Gå til innhold

Når somatikk blir psykiatri, hva gjør man?

Anbefalte innlegg

hidi, the scorpion
Skrevet

'' Men mulighetene blir jo mere begrenset ut mot natta.''

Dersom du trenger akutt helsehjelp som ikke kan vente, så må du henvende deg til legevakten. Forøvrig er du bare nødt til å holde ut til neste morgen. Det er strategier for hvordan klare dette som det er fornuftig å snakke med fastlegen om.

Man får bare ikke hjelp...

Jeg har vandret rundt i 16 år, og får fremdeles ikke skikkelig smertehjelp. Nettene betyr vandring, strålesmerter gjør det umulig å sove, så jeg vandrer rundt i huset.

Legene er livredde for å skrive ut medisiner til slike som oss, så vi er uførtrygdet og lever i smertehelvete...

Så hva skal det bli av oss?

Videoannonse
Annonse
  • Svar 75
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

14

• Adriana

5

• hidi, the scorpion

5

• PieLill

4

Gjest tenker jeg
Skrevet

Jeg har vandret rundt i 16 år, og får fremdeles ikke skikkelig smertehjelp. Nettene betyr vandring, strålesmerter gjør det umulig å sove, så jeg vandrer rundt i huset.

Legene er livredde for å skrive ut medisiner til slike som oss, så vi er uførtrygdet og lever i smertehelvete...

Men hva slags smertehjelp er det du ser for de skulle virket da? Om en snakker B-preparater og A-preparater, er avhengighetsfaren alt for stor til at dette kunne forenes med å for eks fungere i jobb over tid.

Skrevet

Enkelte typer smerter er det svært vanskelig å lindre, og mennesker med sterke smerter som følge av godartede tilstander vil det dessverre ikke alltid finnes gode løsninger for. Heldigvis finnes det etterhvert en god del spesialister i smertemedisin, og en del av dem er også greit tilgjengelige i f.eks. Oslo.

Gjest somatikk eller psykiatri
Skrevet

ja det blir vanskelig når fastlegen også er restriktiv til å skrive ut sovemedisin eller Sobril pga avhengighetsfaren. Men jeg må jo kunne komme meg igjennom dagen eller natten jeg også, og ikke være helt utkjørt neste morgen.

Jeg er redd for å bli pillemisbruker, men alternativet er ikke så greit det heller.

hidi, the scorpion
Skrevet

Men hva slags smertehjelp er det du ser for de skulle virket da? Om en snakker B-preparater og A-preparater, er avhengighetsfaren alt for stor til at dette kunne forenes med å for eks fungere i jobb over tid.

Snakker om å få leve et liv!

Umulig for andre å forstå... Vet jeg ikke kan få en smertefri dag, og ønsker heller ikke å bli dopet ned, men det må da finnes en mellomting!

Skrevet

jeg har holdt ut i veldig lang tid nå. Jeg har hatt sovemidler og beroligende. Men nå føler jeg at jeg har nådd toppen, Det har rett og slett blitt for mye for meg enn det jeg kan takle. Jeg er vant til å ha smerter. Jeg går på jobb med smerter osv. Men når det virkelig topper seg og jeg ikke klarer å komme meg ut av leiligheten min så må jeg si at jeg sliter veldig med å tenke positivt og jeg er alvorlig bekymret for fremtiden hvis jeg må fortsette å ha det slik. Jeg har jo lyst til å kunne jobbe og stifte familie og ha et sosialt liv jeg også.

Jeg har pushet og pushet på fastlegen, men jeg får vel forsette å pushe på han. Men følelsen av å være en slags kasteball i helsevesenet gjør det ikke noe bedre.

Dersom du mener at du ikke gis adekvat behandling i spesialisthelsetjenesten, så synes jeg du skal kontakte enten pasientombudet eller helsetilsynet i det fylket du bor.

Forøvrig tror jeg det dessverre kan være nødvendig å minne seg selv på at ikke alle typer smerter lar seg lindre i en grad som oppleves som tilstrekkelig. Erfaringsmessig så vil fokus på mestring av situasjonen kanskje være det som hjelper mest. Det går an å leve et ganske ok liv med relativt mye smerter og ubehag, men det kan ta lang tid å finne ut av hvordan få det til.

Skrevet

Dette er først og fremst et forferdelig ubehag. Det er presssmerter. Smertestillende tar ikke så mye av det. Og tar jeg det så ender jeg opp med voldsom kvalme etterpå pluss andre bivirkninger. Så alt får konsekvenser.

