Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kunne tenkt et forsøk med ect. Dette har vært brukt i femti år og missforstått like lenge. Bare forkortelsen misbrukes jo i media og dagligtale.

Mitt spørsmål er hvordan foregår prosedyren?

Er det ventetid, må man være på sykehuset mellom behandlinger?

Hvilke medisiner brukes under behandlingen?

Må man kutte ut noen medisiner under behandlingen

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

''Hvordan foregår prosedyren?''

S: Du får en meget kortvarig narkose. I narkose får du ECT. Et par minutter etter våkner du opp. Du ligger på "oppvåkning" i 20-60 min. Deretter er du på avdelingen til du er klar til å dra hjem. Du kan ikke kjøre selv denne dagen. En behandles 2 (3) ggr i uken. Før den første behandlingen pleier vi å ta inn pasienten dagen før. Ved senere behandlinger kan en møte fastende om morgenen behandlingsdagen. En behandlingsserie består vanligvis av 8-12 behandlinger.

''Er det ventetid, må man være på sykehuset mellom behandlinger?''

Ventetiden er avhengig av din tilstand. Det er også lokale variasjoner. Du trenger ikke være på sykehuset mellom behandlingene.

''Hvilke medisiner brukes under behandlingen?''

De du skal bruke også etterpå.

''Må man kutte ut noen medisiner under behandlingen''

Benzo kan ikke brukes. Ved andre stemningsstbiliserende enn litium (som Tegretol, Orfiril og Lamictal) tar en ikke disse dagen før behandling og behandlingsdagen tar en dem etter behandlingen.

Gjest Draketemmeren
Skrevet

''Hvordan foregår prosedyren?''

S: Du får en meget kortvarig narkose. I narkose får du ECT. Et par minutter etter våkner du opp. Du ligger på "oppvåkning" i 20-60 min. Deretter er du på avdelingen til du er klar til å dra hjem. Du kan ikke kjøre selv denne dagen. En behandles 2 (3) ggr i uken. Før den første behandlingen pleier vi å ta inn pasienten dagen før. Ved senere behandlinger kan en møte fastende om morgenen behandlingsdagen. En behandlingsserie består vanligvis av 8-12 behandlinger.

''Er det ventetid, må man være på sykehuset mellom behandlinger?''

Ventetiden er avhengig av din tilstand. Det er også lokale variasjoner. Du trenger ikke være på sykehuset mellom behandlingene.

''Hvilke medisiner brukes under behandlingen?''

De du skal bruke også etterpå.

''Må man kutte ut noen medisiner under behandlingen''

Benzo kan ikke brukes. Ved andre stemningsstbiliserende enn litium (som Tegretol, Orfiril og Lamictal) tar en ikke disse dagen før behandling og behandlingsdagen tar en dem etter behandlingen.

Er det bare ved dyp depresjon ECT brukes? Jeg har minner jeg gjerne skulle ha glemt, kan man få ECT da også?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Er det bare ved dyp depresjon ECT brukes? Jeg har minner jeg gjerne skulle ha glemt, kan man få ECT da også?

Ect brukes ved moderate og alvorlige depresjoner. Det kan ikke brukes til "minneglemming".

Gjest Spenol1
Skrevet

Ect brukes ved moderate og alvorlige depresjoner. Det kan ikke brukes til "minneglemming".

Finnes det behandlinger som kan få minner til å forsvinne? Med tanke på alle medisinske fremskritt så burde det jo kunne gå an.

Gjest Draketemmeren
Skrevet

Finnes det behandlinger som kan få minner til å forsvinne? Med tanke på alle medisinske fremskritt så burde det jo kunne gå an.

NHD er jo en tilhenger av lobotomering så kanskje det er en behandling som kan hjelpe.

NHD: ;)

Skrevet

Dersom det hadde fantes så hadde nok hele hukommelsen forsvunnet i så fall. Dårlige minner gjemmer seg ikke bare på et lite sted i hjernen som man kan ta ut dessverre.

Skrevet

NHD er jo en tilhenger av lobotomering så kanskje det er en behandling som kan hjelpe.

NHD: ;)

Draketemmeren: Worst case OCD som ikke lar seg behandle, men lar livet være ren tortur. Det støtter jeg også!

Dette gjøres i Sverige, vet ikke om man kan kalle det lobotomi, men det er et irreversibelt inngrep.

Dessuten, med all respekt for de som ikke burde vært lobotomert.

Hva faen skulle man gjøre med de stakkars menneskene som

var ekstremt, agitert engstelig, hysterisk, mansk psykotisk etc.

Legge de i stropper for resten av livet?? Lobotomi var det man før klorpromazin og psykofarmaka kom på banen på midten av femti-tallet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...