. Får håpe at elevene heller retter sinnet sitt mot skolen og ledelsen enn det enkelte barnet.

jeg vet heller ikke hvordan elevene hadde reagert om de hadde dratt på skoletur for så å få høre at grunnen til at det funksjonshemmede barnet ikke fikk være med var påga økonomien til skolen.

Jeg vet ikke hvor lang skoleturen er, men at han får være der til kvelden for så å dra hjem er vel bedre enn å ikke være med i det hele tatt?

Skrevet

En vanskelig problemstilling dette her.

Den innlysende løsningen ville selvsagt vært at reglene åpnet for å gi assistenter overtidsbetaling i slike tilfeller. Jeg regner med at denne typen overtid skjer såpass sjelden, at kostnadene neppe kan bli så betydelig mye større. Da er det ihvertfall ikke regelverket som legger hindringer i veien.

En annen sak er jo det praktiske i om assistenten er villig/har mulighet til å være med på turen. Eller om det er mulig å skaffe en "vikar"

I dette tilfellet virker det som dårlig planlegging var det største problemet. Hvis alle parter hadde visst om problemstillingen på forhånd, så hadde man kunnet planlegge bedre, og evt. sørget for å ha med en ekstra voksen, evt. en "frivillig" forelder som kunne hatt hovedansvar for denne eleven.

Skrevet

Det er ikke alltid at det finnes noen løsning; i dette tilfellet står det på økonomi ser jeg, men jeg vet jo at det i andre tilfeller har stått på sykdom - og har man ingen så har man rett og slett ingen.

Kjempetrist, men det er ikke nødvendigvis ondskap som råder...

Problemet er at man ikke kan drite i Norsk lov uansett. Så om de velger å si at de ikke kan finne en løsning, så risikerer de søksmål. Og da har de kjapt et større problem.

Gjest FAU-lederen
Skrevet

Det er ikke alltid at det finnes noen løsning; i dette tilfellet står det på økonomi ser jeg, men jeg vet jo at det i andre tilfeller har stått på sykdom - og har man ingen så har man rett og slett ingen.

Kjempetrist, men det er ikke nødvendigvis ondskap som råder...

Poenget mitt er at det ikke nødvendigvis handler om å drite i norsk lov, som du så elegant uttrykker det. Noen ganger er det faktisk ikke mulig å oppfylle de krav man har seg pålagt, og da hjelper det ikke å slå i bordet med LOVA.

Gjest Amazoonas
Skrevet

Den innlysende løsningen ville selvsagt vært at reglene åpnet for å gi assistenter overtidsbetaling i slike tilfeller. Jeg regner med at denne typen overtid skjer såpass sjelden, at kostnadene neppe kan bli så betydelig mye større. Da er det ihvertfall ikke regelverket som legger hindringer i veien.

En annen sak er jo det praktiske i om assistenten er villig/har mulighet til å være med på turen. Eller om det er mulig å skaffe en "vikar"

I dette tilfellet virker det som dårlig planlegging var det største problemet. Hvis alle parter hadde visst om problemstillingen på forhånd, så hadde man kunnet planlegge bedre, og evt. sørget for å ha med en ekstra voksen, evt. en "frivillig" forelder som kunne hatt hovedansvar for denne eleven.

Hadde det vært mulig å ta med en annen lærer eller er eleven avhengig av en person som kjenner han godt?

Gjest Amazoonas
Skrevet

Hadde det vært mulig å ta med en annen lærer eller er eleven avhengig av en person som kjenner han godt

Gjest Amazoonas
Skrevet

Hadde det vært mulig å ta med en annen lærer eller er eleven avhengig av en person som kjenner han godt?

den skulle til trådstarter

Gjest anonym hele dagen
Skrevet

Hadde det vært mulig å ta med en annen lærer eller er eleven avhengig av en person som kjenner han godt

Det går ikke å ta en annen lærer heller da det ikke er økonomi til å overnatte.

Gjest anonym hele dagen
Skrevet

Det var veldig dårlig planlagt og forandringer har skjedd i flere dager forut.

eleven trenger litt ekstra hjelp til stell så foreldre til andre er nok uaktuelt.

Gjest Amazoonas
Skrevet

Det går ikke å ta en annen lærer heller da det ikke er økonomi til å overnatte.

Hvor mange dager skal skoleturen er det en ok plan B at han blir der til kveld, drar hjem og kommer tilbake neste deg? kan da noen andre kjøre han?

Gjest anonym hele dagen
Skrevet

En vanskelig problemstilling, som ikke har sort hvite svar.

Jeg har selv vært klassekontakt og planlagt tur til Polen hvor det var en elev i klassen som hadde sterke behov i forhold til å ha med seg assistent hele tiden.

Nå planlegges slike turer av foreldrene, da lærere ikke lenger får betalt om de blir med på turn, derfor har man litt andre regler å følge.

Men vi ble nødt til å sette hardt mot hardt med tanke på den turen vi planla. Enten måtte eleven ha med en støttekontakt, eller så måtte en av foreldrene bli med.

Denne eleven var på mange områder helt lik sine klassekamerater, men trengte likevel pass hele tiden. Vi hadde dermed ikke mulighet å la den eleven være på gruppe med noen andre, eller sette av en av de andre voksne til å følge eleven opp 24 timer i døgnet. Dette hadde gått utover resten av klassen.

Men.... Vi informerte foreldrene til eleven tidlig. Vi prøvde også søke kommunen om støtte til at eleven skulle få dekket utgiftene i forhold til å ha med seg en støttekontakt.

Nå "løste" dette "problemet" seg med at eleven flyttet og byttet skole ganske lenge før turen ble arrangert.