Gjest somatikk eller psykiatri.
Skrevet

Dersom du mener at du ikke gis adekvat behandling i spesialisthelsetjenesten, så synes jeg du skal kontakte enten pasientombudet eller helsetilsynet i det fylket du bor.

Forøvrig tror jeg det dessverre kan være nødvendig å minne seg selv på at ikke alle typer smerter lar seg lindre i en grad som oppleves som tilstrekkelig. Erfaringsmessig så vil fokus på mestring av situasjonen kanskje være det som hjelper mest. Det går an å leve et ganske ok liv med relativt mye smerter og ubehag, men det kan ta lang tid å finne ut av hvordan få det til.

ja jeg lurer veldig på det selv. Hadde det vært rene smerter i seg selv så kunne jeg nok klart å leve med det. Da finnes det smertelindring. Men dette er først og fremst en forferdelig ubehagsfølelse som gjør at jeg blir kjempekvalm og svimmel. Jeg fungerer ikke ute blant folk når jeg har det sånn. Jeg klarer ikke å komme meg ut døra. Og da blir det veldig vanskelig for meg å tenke mestring. På ett eller annet tidspunkt så får man nok. Iallefall har jeg fått det. Desverre.

Gjest tenker jeg
Skrevet

Snakker om å få leve et liv!

Umulig for andre å forstå... Vet jeg ikke kan få en smertefri dag, og ønsker heller ikke å bli dopet ned, men det må da finnes en mellomting!

Hvorfor skulle det være umulig å forstå for mange som svarer her inne på et helsenettsted? Du vet ikke noe om hvilke smertetetilstander de som skriver her har eller har hatt. Jeg er mer enn kvalifisert til å uttale meg. Jeg har hatt mer smerte enn de fleste, dårligere funksjonsgrad enn de fleste og har hatt en av de verste smertetilstander i følge legestanden. For det meste er det bare å holde ut. Men jeg er glad for at jeg har en lege som skriver ut smertestillende i moderate mengder. Jeg har noe som kan lindre av og til.

Det er bare slik at en ikke kan bruke beroligende eller smertestillende i en slik grad at en blir avhengig, uansett hvor vondt en har det. Da får en et tilleggsproblem oppå angsten eller smerten, og det hjelper ikke det spøtt. Jeg har prøvd det og. Bruker en for mye paralgin forte og andre B-preparater opplever en den paradoksale effekt, og en får mer smerte, eller mer angst eller søvnproblemer.

Ja, det er veldig slitsomt å ikke få fred for smertene.

Gjest tenker jeg
Skrevet

Dette er først og fremst et forferdelig ubehag. Det er presssmerter. Smertestillende tar ikke så mye av det. Og tar jeg det så ender jeg opp med voldsom kvalme etterpå pluss andre bivirkninger. Så alt får konsekvenser.

Det høres ut som om du kan være best tjent med å komme til en smerteklinikk, noen som kan hjelpe deg til å mestre smerten. Jeg tror ikke legevakten kan gjøre mye for deg, selv om du faller ned i dyp fortvilelse spesielt om kveldene.

Skrevet

Har du vært vurdert av smertespesialist de senere årene? Har du prøvd ut alle de ulike preparatene som nå gis for nevrogene smerter?

hidi, the scorpion
Skrevet

Har du vært vurdert av smertespesialist de senere årene? Har du prøvd ut alle de ulike preparatene som nå gis for nevrogene smerter?

JA, ingenting har vært uprøvd! Har en fantastisk lege;)

Skal jeg da prøve alkohol, for å få lindring?

Skrevet

JA, ingenting har vært uprøvd! Har en fantastisk lege;)

Skal jeg da prøve alkohol, for å få lindring?

Noen mer sterke strålesmerter i bena kan få innoperert en smertestimulator; det gjøres ved Smerteklinikken på Aker Sykehus i Oslo.

Forøvrig tror jeg man må tilpasse seg som best man kan. Passe mengde trening, passe mengde avlastning, passe mengde avledning osv. osv.

Gjest Slimslam!
Skrevet

ja legevakten er en mulighet, hvis jeg kommer meg dit. Problemet er også at jeg ikke vet om de kan hjelpe meg. Det er som regel bare vikarleger der som ikke har noen kompetanse på dette her. Hvis de sender meg på sykehuset så har jeg opplevd å bli avvist der også. Så jeg blir en slags kasteball føler jeg.