Men derfor ser jeg problemstillingen muligens fra en annen vinkel enn enkelte her inne gjør ut fra svarene.

Og ser man på hvordan lærere generelt må ordne seg i forhold til overnattingsturer. Jobbe inn, avspasere osv, kan man ikke alltid forvente at en assistent skal kunne stille opp sånn uten videre. Tviler på at det er mange av dere her inne som ville jobbet gratis i såpass mange timer det er snakk om.

Men... ting burde blitt gjort anderledes her, det ser jeg helt klart. Foreldrene og eleven burde fått beskjed om dette mye tidligere, slik at for eksempel en forelder kunne blitt med, eller de kunne skaffet en annen voksen til å følge eleven på turen.

Har eleven en grunn til å ha assistent med seg på turen, ville mangelen av en ekstra voksen gjøre overnattingen mye vaanskeligere for resten av klassen. Det blir også veldig feil.

Hørtes forferdelig vondt ut for den eleven og foredrene dette skulle gjelde.

Derfor skjønner jeg ikke hvorfor vi kaller det integrering når vi ekskluderer i tilegg.

Det er ikke foreldre og medelever jeg skylder på i dette, men kommunene bør ha en pott som går til barn som trenger hjelp på overnattingsturer.

Vi gir bort pengene våre istedet, men det er en annen sak.

Skrevet

Du skriver et brev til rektor at dette er ulovlig, og hvis han/hun ikke ordner opp så vil du anmelde ham/henne som person samt skolen, og at strafferammen i diskrimineringsloven er flere års fengsel. Du kan også si at du går til nasjonale aviser som VG og Dagbladet.

Med vennlig hilsen

Gjest anonym hele dagen
Skrevet

Synes du da hele klassen skal miste turen fordi en elev av en (idiotisk) grunn ikke kan delta på hele? Kollektiv avstraffelse med andre ord?

Jeg skjønner godt at du er kjempeoppgitt over dette og jeg synes det er helt feil at eleven ikke får ha med seg assistenten og dere burde helt klart fått vite det mye tidligere.

Selvfølgelig skal klassen få turen sin, men opplegget burde vært tilpasset slik at alle kunne hatt glede av turen og følt seg som en del av elevgruppa.

Kommunene bør lage en pott som gir penger til assistenter som dermed kan være med på overnattingsturer/lengre dagsturer.

Gjest anonym hele dagen
Skrevet

''Hvilke tanker får eleven som forøvrig er helt "klar i toppen" da? ''

Men i motsatt fall, hvis eleven og resten av klassen får vite at ingen får dra på overnattingstur med klassen fordi h*n går i klassen; det er vel heller ikke en hyggelig situasjon?

Kommunene forsømmer disse barna.

Det er ikke greit at de andre må ta hensyn hele tiden og miste skoleturen sin.

Kommunene burde ha en pott som betaler assistenter som bruker ekstra timer på overnattingsturer.

Dette burde vært et krav til skolene at assistent følger eleven også på overnattingstur, selv om skolen ikke arrangerer.

Gjest anonym hele dagen
Skrevet

Du skriver et brev til rektor at dette er ulovlig, og hvis han/hun ikke ordner opp så vil du anmelde ham/henne som person samt skolen, og at strafferammen i diskrimineringsloven er flere års fengsel. Du kan også si at du går til nasjonale aviser som VG og Dagbladet.

Med vennlig hilsen

Jeg bringer dette videre da jeg bare er en bekjent.

Skrevet

Det var veldig dårlig planlagt og forandringer har skjedd i flere dager forut.

eleven trenger litt ekstra hjelp til stell så foreldre til andre er nok uaktuelt.

Hvem er det som hjelper til med stell ellers da? Hvis det er en assistent så har vel assistenten mulighet til å stille opp med betaling fra arbeidsgiver.

Skrevet

Det juridiske vil avhenge sterkt av hvem som arrangerer skoleturen, eller hvorvidt det er skolen som står bak overnattingen. Andre foreldre plikter ikke juridisk å tilrettelegge for elever med spesielle vansker i en slik situasjon.

Turen virker dårlig planlagt, og det er også rart at dette med betaling til assistent ikke er klarlagt på et tidligere tidspunkt. Familier med funksjonshemmede barn har ofte en del støtteordninger utenfor skolen, så som støttekontakt og/eller avlastning, omsorgslønn, hjelpestønad etc. Dersom overnattingsturen er arrangert av foreldrene i forbindelse med skoleårets avslutning, så kunne det vært naturlig å brukt av ressurser som evt. er tildelt barnet på annet vis.

Det er kjempetrist at dette ikke er avklart god tid i forveien, og det du beskriver er også et eksempel på hvor krevende det er å være foreldre for et barn med funksjonsbegrensninger. Foreldre må både være barnets advokat utad og samtidig være vanlige foreldre innad i familien.

Hadde jeg vært foreldrene, så hadde jeg sannsynligvis valgt å enten være der nok selv til at turen kunne gjennomføres, eller prøvd å få slekt eller venner til å hjelpe til.

Skrevet

Hørtes forferdelig vondt ut for den eleven og foredrene dette skulle gjelde.

Derfor skjønner jeg ikke hvorfor vi kaller det integrering når vi ekskluderer i tilegg.

Det er ikke foreldre og medelever jeg skylder på i dette, men kommunene bør ha en pott som går til barn som trenger hjelp på overnattingsturer.

Vi gir bort pengene våre istedet, men det er en annen sak.

Forstår hva du mener.

Det burde være mye lettere å få tildelt penger til slike ting.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...