Jeg får nå litt følelsen av at du har bestemt deg for at du vil ha sterke piller, men at legen ikke vil gjøre som du sier. Og da avviser du alle andre forslag.

Hvis du har så sterke smerter at vanlig smertestillende ikke tar det bort i så stor grad at du kan leve med det, må du klargjøre det for legen din. Fastlegen din. Du vil ikke få ett spesielt preparat om du henvender deg til legevakta om natta.

Har det skjedd en feil under operasjonen, så har du klart krav på en snarlig ny vurdering. Da skal du ikke stå i en lang kø. Hvor lenge er det siden du ble operert?

Skrevet

Jeg får nå litt følelsen av at du har bestemt deg for at du vil ha sterke piller, men at legen ikke vil gjøre som du sier. Og da avviser du alle andre forslag.

Hvis du har så sterke smerter at vanlig smertestillende ikke tar det bort i så stor grad at du kan leve med det, må du klargjøre det for legen din. Fastlegen din. Du vil ikke få ett spesielt preparat om du henvender deg til legevakta om natta.

Har det skjedd en feil under operasjonen, så har du klart krav på en snarlig ny vurdering. Da skal du ikke stå i en lang kø. Hvor lenge er det siden du ble operert?

Det er ikke nødvendigvis skjedd feil selv om operasjonen ikke er vellykket. Det vil ofte være forutsigbart at operasjoner ikke alltid blir vellykkede, men skuffelsen er jo ikke mindre hos den det angår av den grunn.

hidi, the scorpion
Skrevet

Noen mer sterke strålesmerter i bena kan få innoperert en smertestimulator; det gjøres ved Smerteklinikken på Aker Sykehus i Oslo.

Forøvrig tror jeg man må tilpasse seg som best man kan. Passe mengde trening, passe mengde avlastning, passe mengde avledning osv. osv.

''Noen mer sterke strålesmerter i bena kan få innoperert en smertestimulator; det gjøres ved Smerteklinikken på Aker Sykehus i Oslo''

Har jeg aldri hørt om! Skal undersøkes.

Det er fortvilende at vi smertepasienter ikke blir opplyst om slike tiltak....

Som jeg sa har prøvd alt, trodde jeg, men er villig til å prøve mer, fordi smertene om natten er virkelig uutholdelige....

Kan du få meg i jobb igjen også? Noe jeg ønsker mest av alt...

Skrevet

Jeg har fått resept på smertestillende. Det hjelper litt, men tar ikke bort alt. Jeg er åpen for absolutt alt som kan hjelpe meg, men jeg må si at jeg er veldig fortvilet over å blitt så dårlig. Hadde det vært noe smertepreparet som kunne tatt alt bort hadde jeg selvfølgelig benyttet meg av muligheten. Men smertestillende skaper andre bivirknininger for meg igjen så alt får konsekvenser. Skulle jeg hivd i meg paralgin forte så blir jeg rimelig sløv. Jeg kan ikke gå på jobb i en slik tilstand. Jeg fungerer rett og slett for dårlig.

Dette er ikke vanlige smerter. Det er mere kramper som vanlig smertestillende ikke tar. De tar heller ikke bort ubehaget som kvalmen og svimmelheten. Hadde det vært vanlige smerter kunne jeg hatt vanlig smertelindring, men på dette blir det vanskelig. Det er ikke noe særlig å henge over doskåla heller.

venter på innkalling til kontroll etter operasjonen. ble operert for en del måneder siden, men har hatt masse problemer den siste tiden. Vet ikke om det er pga tilbakefall eller andre ting. Hvis det er det så håper jeg virkelig at de vil gjøre noe annet denne gangen. Kan ikke fortsette å gjøre det samme når det ikke fungerer.

jeg har en spesiell problematikk så jeg forstår at det er vanskelig å sette seg inn i det. Samtidig synes jeg at det blir for personlig å skulle legge ut alt sammen her. Det blir veldig privat.

Skrevet

''Noen mer sterke strålesmerter i bena kan få innoperert en smertestimulator; det gjøres ved Smerteklinikken på Aker Sykehus i Oslo''

Har jeg aldri hørt om! Skal undersøkes.

Det er fortvilende at vi smertepasienter ikke blir opplyst om slike tiltak....

Som jeg sa har prøvd alt, trodde jeg, men er villig til å prøve mer, fordi smertene om natten er virkelig uutholdelige....

Kan du få meg i jobb igjen også? Noe jeg ønsker mest av alt...

har også hørt noe om at vanlige SSRI preparater kan gi en viss smertedemping som feks Sarotex. Jeg kunne ikke bruke den pga andre bivirkninger , men kanskje det fungerer for deg?

Skrevet

Jeg har fått resept på smertestillende. Det hjelper litt, men tar ikke bort alt. Jeg er åpen for absolutt alt som kan hjelpe meg, men jeg må si at jeg er veldig fortvilet over å blitt så dårlig. Hadde det vært noe smertepreparet som kunne tatt alt bort hadde jeg selvfølgelig benyttet meg av muligheten. Men smertestillende skaper andre bivirknininger for meg igjen så alt får konsekvenser. Skulle jeg hivd i meg paralgin forte så blir jeg rimelig sløv. Jeg kan ikke gå på jobb i en slik tilstand. Jeg fungerer rett og slett for dårlig.

Dette er ikke vanlige smerter. Det er mere kramper som vanlig smertestillende ikke tar. De tar heller ikke bort ubehaget som kvalmen og svimmelheten. Hadde det vært vanlige smerter kunne jeg hatt vanlig smertelindring, men på dette blir det vanskelig. Det er ikke noe særlig å henge over doskåla heller.

venter på innkalling til kontroll etter operasjonen. ble operert for en del måneder siden, men har hatt masse problemer den siste tiden. Vet ikke om det er pga tilbakefall eller andre ting. Hvis det er det så håper jeg virkelig at de vil gjøre noe annet denne gangen. Kan ikke fortsette å gjøre det samme når det ikke fungerer.

jeg har en spesiell problematikk så jeg forstår at det er vanskelig å sette seg inn i det. Samtidig synes jeg at det blir for personlig å skulle legge ut alt sammen her. Det blir veldig privat.

I hvilken grad har du prøvd de ulike formene for kvalmestillende? Og finnes det andre løsninger enn kirurgi som midlertidig kan bedre grunnlidelsen? Det finnes jo en god del medisiner som ikke primært er smertelindrende, men som kan påvirke det organet/systemet som forårsaker ubehaget?

Grunnen til at jeg var enig med nhd i at fastlegen er den som må hjelpe til en slik situasjon, er at vedkommende riktignok ikke er spesialist på akkurat det du sliter med, men til gjengjeld vet litt om veldig mye. Dersom dere prøver ut en løsning av gangen, så bør det være mulig å oppnå noe bedre lindring. Av og til blir det slik at fastlegen gjør lite annet enn å henvise til spesialisthelsetjenesten. Når ventetiden er relativt lang, så kan det være nødvendig å finne andre løsninger i mellomtiden. Og fastlegen kan jo også ringe spesialisten og be om veiledning.

Skrevet

I hvilken grad har du prøvd de ulike formene for kvalmestillende? Og finnes det andre løsninger enn kirurgi som midlertidig kan bedre grunnlidelsen? Det finnes jo en god del medisiner som ikke primært er smertelindrende, men som kan påvirke det organet/systemet som forårsaker ubehaget?

Grunnen til at jeg var enig med nhd i at fastlegen er den som må hjelpe til en slik situasjon, er at vedkommende riktignok ikke er spesialist på akkurat det du sliter med, men til gjengjeld vet litt om veldig mye. Dersom dere prøver ut en løsning av gangen, så bør det være mulig å oppnå noe bedre lindring. Av og til blir det slik at fastlegen gjør lite annet enn å henvise til spesialisthelsetjenesten. Når ventetiden er relativt lang, så kan det være nødvendig å finne andre løsninger i mellomtiden. Og fastlegen kan jo også ringe spesialisten og be om veiledning.

jeg er enig i at fastlegen har et stort ansvar her, men jeg ønsket å vite akkurat hva jeg kunne bruke fastlegen til. Hva er hans ansvar og hva er andres ansvar? Når jeg får et slik svar så føler jeg meg nesten litt bagatellisert og det føles også som en ansvarsforskrivelse.

Men selvfølgelig når jeg skriver dette innlegget så ønsker jeg meg også forståelse og kanskje også litt trøst. Jeg kan få mange svar om hva jeg skal gjøre. Det skal jeg også ta til meg, men jeg ønsker også bli sett å få en aksept på at jeg er forferdelig sliten. Noen ganger er det det man trenger mest. Jeg har også behov for medmennesker som ikke har alle svarene men som kan møte meg og gi meg aksept på at situasjonen er vanskelig. Men kanskje jeg bør rette henvendelsen et annet sted. skal tenke over det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...